راهنمای سفر به جواهرده

کشور عزیز و پهناورمان ایران، دارای مناطق گردشگری وسیعی است. تعطیلات و سپری نمودن اوقات فراغت در این کشور زیبا، همواره انبساط خاطر و هیجان را به ارمغان خواهد آورد.
جواهر ده یکی از روستاهای بکر و زیبای ایران و پیشنهادی برای یک سفر کوتاه مدت به شمال کشور است. کلمه جواهرده به گویش گیلکی، جورده خوانده می شود و از توابع رامسر، در استان مازندران به شمار می رود. این روستا با دهستان سخت سر در 27 کیلومتری رامسر مرز مشترک دارد و در دو کیلومتری رشته کوه البرز است.

راهنمای سفر به جواهرده

جمعیت این روستان طبق سرشماری سال 90، 9800 نفر است که همیشگی نیست و در برخی از اوقات سال فقط تعدادی نگهبان و سرایدار در آن زندگی می کنند. شغل مردمان این منطقه باغداری، کشاورزی و دامداری است که از قِبَل آن به تولید صنایع دستی متنوعی مانند مسگری، نمدمالی و سفالگری می پردازند. راه ارتباطی این روستا به جاده رامسر متصل بوده و برای ارتباط با قزوین نیز از مسیر کوهستانی استفاده می کند.


برای بازدید از این منطقه ییلاقی که جذابیت های طبیعی و گردشگری فراوانی دارد، باید بعد از رسیدن به میدان شهید رجایی واقع در رامسر، به سمت جنوب رفت تا بتوان بعد از عبور از سه راه فلسطین، به جاده اصلی جواهرده رسید. رانندگی در مسیر جذاب این روستا حدود یک ساعت به طول می انجامد.

مسیر رویایی و سرسبز جواهرده

به طور قطع می توان گفت که جاده این روستا یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران بوده و یکی از دلایل اصلی جذابیت سفر به جواهرده نیز همین است. حس نشاط و طراوتی که به هنگام رانندگی در این مسیر به افراد دست می دهد، به دلیل وجود درختان سرسبز و بلندی است که سرتاسر جاده را پوشانده اند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در بین مسیر اصلی باید از میان تونل های سرسبزی عبور کرد تا به روستا رسید. ویژگی بارز این تونل، نحوه چینش گیاهان و درختان است؛ چرا که به صورتی این چیدمان جذاب به نظر می رسد که گویی بهشتی در برابر چشمان شما جان گرفته است.
بعد از عبور از تونل ها و قسمت زیادی از جاده، ابرها به گونه ای در آسمان به هم نزدیک تر شده که منظره نفس گیری از طبیعت خلق می کنند. در ادامه نیز سعی بر آن است تا جاذبه ها و میراث فرهنگی این منطقه ییلاقی به شما عزیزان معرفی گردد.

جاذبه های گردشگری جواهرده

روستای جواهرده شهرستان رامسر مانند اکثریت مناطق ایران از وجود مساجد تاریخی بی بهره نیست و یکی از با قدمت ترین آنها را در دل خود دارد. آثار تاریخی مانند مسجد آدینه و گورهای پراکنده آتش پرستان در این روستا، نشان از قدمت و باستانی بودن جواهرده دارد. معابدی که در این منطقه یافت شده اند دوران پرستش الهه میترا را تداعی می کنند. همچنین ساختمان موبدان و پرستشگاه ها که سقف آنها به مردگان اختصاص داده شده تا توسط حیوانات خورده شوند، همگی از آثار تاریخی هستند.

جاذبه های گردشگری جواهرده

1. معابد میترا

وجود دفینه ها و قبرستان در معابد میترا بیانگر فرهنگ دفن کردن مردگان در این آیین است. مسجد آدینه در سال های اخیر به دلیل یک صاعقه که به درخت زبان گنجشک آن برخورد کرده، دچار آسیب و تخریب شده است، اما تمدن و قدمت خود را حفظ نموده است. یکی از رسوم و آداب این منطقه مربوط به جشن گل کاری دختران مجرد است که از سراسر گیلان برای این مراسم جمع می شوند.

2. مسجد آدینه

اولین تاریخ بنای مسجد آدینه به حدود 7 قرن پیش مربوط است که توسط فردی به نام شل شریف، آباد و ساخته شده است. شل شریف یکی از بزرگان منطقه جواهرده بوده است. نقل است که عنوان خود روستا از یکی از زنان والی این منطقه به نام جواهر گرفته شده است. سال ها نظاره گر مردم منطقه و شاهد عبادت های افراد بودن، ممکن است مسجد آدینه را فسرده کرده باشد اما از عظمت آن نکاسته است. در حال حاضر مسجد آدینه توسط نیروهای محلی و اهالی منطقه بازسازی شده و همگان می توانند از آن بازدید کنند. یکی از مراسم هایی که در این مسجد انجام می شود گل کاری جداره های مسجد است که به نام دزگا مزگتی شهرت دارد و افراد زیادی از مازندران و مناطق اطراف، برای برپایی آن تجمع می کنند.

طبیعت جواهرده

وقتی سخن از طبیعت یک مکان مطرح می شود ذهن به سمت جاذبه های طبیعی و مام طبیعت می رود. طبیعتاً کوه ها و آبشارهای این منطقه به همراه چشمه های بابرکت و پرآب، سبب می شوند تا این روستا، منطقه مناسبی برای گذران اوقات فراغت باشد.

طبیعت جواهرده

1. کوه های جواهرده

کوه های معروف طبیعت جواهرده سرخ تله، سه براره رژه، واژک و سماموس هستند. بزرگ ترین قله این کوه ها سرخ تله یا همان سماموس کوچک است. جذابیت های متعدد این کوه ها در لپاسر با چشمه های درمانی مشهورش و مقبره شاه یحیی کیایی و سماموس بر چکاد و یخچال های طبیعی این منطقه خلاصه می شود. قسمت دبی این چشمه ها آب بسیار زلالی داشته و یک پارک جنگلی بزرگ در میان دره این قسمت قرار گرفته که نام آن پارک جنگلی صفارود است.

2. رودخانه جواهرده

در کنار این دو جاذبه رودخانه ای با آب معدنی گازدار نیز وجود دارد. چنانچه قصد دارید تعطیلات خود را با خانواده یا دوستان بگذرانید پیشنهاد می کنیم سری به بوستان جواهرده که در 9 کیلومتری این منطقه واقع شده است، بزنید. صدای آبشار صفارود به همراه درختان سر به فلک کشیده و تنفس آسان و سالم، آرامشی بی بدیل را به شما تزریق می کند. چشمه آب معدنی این پارک جنگلی از شهرت بسیار بالایی برخوردار بوده و ساکنین منطقه نیز برای تأمین آب آشامیدنی از همین منبع استفاده می کنند.


در امتداد سفر به جواهرده بایستی گفت که این گردش با تشکیل یک کمپینگ به همراه چای دلچسب هیزمی تکمیل می شود، اما لازم است که پس از خروج از کمپ آتش را خاموش کرده و طبیعت را به خطر نیندازیم. قطعاً این مورد محدود به طبیعت جواهرده نمی شود و باید رسم مهمان بودن در طبیعت را همیشه و در همه جا رعایت کرد تا قسمتی از آن برای نسل های آینده باقی بماند و سرمایه ملی کشور خاکستر نشود. در ضمن شعار مهربانی با طبیعت را با جمع کردن زباله ها تداعی کنیم تا بدین طریق بتوانیم از آسیب رسیدن به محیط زیست و محل زندگی اهالی بومی جلوگیری کنیم.


به منظور تداعی زیبایی آبشارها در این منطقه، بیان همین مطلب کافی است که بدون توقف و عکاسی نمی توان از آن چشم پوشید. شما می توانید با توقف در کنار منابع مام طبیعت، عکس های ماندگاری گرفته و آن را برای همیشه در خاطر خود و دیگران ثبت نمایید.

فاصله جواهرده از تهران

بهترین مسیر برای ساکنین شهر تهران برای سفر به جواهرده، جاده رامسر خواهد بود. این جاده یکی از مسیرهای پرطرفدار برای مسافرت به استان مازندران بوده و جذابیت های بسیاری درون خود دارد. اگر قصد سفر تفریح نباشد، استفاده از هواپیما انتخاب مناسب تری است. این بدان معناست که به منظور داشتن سفری خاطره انگیز، نمی توان به سادگی دل از جاده چالوس کند. هر فرد علاقه مند به طبیعت و زیبایی های آن نمی تواند بدون یک توقف عصرگاهی در این مکان، از کنار آن به راحتی عبور نماید و زیبایی هر سفری به لذت بردن از مسیر آن خواهد بود.


در این قسمت سعی بر آن داریم که جاده تهران رامسر را بررسی کنیم. چنانچه در سفر خود تعجیل ندارید، توصیه می کنیم به آرامی حرکت کرده و برای جاذبه های مختلف گردشگری سراسر مسیر، توقف کوتاهی داشته و از مناظر لذت ببرید. رامسر یکی از شهرستان های استان مازندران است و ازآنجایی که نسبت به شهرهای شمالی دیگر، مسافت کمتری تا شهر تهران دارد، عمدتاً توسط مسافران برای اوقات فراغت و گذران اوقات فراغت گزینش می شود؛ خصوصاً اگر لازم باشد که مدت کوتاهی را در تعطیلات سپری کنند.

اجاره خودرو

خودرو مناسب جواهرده

در صورتی که قصد طبیعت گردی در این منطقه جذاب را دارید، پیشنهاد می کنیم از ماشین های آفرودی کافه رفت بهره ببرید، اما اگر قصد دیدن از مناقط باستانی و فرهنگی آن را دارید، پیشنهاد ما به شما ماشین های شخصی و لوکس خواهد بود.


ما در مجموعه کافه رنت بهترین خودروها را متناسب با نیاز شما فراهم کرده ایم. فارغ از انتخاب مقصد شما می توانید به راحتی تمام خودروها را با یک دیگر مقایسه کنید و بهترین انتخاب را با بهترین قیمت انجام دهید. امیدواریم سفری آرام و لذت بخش را در کنار خودرهای کافه رنت تجربه کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 30 + 19
02149934