گلابدره کجاست؟

گلابدره کجاست

گلابدره نام یکی از مناطق ییلاقی اطراف تهران و شهرستان شمیرانات است. این منطقه ی خوش آب و هوا در شمال شرقی تهران قرار گرفته و مقصد بسیاری از کوهنوردان و دوست داران طبیعت می باشد.

گلابدره دارای جاذبه های تفریحی و گردشگری چون کوهستان، پارک جنگلی، آبشار و امکانات رفاهی است که مسیر دسترسی به آن نیز آسان است.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با گلابدره و جاهای دیدنی آن آشنا شویم. اگر قصد سفر به گلابدره دارید، می توانید از خودروهای اجاره ای شرکت کافه رنت استفاده و سفری لذت بخش تر داشته باشید.

آب و هوا و جغرافیای گلابدره

این منطقه در واقع دره ای است که در میان آن و اطرافش، روستاها و محله هایی قرار گرفته اند. گلابدره نیز نام محله ای در این منطقه است که به دلیل وجود درختان سیب خودرو در گذشته، به این نام شناخته شده است. این درختان به دلیل وقوع سیل در گذشته، از بین رفته اند.

گلابدره یکی از ییلاق های بسیار خوش آب و هوا و دارای تپه ها و فراز و نشیب هایی، مورد توجه کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت است.

این منطقه در همسایگی با امام زاده قاسم و دربند قرار گرفته است. همانطور که گفته شد، گلابدره در واقع ناحیه ای دره ای و پر فراز و نشیب می باشد که چشمه های مختلف به آن سرازیر می شوند و در ارتفاعات مجاور آن قله ی 3 هزار متری اسپیلت قرار گرفته است.

فرهنگ ساکنان

مردم آن نیز، از معدود کسانی در کشور هستند که به زبان تاتی صحبت می کنند. تاتی، یکی از زبان های کهن و باستانی است که در نیمه ی شمالی کشور وجود داشته و اکنون نیز حدودا 250 هزار نفر از مردم کشورمان به این زبان سخن می گویند. در این منطقه، دو محله ی گلابدره و شاطر قرار گرفته اند.

این محل زیبا و دیدنی که در شمال تجریش قرار گرفته، دارای هوایی تازه و پاک است که می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری طبیعی جذاب انتخاب شود. از آنجا که دسترسی به آن نیز کار چندان سختی نیست، تجربه ی لذت بخشی را برای گردشگران، مسافران و کوهنوردان به ارمغان می آورد.

این محله در قدیم با نام گرگ دره نیز شناخته می شده است چراکه خالی از سکنه بوده و محل زندگی گرگ ها بوده است. بعدها با مهاجرت انسان به این منطقه، نام آن نیز به گلابدره تغییر کرد.

بهترین زمان سفر به گلابدره

گلابدره

یکی از ویژگی های جالب توجه این منطقه این است که تقریبا در هر فصلی می توان به آن سفر کرد چراکه در هر فصل زیبایی و ویژگی های خاص خود را دارد.

در بهار، احساس زندگی و سرسبزی کل دره را فرا می گیرد. در تابستان نیز نسیمی خنک و هوایی تازه دارد. در پاییز نیز با توجه به اقلیم و درختان بسیار، این منطقه بسیار رنگارنگ و زیبا می شود. در زمستان برفی نیز برای علاقمندان و ماجراجویان، این منطقه جذابیت های خود را دارد.

جاذبه های گردشگری

زمان سفر به گلابدره

یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه، آب و هوای خوب آن است که دلیلش هم قرار گرفتن در کوهپایه ی رشته کوه البرز است. همین موقعیت جغرافیایی، یعنی قرار گرفتن در مجاورت ارتفاعات، تپه ها و فراز و نشیب ها، گلابدره را برای کوهنوردی و طبیعت گردی بسیار مناسب کرده است.

یکی دیگر از مزیت های آن نیز نزدیک و در دسترس بودن آن است. وجود بوستان، آبشارها و امکان طبیعت گردی و کوهنوردی و امکانات رفاهی و تفریحی، در هر فصلی از سال خصوصا تعطیلات تابستانه و نوروز، مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. در ادامه نگاهی به بعضی از جاذبه های دیدنی گلابدره می اندازیم.

• از جاهای دیدنی این منطقه، می توان به بوستان گلابدره با حدود 22 هکتار مساحت، اشاره کرد. این بوستان با موقعیت جغرافیایی بی نظیر که در دامنه ی کوه قرار گرفته، دارای امکانات رفاهی و تفریحی به روزی است.

آب و هوا و مسيرهای سنگفرش شده و امکانات و دستگاه های بازی که در این بوستان وجود دارد، مجموعه ی دلچسبی را فراهم کرده که شاید هر جایی پیدا نشود. یکی از مزیت های دیگر این بوستان، دید و صحنه ی زیبای مشاهده ی تهران از ارتفاع است.

این بوستان همچنین دارای مسیر تندرسی 6 کیلومتری و پیست دوچرخه سواری 800 متری است. از امکانات رفاهی و تفریحی دیگر این بوستان هم می توان به وجود رستوران، آلاچیق، دریاچه، دیوار آموزشی صخره نوردی، آبشار و زمین های بازی اشاره کرد. این بوستان سال 1389 افتتاح شد و اکنون به یکی از مناطق پرطرفدار گلابدره تبدیل شده است.

• آبشارهای موجود در گلابدره و اطراف آن نیز از دیگر جاذبه هایی هستند که در طول هفته تعداد بازدیدکننده ی زیادی را به این منطقه می کشاند. یکی از این آبشارها خود آبشار گلابدره است که با صرف نیم ساعت زمان و مسیری با ارتفاع تند، می توان به آن رسید و از طبیعت زیبای آن لذت برد.

بخاطر وجود چشمه هایی که از ارتفاعات منشا می گیرند و به پایین دست می آیند، در مسیر گلابدره می توان آبشارها و حوضچه های کوچک و بزرگی یافت.

اگر مسیر رودخانه را به سمت بالا طی کنید به طبیعت بکری دست خواهید یافت. البته که این مسیر نیازمند کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه ای تری است چرا که علیرغم تمام زیبایی هایش می تواند خطرناک هم باشد.

• علاوه بر همه ی موارد فوق، طبیعت تازه و زیبای این منطقه، یکی از موارد ارزشمندی است که آن را محل مناسبی برای گشت و گذار کرده. آب و هوای تمیز و تازه ی کوهستانی، وجود پوشش گیاهی و درختانی چون اقاقیا و سیب و همچنین وجود پرندگان از موارد گردشگری طبیعی این منطقه هستند. با توجه به اقلیم منطقه، کوهستانی بودن و وجود چشمه ها و رودخانه، تفرج حیوانات و پرندگان زیبا یکی دیگر از جاذبه های آن است.

• سورتمه سواری نیز یکی از تفریح های پرطرفدار گلابدره است. این سورتمه با توجه به کوهستانی و مرتفع بودن کل منطقه، هیجان و لذت بسیاری دارد و به یکی از مواردی تبدیل شده که تقریبا به همه ی افرادی که به آن منطقه می روند توصیه می شود.

• از جاذبه های اطراف گلابدره که هنگام سفر به شمال تهران می توانید از آن ها بهره مند شوید نیز می توان به موارد زیادی اشاره کرد. کاخ تاریخی سعد آباد، باغ شاطر، پاساژ قائم تجریش، مرکز خرید تندیس، بخشی از جاهای دیدنی شمال تهران و در نزدیکی گلابدره هستند که می توانید در سفر خود از آن ها نیز دیدن کنید.

مسیرهای رسیدن به گلابدره

این منطقه در شمال تهران و شمال منطقه ی تجریش قرار گرفته است. برای رسیدن به گلابدره اول باید از هر جایی که هستید خود را به میدان قدس و تجریش برسانید. برای رسیدن به بوستان، می توان از تاکسی های مسیر تجریش آبک یا تجریش باغ فیض استفاده کرد.

همچنین اگر خیابان دربند را از میدان قدس شروع کنید و به پیش بروید و وارد خیابان گلابدره یا همان شکیبایی شوید، به محله ی گلابدره و بوستان گلابدره خواهید رسید. برای کوهنوردی نیز می توان از همان بوستان گلابدره مسیر را پیش گرفت و به بالا رفت. امیدواریم که تجربه ی لذت بخشی در بازدید از این منطقه داشته باشید.

سخن پایانی

گلابدره یکی از مناطق ییلاقی اطراف تهران است که در این مقاله با آن آشنا شدیم. گلابدره بخاطر قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، دارای جاذبه های طبیعی و کوهنوردی زیادی است.

اما علاوه بر این، امکانات رفاهی و تفریحی خوبی هم در این منطقه وجود دارد که می تواند لحظات لذت بخشی برای شما فراهم کند.

لازم به ذکر است که شرکت کافه رنت با در اختیار داشتن تجربه و کادری مجرب آماده به ارائه کردن انواع خودروهای لوکس و اقتصادی به شما عزیزان است.

شما می توانید با مراجعه به سایت ما از انواع خودروها دیدن فرمایید و با توجه به نیاز خود و شهری که در آن ساکن هستید یا قصد سفر به آنجا دارید نسبت به اجاره آن اقدام کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 41 + 24
02149934