قلعه کرشاهی کجاست؟

قلعه کرشاهی کجاست

قلعه کرشاهی یکی از مکان های دیدنی شهرستان آران و بیدگل، در استان بزرگ اصفهان است. قلعه کرشاهی بعد از ارگ بم، بزرگ ترین بنای خشتی ایران بود که پس از زلزله ناگوار بم، تبدیل به اولین بنای خشتی ایران شد.

این قلعه به دلیل قدمت تاریخی و زیبایی بصری، از جاذبه های گردشگری مهم ایران است. در ادامه بیشتر با قلعه کرشاهی، آشنا خواهیم شد.

اگر قصد سفر به این قلعه ارزشمند را دارید، می توانید از خودروهای اجاره ای ارائه شده توسط مجموعه کافه رنت استفاده کنید.

موقعیت مکانی و شرایط قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهی در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل و در قسمت شمال شرقی شهر ابوزید است. این قلعه در نزدیکی ارتفاعات کوه یخاب در استان اصفهان است و در جنوب کویر سیازگه بند ریگ قرار دارد؛ از این رو این منطقه آب وهوای کویری دارد.

مساحت قلعه کرشاهی، بیش از 4000 متر مربع است و در تاریخ 25 خرداد 1381، به عنوان میراث طبیعی ثبت ملی شده است.

آب وهوا و بهترین زمان سفر به قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهی، آب وهوای کویری دارد که ظهرها به شدت گرم و شب ها به شدت سرد است. توجه داشته باشید که اگر قصد ماندن در کویر را دارید، باید وسایل مناسب اقامت در این منطقه را هم با خود بیاورید.

بهترین زمان سفر به کویر و بازدید از قلعه کرشاهی، فصل های بهار و پاییز است که هوا تقریبا معتدل می شود.

اگر قصد سفر به قلعه کرشاهی در تعطیلات تابستانی را دارید، مطمئن شوید که سفر شما از بعد از ظهر شروع شده و تا صبح زود تمام شده باشد.

تاریخچه قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهی یا قلعه دزدها قدمت تاریخی بسیار زیادی دارد. قدمت این قلعه به پیش از اسلام بر می گردد.

در طی دوره های مختلف تاریخی، این قلعه به دست سرداران و حکومت های مختلفی افتاده و کاربردهای متفاوتی نیز داشته است. در حدود صد سال اخیر نیز دوره ای این قلعه در دست دزدان و راه زنان بوده است و به همین دلیل نام قلعه دزدان نیز شناخته می شود.

حسین کاشی یکی از این راهزنان بود که به دست رضا شاه کشته شد. آثار به جا مانده از حمله ی توپ های رضا خان به این قلعه نیز هنوز قابل مشاهده هستند.

قلعه در طی تاریخ

مسیر دسترسی به قلعه کرشاهی

یکی از دلایل شهرت این قلعه، به زمان حمله مغول ها برمی گردد. این قلعه موقعیت مکانی خوبی برای مقابله با مغول ها داشته است؛ یکی از برتری های استراتژیک این قلعه این است که پس از محاصره، به دلیل نزدیکی سطح زمین این قلعه به آب های زیر زمینی، تا مدت ها، این قلعه توان مقاومت در برابر محاصره را داشته است.

ساکنین ایران در این منطقه، به وسیله این قلعه، پیروزی های زیادی در برابر مغول ها بدست آوردند.

روستای کرشاهی

یکی از مناطقی که در نزدیکی این قلعه جالب توجه است، روستایی به نام کرشاهی در مجاورت قلعه است. در طی دوره های مختلف، این روستا که تقریبا پرجمعیت هم بوده، بارها به صورت متروکه رها شده است.

اکنون نیز این روستا خالی از سکنه شده است. ساکنین این روستا بیشتر به کشاورزی و دامپروری مشغول بوده اند. بازدید از این منطقه و این روستای متروکه، می تواند تجربه متفاوتی باشد.

مسیرهای دسترسی به قلعه کرشاهی

راحت ترین مسیر، مسیر عبور از شهر ابوزیدآباد از توابع آران بیدگل است. پس از رسیدن به روستای قاسم آباد، در مسیر راه خاکی ای قرار می گیرید؛ پس از طی کردن 30 کیلومتر در این جاده خاکی، به قلعه کرشاهی می رسید.

دو مسیر دیگر برای رسیدن به قلعه کرشاهی وجود دارد، که نیازمند ماشینی قوی تر دارد.

1. اولی مسیر محیط بانی سفیدآب است.

2. مسیر دوم، مسیر عبوری از قلعه مرنجاب و سپس گذر از تپه ماهورها است؛ در این مسیر از کنار کوه های یخاب نیز می گذرید که جذابیت خودش را دارد.

ماشین های شاسی بلند و آف رودی، انتخاب های درست این دو مسیر است.

کافه رنت و خودروهای اجاره ای

مجموعه کافه رنت، با تجربه 10 ساله در امر اجاره خودرو، می کوشد که فضای آسوده و امنی را برای مسافرت شما فراهم آورد.

برای سفر به مناطق کویری استان اصفهان و بازدید از قلعه کرشاهی، می توانید از خودروهای مختلف، خصوصا آفرودی اجاره کنید و سفری آسوده تر را برای خود و همراهانتان به ارمغان آورید.

این مجموعه خدمات زیاد و متنوعی را به مشتریان ارائه می دهد. از جمله این خدمات می توان به انواع بیمه، امداد جاده ای، بیمه سرقت، تحویل خودرو در شهرهای مختلف و... اشاره کرد.

دیدگاه شما

فرمول: 37 - 13
02149934