جزیره مینو کجاست؟

جزیره مینو کجاست

جزیره مینو، یکی از جزایر کوچک و متفاوت کشور و از توابع استان خوزستان است. این جزیره ویژگی های گردشگری، اقلیمی و فرهنگی خاصی دارد و به همین دلیل سالانه تعداد زیادی گردشگر ماجراجو را به خود جذب می کند.

در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این جزیره ی زیبا آشنا کنیم. اگر قصد سفر به جزیره مینو را دارید می توانید از اجاره ماشین در شرکت کافه رنت استفاده کنید.

مینوشهر

جزیره مینو از جاذبه های گردشگری نزدیک به دو شهر خرمشهر و آبادان است. این جزیره که در استان خوزستان قرار گرفته، به نخلستان های زیبایش مشهور است. جزیره مینو پر از نخل و نیزارهای انبوه است و از پوشش جانوری قابل توجهی برخوردار است.

برخی از نخل های سوخته این منطقه ناشی از جراحات باقی مانده از جنگ است. مینوشهر بزرگ ترین منطقه مسکونی این جزیره است که گاهی کل جزیره را به این نام می خوانند. این منطقه از نظر غنی بودن تاریخ و زیبایی های طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

جاذبه ی اقلیمی جزیره

جزیره مینو

یکی از ویژگی های جالب توجه این جزیره نوع آبیاری کشاورزی آن است. در این جزیره یکی از متفاوت ترین نوع آبیاری در جهان صورت می گیرد که در واقع به وسیله ی جزر و مد است. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه، آب و هوای آن و پوشش گیاهی اش، بسیار جالب توجه و متفاوت است.

ماهی ها و سایر غذاهای دریایی نیز در این جزیره جایگاه ویژه ای دارند. این منطقه از سال 75 به عنوان شهر شناخته شد و اکنون بیش از 10 هزار نفر جمعیت دارد.

تاریخچه

مینوشهر

جزیره مینو از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است. در گذشته این جزیره را با نام صلبوخ می شناختند؛ حتی پیش تر از آن، جزیره ی محله نام داشته است.

حداقل تا سال 1880 میلادی، جزیره مینو، متعلق به طایفه های نصار و دریس (از طایفه های خوزستان)، بوده است. تا سال 1375 نیز مینوشهر را با نام چومه می شناختند.

جزیره مینو، نقش مهمی نیز در هشت سال دفاع مقدس داشته است. مردم این جزیره در روزهای ابتدایی جنگ، رشادت های مثال زدنی از خود نشان دادند.

همچنین در اواخر جنگ، جزیره مینو در عملیات های ولفجر 8 و کربلای 4، نقش مهمی را ایفا کرده است و شاهد اتفاقات جنگی بسیاری بوده است.

موقعیت مکانی

خانه های مینوشهر

جزیره مینو، در قسمت جنوبی و بین دو شهر خرمشهر و آبادان قرار دارد و دو شاخه اروندرود آن را فرا می گیرد. سمت جنوب جزیره مینو، کشور عراق است و در واقع با این کشور مرز آبی دارد.

این جزیره 10 متر ارتفاع از سطح دریا دارد و در فاصله 11 کیلومتری خرمشهر و 10 کیلومتری آبادان است.

بزرگترین قطر جزیره 6.2 کیلومتر و مساحت آن 17.8 کیلومتر مربع است. راه ارتباطی جزیره مینو با آبادان و خرمشهر از طریق دو پل صورت می گیرد.

سفر به این منطقه می تواند تجربه ای متفاوت باشد چرا که اقلیم و فرهنگ خاصی در این منطقه وجود دارد.

آب وهوا و بهترین زمان سفر

در کل هوای جزیره مینو در بیشتر روزهای سال گرم است. مردم در تمام فصول سال به این جزیره زیبا سفر می کنند؛ ولی میزان سفرها در تابستان بسیار اندک است. بجز تابستان، میزان سفرها در بقیه فصول زیاد است. بهترین زمان سفر به جزیره مینو، از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

سوغات جزیره مینو

سوغات جزیره مینو

سوغاتی های جزیره مینو، بخشی از فرهنگ مردم این منطقه است. از جمله سوغاتی های جزیره مینو، می توان به 30 نوع خرما و صنایع دستی زنان بومی جزیره مینو اشاره کرد.

4 جاذبه دیدنی اطراف جزیره مینو

جاهای دیدنی زیادی در نزدیکی جزیره مینو قرار دارند که به 4 مورد آن اشاره می کنیم.

1. بازار آبادان: این بازار در 10 کیلومتری جزیره مینو قرار دارد. با هر نیاز و سلیقه ای که به این بازار بروید، دست خالی برنمی گردید.
2. موزه آبادان: این موزه در 10.8 کیلومتری جزیره مینو است. 630 اثر تاریخی در موزه آبادان وجود دارند که از قدمت بسیار بالایی برخوردارند. اغلب آن ها، اکتشافات تاریخی شوش و چغازنبیل هستند.
3. تالاب شادگان: یکی از تالاب های بزرگ ایران که در 70 کیلومتری جزیره مینو است. تالاب شادگان، تشکیل شده از سه تالاب خورموسی، شادگان و خور الامیه است.
4. موزه جنگ خرمشهر: این موزه در 18 کیلومتری جزیره مینو قرار دارد. آثار ارزشمند به جا مانده از 8 سال دفاع مقدس در این موزه نگه داری می شود. این موزه همواره یادآور شجاعت مردم ایران است.

از دیگر جاذبه های مینوشهر

جاذبه های مینوشهر

از دیگر جاذبه های دیدنی این جزیره می توان به آشنایی با فرهنگ مردم این منطقه که اکثرا از طوایف عرب هستند نام برد. شاید باورش سخت باشد ولی قدمت این جزیره بر اساس برخی منابع به دوران سومری ها باز می گردد.

با سفر به این جزیره، می توانید در دل تاریخ قدم بزنید. همچنین در این جزیره اسکله ها و مکان های تفریحی برای مسافران تهیه شده است تا تجربه سفر به این منطقه ی بکر لذت بخش تر شود.

غذاهای جنوبی در مینوشهر

در جزیره مینو می توانید انواع غذاهای محلی جنوبی و عربی را امتحان کنید و همچنین توصیه می کنیم قهوه ی عربی را از دست ندهید. غذاهایی مانند مچبوس، کپه، خورشت قلیه، انواع ماهی های شکم پر و... از جمله غذاهای محلی هستند که می توانید در این جزیره تهیه کنید.

اجاره خودرو برای سفر به جزیره مینو

در انواع سفرهای خود می توانید با بهره گیری از خدمات سایت کافه رنت، خودرو اجاره کنید. این سایت با توجه به سلیقه های مختلف، از انواع خودروهای اجاره ای برخوردار است.

برای سفر به جزیره ی زیبای مینو، می توانید انواع خودروهای اقتصادی و لاکچری مدنظر خود را اجاره و سفر آسوده تری داشته باشید. کافه رنت، خدمات بسیاری نیز به مشتریان ارائه می کند که از جمله آن ها می توان به انواع بیمه ی خودرو، نیروی امدادی اختصاصی، پشتیبانی 24 ساعته اشاره کرد.

دیدگاه شما

فرمول: 44 + 8
02149934