روستای پالنگان کجاست؟

روستای پالنگان کجاست

تاکنون مسلماً از زیبایی های استان کردستان و مردم مهمان نواز آن شنیده اید؛ اما آیا تا به حال به این استان رویایی سفر کرده اید؟ این استان جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است به همین دلیل در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی است. از آنجایی که کردستان یک منطقه کوهستانی است، زمستان هایی بسیار سرد دارد که برای سفر زمان مناسبی نیست.

وجود مردمانی خون گرم، طبیعت زیبا و شگفت انگیز و آثار تاریخی بی شمار باعث شده تا این استان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از این جاذبه های گردشگری روستای پالنگان است که بازدید از آنجا جذابیت های زیادی دارد. شاید با شنیدن نام این روستا این سؤال که روستای پالنگان کجاست در ذهن شما ایجاد شود. ما در این قسمت به معرفی کامل این روستا می پردازیم برای آشنایی کامل با آن تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

علاوه بر جذابیت هایی که خود روستای پالنگان دارد، مسیر آن نیز بسیار دیدنی است. شما می توانید به روش های مختلفی به این روستا سفر کنید ولی خودرو شخصی بهترین گزینه است.

با خودرو شخصی علاوه بر این که می توانید تجربه رانندگی در جاده های کردستان را داشته باشید می توانید از مسیر روستا لذت ببرید. اگر به هر دلیلی خودرو شخصی ندارید می توانید از خدمات اجاره خودرو استفاده کنید.

معرفی روستای پالنگان

شکل این روستا به گونه ای است که دل هر رهگذری را با خود می برد. خانه ها در این روستای زیبا به طرز استادانه ای در دل کوه، با نظمی عجیب قرار گرفته اند که با دیدن آن قطعاً حیرت زده می شوید. این روستا در طول تاریخ بارها توسط عوامل طبیعی یا جنگ ها تخریب شده است؛ اما با همت مردم منطقه، مجدداً بازسازی شده و به حیات خود ادامه داده است.

روستای فعلی پالنگان، در حدود 500 سال پیش توسط مردم محلی با سنگ بازسازی شده است. پالنگان در شناسنامه خود، افتخارات بزرگی نیز دارد. این روستا به مدت 400 سال و تا قبل از زمان پیدایش هه لوخان اردلان، مرکز حکومت اردلان بوده است و مردم محلی داستان های زیادی در مورد این برهه زمانی، برای یکدیگر بازگو می کنند.

جمعیت این روستا طبق سرشماری هایی که در سال 1385 انجام شده است، در حدود 821 نفر بوده است و تا به امروز، قطعاً تعداد مردم این روستا افزایش یافته است.

در این روستا در حدود 194 خانوار زندگی می کردند که شغل آن ها معمولاً کشاورزی و دام پروری بود. در زیر این روستا، رود خروشانی عبور می کند که گاهی اوقات ماهی های آب شیرین در آن یافت می شوند.

مردم این روستا، از آب این رود استفاده می کنند و لباس ها و ظرف و ظروف خود را می شویند یا در فصل های گرم تابستان، می توانند در آب آن به استحمام بپردازند؛ اما با توجه به این که این منطقه در ناحیه کوهستانی قرار دارد، آب رود در اکثر مواقع بسیار سرد است و اجازه استحمام را به اهالی پالنگان نمی دهد.

بام حیاط پایین، منزل حیاط بالا!

روستای پالنگان

با توجه به ماهیت این روستا که در کوهستان واقع شده است، شیب بسیار زیادی وجود دارد که مانع ساخت خانه های جدید می شود. به همین خاطر مردم محلی برای این که در مصرف زمین صرفه جویی کنند و فضای صمیمانه تری را برای خود و مردم روستا ایجاد کنند، خانه ها را جوری می سازند که حیاط یک خانه، سقف خانه ای دیگر شود.

از طرفی، این شیب زیاد موانع دیگری را نیز ایجاد کرده است که از جمله آن ها می توان به عدم امکان پارک وسایل نقلیه در سر بالایی کوچه ها اشاره کرد؛ زیرا با توجه به خاکی بودن کوچه ها، حتی اگر ترمز دستی ماشین را هم بکشید، باز هم ممکن است ماشین سر بخورد و به پایین بیاید.

به طور کلی چون مسیرهای منتهی به این روستای زیبا، اکثراً مال رو است، مردم بیشتر با چهارپایان جا به جا می شوند. البته چندی پیش، یکی از مسیرهای منتهی به این روستا، آسفالت شده است و تا چند کیلومتر می توانید از این اسفالت استفاده کنید.

شما می توانید با خودرو خود تا نزدیکی این روستا رفته و قسمتی از راه را پیاده و یا از چهارپایان استفاده کنید. بازدید از خانه های سنگی حس و حال عجیبی را در گردشگران ایجاد می کند.

اگر کمی در اطراف روستای بالنگان قدم بزنید، متوجه گورستانی می شوید که روی سنگ قبرهای آن با خط کوفی، حکاکی شده است. این سنگ قبرها نشان دهنده قدمت بسیار زیاد این روستا است که به صده ششم یا هفتم باز می گردد.

در دوره سلجوقیان، این ناحیه، از مراکز مهم کردستان بوده است که افراد بزرگی مثل خان ها و حاکمان که تصمیم های آن ها در سرنوشت منطقه های کوچک و بزرگ کردستان تأثیرگذار بود، گرد هم می آمدند.

هم چنین خانه ها و مساجدی بسیار قدیمی در این روستا وجود دارد که طبق تحقیقاتی که انجام شده است، شالوده اصلی آن ها به زمان سامانیان باز می گردد. با توجه به این موارد اگر علاقه زیادی به تاریخ دارید حتماً از این روستا دیدن کنید.

بیست چشمه زلال!

بیست چشمه زلال

روستای بالنگان، دارای 20 چشمه ی خروشان است که آب خود را به رودخانه تنگی ور می فرستند. این رودخانه، در قسمتی از کوهستان، آبشار بسیار زیبایی را ایجاد می کند که به آبشار تنگی ور معروف است و می تواند یکی از مقاصد بی نظیر برای سفرهای تابستانی شما عزیزان به شمار رود.

آبشار تنگی ور با فضای دل نشین و سرسبز و آب و هوای خوشی که دارد، از زیباترین نقاط طبیعی مربوط به روستای بالنگان به شمار می رود.

برای رسیدن به آبشار تنگی ور، باید حدود 2 کیلومتر، یک مسیر کوهستانی را پیاده روی کنید؛ از این رو اگر آماده نیستید و وسایل مخصوص کوهستان و پیاده روی را به همراه ندارید، فکر بازدید از آبشار تنگی ور را از سر خود بیرون کنید.

از طرفی با توجه به این که این مسیر خاکی و خطرناک و است و هیچ گونه تابلویی در مسیر وجود ندارد، بهتر است با یکی از افراد محلی به این آبشار مراجعه کنید تا در پیچ و خم کوهستان گم نشوید. در این منطقه تورهای زیادی برگزار شده و کوهنوردان از این آبشارها بازدید می کنند.

البته توجه کنید که نباید شب را در کنار آبشار سپری کنید، زیرا وجود چندین قلاده گرگ و حیوان وحشی در این منطقه توسط اداره محیط زیست گزارش شده است. رودخانه تنگی ور در نهایت پس از گذر از میان روستا، آب گوارای خود را به رودخانه ای دیگر به نام رودخانه سیروان می ریزد.

در روستای بالنگان، علاوه بر این که مردم به دامداری و کشاورزی مشغول هستند، عده ای دیگر، حوض های پرورش ماهی ایجاد کرده اند. در این حوض ها، انواع ماهی های آب شیرین دیده می شود و علاوه بر این که برای مردم روستا، ماهی تازه فراهم می کنند، بخشی از آن را به روستاها و شهرهای اطراف می فرستند و از پول حاصل فروش این ماهی ها، امرارمعاش می کنند.

مردم این روستا، علاوه بر این که گندم و جو و مواد لبنی تولید می کنند، می توانند انواع صنایع دستی مثل گیوه، جاجیم بافی و موج بافی انجام دهند و این صنایع دستی، از مهم ترین و جذاب ترین سوغاتی های این روستای کوچک به شمار می رود.

از سوغاتی های خوردنی این روستا نیز می توان به روغن حیوانی و عسل طبیعی اشاره کرد؛ به طوری که عسل طبیعی موجود در کوه های بالنگان، جزو ناب ترین عسل های کردستان از نظر کیفیت و طعم محسوب می شود.

باغستانی در بخش غربی روستا

باغستانی در بخش غربی روستا پالنگان

همیشه در شهرهایی که آب و هوا و خاک مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی دارند، باغ هایی کوچک و بزرگ وجود دارد که باغداران در آن ها، به کشت انواع و اقسام میوه ها مشغول هستند. روستای بالنگان نیز از این قائده مستثنا نیست.

در بخشی از این روستا که منتهی به روستای تفین می شود، باغستان بزرگی وجود دارد که در آن انواع درختان هلو، انجیر، زردآلو، انار و توت فرنگی دیده می شود.

اگر در فصل تابستان به این روستا سفر کردید، باید بدانید که معمولاً عشایر، ارتفاعات این روستا را به عنوان مقصد کوچ بهاری خود انتخاب می کنند و شما می توانید با مراجعه به چادرها و اقامتگاه های آن ها، با آداب و رسوم و مراسم های محلی آن ها بیشتر آشنا شوید.

از مراسم هایی که می توانید هنگام کوچ عشایر از آن ها بهره مند شوید، اجرای موسیقی گریان، سیاچمانه و چپله است. سیاچمانه نوعی آواز اورامی و موسیقی باستانی است که در ستایش آشور، زرتشت و آتشکده های آن ‎ها خوانده می شود.

کوشه کوشه؛ بازی محلی پالنگان

مردم محلی در این روستا معمولاً در هنگام غیر کاری و استراحت، به بازی هایی از جمله گرزبازی، بارباران، کوشه کوشه و چاک چاک مشغول می شوند. صدای این بازی ها معمولاً در فصل های پاییز و زمستان در تمام کوچه های این روستا به گوش می رسد و روح شنونده با شنیدن این صداها، التیام پیدا می کند.

قلعه پالنگان؛ نماد قدمت و صلابت

قلعه پالنگان

قلعه ای که سازنده اولیه آن معلوم نیست!

این قلعه در محل پیوند دره تنگی ور و چشمه های پر آبی که از پالنگان می آیند، قرار دارد و نام آن قلعه پالنگان است.

اگر به نزدیکی قلعه بروید، هنوز هم می توانید بقایای آتشکده ها، پل ها و اتاق های این قلعه را ببینید. قلعه پالنگان در موقعیت کم نظیری از نظر تفریحی و استراتژیک قرار دارد.

از این رو بر سر احاطه و تسلط بر آن، جنگ های زیادی رخ داده که اگر به مردم محلی مراجعه کنید، داستان های دور و درازی را برای شما بازگو خواهند کرد. یکی از معروف ترین قبیله های کوردی به نام قبیله کلهر، سال ها از این قلعه به عنوان کاخ خود استفاده کرد.

طبق شواهد موجود در این قلعه و آتشکده موجود در آن، احتمالاً مردم قدیمی که در روستای پالنگان و اطراف آن زندگی می کردند، زرتشتی بودند.

چرخاندن مشعل در هنگام نوروز!

هر ساله در هنگام نوروز، جوانان روستا مراسم خاصی را برگزار می کنند و با این مراسم، به استقبال سال جدید می روند. در این مراسم و جشن خاص، جوانان روستا با پوشیدن لباس های سنتی و رنگی و حرکت رو به بالا از صخره ها، مشعل هایی که در دست دارند را می چرخانند و در این هنگام، موسیقی محلی نیز نواخته می شود. اگر هنگام نوروز در این روستا حضور دارید، به هیچ وجه این مراسم به یادماندنی و خاص را از دست ندهید.

برخی از مراسم های دیگر نیز به طور اختصاصی و با حال و هوایی خاص که مخصوص این روستا است. این مراسم ها در روزهای خاصی از سال برگزار می شود که هیچ کدام از آن ها مانند مراسم نوروزی پالنگان، معروف و جهانی نشده اند. مراسم شب یلدا، شب عید فطر و عروسی ها از جمله این جشن ها هستند که حضور در آن ها می تواند بسیار لذت بخش باشد.

سفر به پالنگان

پالنگان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد به همین دلیل مسیر رسیدن به آن کاملاً هموار نیست. برای سفر به این روستای تماشایی خودروهای آفرودی می توانند بهترین گزینه باشند.

اگر قصد سفر به این روستای رویایی را دارید اما وسیله نقلیه ای در اختیار ندارید یا نمی خواهید در مسیرهای کوهستانی از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنید، مجموعه بزرگ کافه رنت، با سال ها تجربه در اجاره انواع خودروهای خارجی و ایرانی در خدمت شما عزیزان است.

در صورتی که نمی دانید چه ماشینی برای سفرتان مناسب است، با مشاوران مجموعه بزرگ کافه رنت صحبت کنید تا بهترین انتخاب را در کم ترین زمان انجام دهید.

کافه رنت، در سفرهای تابستانی، همراه شما است؛ پس بدون دغدغه، از سفرتان در کنار خانواده و دوستانتان لذت ببرید. این مجموعه خودروهای متنوعی را با قیمت بسیار مناسب و شرایط راحت در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

دیدگاه شما

فرمول: 38 - 13
02149934