ساحل پزم تیاب کجاست؟

ساحل پزم تیاب کجاست

در امتداد دریای عمان، ساحلی صخره ای با نمایی فوق العاده از آب های زلال و غروب خورشید وجود دارد که به آن «ساحل پزم تیاب» گویند. این ساحل زیبا با صخره های سنگی و شنی، آب فشان های طبیعی و بزرگ و درخشندگی فیتوپلانکتون ها در شب یکی از دیدنی ترین ساحل ها در ایران محسوب می شود.

سفر رفتن و بازدید از زیبایی های شهرهای مختلف در کنار دوستان و عزیزان، بهترین گزینه برای استراحتی لذت بخش است. شما می توانید اقدام به اجاره خودرو از مجموعه بزرگ کافه رنت نمایید و با آسودگی خاطر سفر کنید.

در ادامه، همراه ما باشید تا با ساحل پزم تیاب، تکه ای از بهشت در ایران بیشتر آشنا شویم.

ساحل پزم تیاب، پوزه نهنگ ساحلی

ساحل پزم تیاب

پزم تیاب، در استان جنوبی سیستان بلوچستان، بندر جهانی چابهار و شهر ساحلی کنارک قرار دارد؛ این ساحل بکر، سالیان زیادی ا ست که به مقصد گردشگران جهانی تبدیل شده است.

دماغه این ساحل شبیه به نهنگ یا وال است و مساحتی معادل نصف بندر چابهار دارد. به دلیل شکل جالب آن، نام "پزم" یا "پوزه کوه" را به این ساحل نسبت داده اند. از طرفی مردم محلی این مکان زیبا را "خلیج تیاب" نیز می‎خوانند که به معنای "ته آب" است و اشاره به جزیره ای بودن این ساحل روح نواز دارد.

ساحل تیاب، دو قسمت صخره ای و شنی دارد که می توان بر روی آن ها نشست و نظاره گر زیبایی های این مکان شد. همچنین این ساحل تمیز و بکر، در کنار شفافیت خارق العاده آب دریا، باعث شده تا لقب " کالیفرنیای ایران" را از آن خود کند.

جاذبه های ساحل پزم تیاب

ساحل تیاب، به تنهایی جاذبه های بسیاری دارد که هرکسی را برای بازدید از آن رهسپار و مشتاق می کند. در ادامه با این زیبایی های خلقت بیشتر آشنا می شویم.

غروب مسحورکننده در نزدیکی آسمان

غروب ساحل پزم

ذات انسان همواره به دنبال زیباترین ها بوده است؛ حال تصور بوسه سرخ خورشید بر گونه نیلگون دریا، دل هر بیننده ای را اسیر جذابیت خود می کند. ساحل تیاب، با صخره هایی بلند که در دل دریا فرو رفته اند، مکانی مناسب برای مشاهده غروب خورشید تا آخرین لحظات ناپدید شدن آن است.

ویژگی خاص و چشم گیر این ساحل، نمای ابدی غروب خورشید و تماشای این زیبایی خلقت از روی صخره های سنگی است. این ویژگی ساحل، تصویری بی نظیر از غروب خورشید را به گردشگران نشان می دهد که باعث جذب عکاسان و هنردوستان زیادی می شود.

دورهمی موجودات دریایی مختلف

پرندگان دریایی

ساحل تیاب، با صدای برخورد امواج به صخره ها و نوازش دریا بر روی شن های گرم، آرامش مخصوص به خود را به شما القا می کند. این ساحل با صخره های نایابی که دارد، میزبان زندگی صدف های کوچک و بزرگ زیادی است.

خرچنگ های ریز و درشت نیز در کنار این صدف های رنگارنگ، پنهان شده اند. درصورتی که کمی صبوری و تعلل به خرج دهید، می توانید چشم های کوچک و صورت بامزه آن ها را درهنگام خروج از زیر سنگ ها تماشا کنید.

فیتوپلانکتون  ها در ساحل تیاب

پرواز مرغان دریایی بر فراز دریا و ترکیب صدای برخورد امواج با آواز صبح گاهی پرندگان، نمایی حیرت انگیز و به یادماندنی در ذهن شما خلق خواهد کرد. همچنین رقص نورانی و درخشنده فیتوپلانکتون ها در ساحل تیاب، از دیگر شگفتی های مجذوب کننده این ساحل است که مسافران زیادی را مهمان شبانه این ساحل می کند.


طاق سنگی و چشم اقیانوس

طاق سنگی و چشم اقیانوس

جاذبه دیگر این ساحل بی نظیر، صخره های بزرگ طاقی شکل آن است. همانند این نوع معماری طبیعت، در انگلستان نیز وجود دارد. برخورد امواج دریا باعث شده تا سنگ های درونی صخره ها فرسایش یافته و غار عظیمی درون این صخره‎های بزرگ با رفت آمد امواج دریا ساخته شود.

آب  فشان

با ورود به این غار دریایی، به دلیل حفرات و سوراخ های ایجاد شده، می توان آب فشان های بزرگ و هیجان انگیز را نیز مشاهده کرد. با وزش بادهای موسمی و برخورد امواج دریا به سنگ های محکم ساحلی، آب دریا از سوراخ های صخره خارج شده و فواره های طبیعی با ارتفاع نزدیک به 10 متر را می‎سازند.

چشم اقیانوس

چشم اقیانوس، جذاب ترین دیدنی این ساحل فوق العاده است. یکی از غارهای صخره ای این ساحل، غار کوچکی به شکل بادامی چشم است. با پایین رفتن آب دریا، نمایان شدن صخره از زیر آب، چشم آبی اقیانوس با فریفتگی خاص خود، نمایان شده و دیده ها را محو زیبایی خود می کند.

اسکله صیادی

اسکله صیادی

ساحل پزم تیاب، با مساحت 74,845 مترمربع در منتهی الیه جنوب شرق ایران و در حاشیه دریای عمان قرار دارد. این ساحل علاوه بر جنبه تفریحی و گردشگری که دارد، اسکله صیادی نیز دارد. لنج های کوچک و بزرگ که در این اسکله پهلو گرفته اند، صید ماهی و میگو سالانه خود را در این ساحل خالی کرده و رحمت دریا را به دست روستاییان و خواستاران آن می رسانند.

بهترین زمان سفر به ساحل پزم تیاب

این منطقه جنوبی در هر چهارفصل سال آب و هوایی معتدل دارد. در فصل گرما، این شهر خنکای دل پذیری دارد و در فصل سرما، آب و هوای بهاری آن، دل مسافران را گرم می کند. در اردیبهشت و خرداد، رطوبت هوا به حداکثر خود می رسد، پس اواخر تابستان و پاییز گزینه بهتری برای سفر به تکه ای از بهشت ایران است.

مسیر مسافران به ساحل

ساحل پزم

ساحل نایاب پزم تیاب، در 60 کیلومتری غرب چابهار و 10 کیلومتری کنارک قرار گرفته است. این بندر، از سمت شمال درکنار دهستان جهلیان، از سمت جنوب کنار دریای نیلگون عمان و از شرق در نزدیکی شهرستان کنارک قرار دارد. برای دسترسی به این ساحل زیبا، می توانید از سه مسیر هوایی، زمینی و ریلی استفاده کنید.

اگر انتخاب شما استفاده از هواپیما است، می توانید مستقیما به چابهار رفته و از آنجا به کنارک بروید. همچنین می توانید از مسیر ریلی و هوایی نیز به زاهدان، بم و کرمان استفاده کرده و پس از آن به صورت زمینی به کنارک برسید. فاصله کنارک تا ساحل پزم تیاب، حدودا 15 کیلومتر است.

اگر به صورت زمینی به این شهرستان سفر می کنید، حتما برای رسیدن به آن، از وجود وسیله نقلیه مناسب اطمینان حاصل کنید.

در یک نگاه

اجاره خودرو

در این مقاله با ساحل پزم تیاب واقع در کنارک استان سیستان بلوچستان بیشتر آشنا شدیم. این ساحل زیبا، با جاذبه های دیدنی طبیعی فراوان خود هر ساله پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

تماشای غروب خورشید بر فراز صخره ها، درخشندگی آب دریا به وسیله فیتوپلانکتون ها و دیگر جاذبه های چشم نواز این ساحل، آن را به مقصدی برای سفر تبدیل کرده است.

همان طور که اشاره کردیم، برای بازدید از این ساحل زیبا، از داشتن خودرو مناسب اطمینان حاصل کنید. شما می توانید با اجاره اتومبیل، سفری مقرون به صرفه و آسان داشته باشید. کافه رنت، یکی از معتبرترین مراکز اجاره خودرو در ایران، در این راه همراه و همسفر شما خواهد بود.

دیدگاه شما

فرمول: 37 - 13
02149934