غار کرفتو کجاست؟

غار کرفتو کجاست

کَرَفتو یکی از غارهای مهم باستانی ایران است که در استان کردستان قرار دارد و از جاذبه های مهم گردشگری این استان محسوب می شود.

شما با بازدید از غار کرفتو نه تنها از یک جاذبه گردشگری و طبیعی دیدن می کنید، بلکه در تونل تاریخ به گذشته های دور سفر خواهید کرد.

این منطقه در طول تابستان از آب و هوای بسیار خنک برخوردار است؛ لذا توصیه می کنیم برای فرار از گرما، راهی سفر به سوی استان کردستان و غار کرفتو شوید. برای شناخت بیشتر این اثر تاریخی و زیبا تا آخر این مقاله از کافه رنت با ما همراه باشید.

معرفی غار کرفتو

غار کرفتو اثری باستانی بوده که قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. این غار در 70 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره در استان کردستان واقع شده و به عنوان بزرگ ترین غار دستکند و طولانی ترین غار باستانی ایران مطرح است. غار کرفتو در ارتفاعی بیش از 100 متر از سطح زمین قرار دارد و برای رسیدن به آن لازم است بیش از 180 پله را طی کرد. دالان طبیعی غار بیش از 600 متر بوده و ارتفاع سقف آن از 1 تا 12 متر متغیر است.

ویژگی های منحصربه فرد غار کرفتو

ویژگی های غار کرفتودر بخش جلویی غار، چهار طبقه معماری صخره ای و دست کن ایجاد شده که طبقه سوم آن از زیباترین بخش های معماری غار به شمار می آید.

اتاق ها در این طبقه با دقت هر چه تمام تراشیده و کنده شدند. سقف ها نیز فرم خاصی دارند و تزئینات ایجادشده در پنجره ها و نورگیرها بسیار جذاب و دیدنی است.

بر سردر یکی از اتاق های طبقه سوم کتیبه ای یونانی قرار گرفته که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام می برد و ازاین رو برخی بر این عقیده اند که احتمالاً این غار برای مدتی، به طور موقت محل سکونت سلوکیان بوده است.

در طول مسیر اصلی غار نیز راه های فرعی متعددی منشعب شده است. لازم است بدانید باگذشت سال های بسیار در غار کرفتو، دگرگونی های عمده و دخل و تصرف های زیادی ایجاد شده است.

معماری غار کرفتو

معماری غار کرفتوبرای شرح معماری این غار بایستی بگوییم که اتاق ها و راهروهای عبوری احداث شده به هم مرتبط هستند. نورگیرها به سمت بیرون تعبیه شده اند و در برخی اتاق ها روی دیوارهای آن نقوشی به صورت مجزا از انسان، گیاه و حیوان کنده کاری شده است.

با توجه به این که با گذر زمان صخره های بیرونی در اطراف دهانه ی ورودی ریزش پیدا کرده اند، تعداد اتاق ها و راهروها در طبقات مختلف به روشنی مشخص نیست.

غار کرفتو به سبب داشتن معماری منحصربه فرد و بی نظیر صخره ای، بسیار موردتوجه بوده و ازاین رو در فهرست آثار ملی کشور با شماره 330 به ثبت رسیده است.

تاریخچه غار کرفتو

بر طبق پژوهش های صورت گرفته، این غار در دوران میان زیستی در زیرآب قرار داشته و در اواخر این دوره ارتفاعات آن سر از آب بیرون می آورند.

غار کرفتو جزو غارهای آهکی و طبیعی بوده که در دوران های مختلف دچار تغییرات و دگرگونی های زیادی شده است.

با بررسی های باستان شناختی آثاری از دوران های مختلف در محوطه بیرون و داخل غار آثاری کشف شد. به عنوان نمونه، پیدایش تراشه ای سنگی در طبقه چهارم و محوطه بیرون غار نشانه ای از استفاده انسان ها در دوران پیش از تاریخ غار است.

همچنین نمونه سفال ها و اشیای کشف شده، مستندی است بر ادامه سکونت انسان طی دوران مختلف اشکانی، ساسانی و اسلامی یعنی سده های ششم تا هشتم هجری قمری.

بهترین زمان برای سفر به غار کرفتو

نمای داخل غار کرفتوموقعیت قرارگیری غار کرفتو به شکلی است که باد نمی تواند به درون غار نفوذ کند یا به اصطلاح بادگیر نیست.

با توجه به نحوه قرارگیری غار در این منطقه سردسیر کوهستانی، برف زمستان بر روی دامنه ی جنوبی بقدری نیست که مسیر ورودی غار را مسدود کند؛ این اتفاق در حالی رخ می دهد که زمین جنوب شرقی غار کاملاً سفیدپوش است.

از ویژگی های منحصربه فرد غار کرفتو می توان به آب وهوای درون غار اشاره کرد که در فصل زمستان هوای داخل غار گرم تر از محیط بیرونی بوده و بالعکس، در فصل تابستان هوای درونی غار بسیار خنک تر از محیط بیرون است و این مسئله می تواند به علت همان موقعیت قرارگیری غار باشد.

وسایل موردنیاز برای سفر به غار کرفتو

مسیر غار کرفتودر سفر به غار، آنتن دهی تلفن همراه ایده آل است؛ پس از این نظر نگران نباشید. همچنین امکانات رفاهی ابتدایی همچون آب آشامیدنی، پارکینگ، فروشگاه مواد خوراکی در دسترس مسافران و گردشگران عزیز خواهد بود.

از دیگر اقدامات میراث فرهنگی می توان به برق کشی، نور رسانی مناسب محوطه درونی و بیرونی غار، نصب نرده های چوبی و احداث پله های سنگی اشاره کرد که به جهت رفاه حال بازدیدکنندگان از این مکان گردشگری عملیاتی شده است.

از وسایل موردنیاز برای سفر می توان به کفش مناسب و چراغ قوه اشاره کرد؛ زیرا در طول مسیر بخش هایی از زمین غار لیز بوده و اگر کفش مناسب نداشته باشید ممکن است آسیب ببینید.

همچنین در بخش هایی از غار نور کم است و چراغ قوه می تواند به شما در پیدا کردن مسیرها کمک کند. در ضمن حتماً با توجه به تابلوهای راهنما حرکت کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

سفری خوش با کافه رنت

در این مقاله به بررسی غار باستانی کرفتو پرداختیم. در فصل تابستان که بازار سفرهای تابستانی داغ است، پیشنهاد می کنیم از این فرصت استفاده کرده و برای تماشای جاذبه های گردشگری و کسب تجربه های جدید راهی سفر شوید.

یکی از ضروریات برای انجام سفر، تهیه خودروی مناسب است. کافه رنت ارائه دهنده انواع خودروهای اجاره ای اقتصادی، لوکس، آفرودی و ... است.

در صورت عدم دسترسی به خودروی شخصی، می توانید از مجموعه های معتبر خودرو، اتوموبیل مناسب سفر خود را رزرو کنید. برای رفتن به شهر زیبای کردستان و غار باستانی کرفتو، حتما به سایت کافه رنت سر بزنید و برای اجاره خودرو مناسب و موردنظر خود اقدام کنید؛ سفری ایمن و راحت را با ما تجربه نمایید.

دیدگاه شما

فرمول: 30 + 9
02149934