زمان گلاب گیری قمصر چه تاریخی است؟

زمان گلاب گیری قمصر

احتمالا تا کنون، نام گلاب قمصر را شنیده اید؛ جالب است بدانید که گلاب قمصر به واسطه عطر بی نظیر و کیفیت بالا، دارای شهرت جهانی است.

قمصر، به عنوان پایتخت گلاب گیری ایران، از قطب های تولید کننده عرقیجات گیاهی و گلاب است که محصولات خود را به کشورهای زیادی نیز صادر می کند.

هرساله، در دومین ماه از فصل بهار، کوچه باغ های قمصر مملو از عطر گل محمدی می شود و مردم محلی با شور و شوق خود را آماده برگزاری جشنواره گلاب گیری می کنند. این جشن سنتی باشکوه، گردشگران زیادی را نیز به سوی خود جذب می کند.

در این مقاله از کافه رنت نیز هرآنچه که نیاز است قبل از شرکت در جشنواره گلاب گیری قمصر، بدانید را بررسی می کنیم.

موقعیت جغرافیایی قمصر

قمصر

قمصر، در استان اصفهان و در 27 کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است. این شهر جزو توابع شهرستان کاشان محسوب می شود و در میان دره ای سرسبز به طول تقریبی 9 کیلومتر و عرض 4 کیلومتر قرار گرفته است.

با وجود قرارگیری قمصر در نزدیکی کویر مرکزی ایران، این منطقه آب و هوای معتدل و طبیعتی سر سبز، پر از درختان میوه و بوته های گل محمدی دارد.

این امر، به دلیل ارتفاع 2000 متری قمصر از سطح دریا و احاطه شدن آن توسط کوه های کرکس است. بنابراین، می توان گفت هوای این منطقه، در تابستان معتدل و مطبوع است و زمستان های قابل تحمل، همراه با سرمای ملایم دارد.

مسیر دسترسی به قمصر

اگر قصد سفر به قمصر را دارید، بهتر است بدانید که قمصر، فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه مسافربری ندارد؛ بنابراین، شما ابتدا باید خود را به کاشان برسانید. لازم به ذکر است که کاشان در فاصله 246 کیلومتری تهران واقع شده است.

همچنین، اگر می خواهید از اصفهان سفر خود را آغاز کنید، می توانید پس از پیمودن 160 کیلومتر از مسیر جاده قهرود یا 180 کیلومتر از اتوبان تهران-کاشان-اصفهان، خود را به قمصر برسانید.

پس از رسیدن به کاشان، شما می توانید با استفاده از اتوبوس های مخصوص یا تاکسی، راهی قمصر شوید.

همچنین اگر در این سفر به خودرو شخصی خودتان دسترسی ندارید، پیشنهاد ما به شما، اجاره خودرو مناسب از موسسه های معتبر است.

شما می توانید با هزینه ای مقرون به صرفه، خودرو دلخواه خود را اجاه کنید و به راحتی به گشت و گذار در قمصر بپردازید و در جشنواره گلاب گیری شرکت کنید.

مراسم گلاب گیری قمصر

مراسم گلابگیری در قمصر

قمصر، با توجه به شواهد و مدارک تاریخی، قدمتی باستانی دارد و به دوران قبل از اسلام و دوره هخامنشیان باز می گردد.

یکی از رسوم سنتی این شهر، برگزاری مراسم گلاب گیری است. جالب است بدانید که گل سرخ، قدمتی 7000 ساله دارد و از گیاهان بومی کشور به شمار می رود.

همچنین، گلاب برای نخستین بار توسط ایرانیان به روش تقطیر تولید شده است.

در گذشته، مراسم گلاب گیری همراه با آیین خاصی از قبیل شکر گذاری، جشن و پایکوبی و... برگزار می شده است.

لازم به ذکر است که این مراسم سنتی در سال 1389 تحت عنوان میراث معنوی ایران ثبت شده است. امروزه نیز مراسم گلاب گیری تا حدودی به همان شکل گذشته، در کاشان و شهرهای اطراف آن از قبیل قمصر، نیاسر، برزک، جوشقان، کامو و چوگان و ... برگزار می شود.

در میان تمامی این شهرها، قمصر به عنوان پایتخت گلاب گیری ایران، باشکوه ترین جشن گلاب گیری را برگزار می کند و هرساله میزبان گردشگران خارجی زیادی است.

مردم خون گرم و مهمان نواز قمصر، در این جشن زیبا، از گردشگران با شربت های خنک و گوارا پذیرایی می کنند و مراحل گلاب گیری سنتی را برای آن ها با صبر و حوصله توضیح می دهند.

این مراسم، قبل از طلوع آفتاب با چیدن گل های محمدی آغاز می شود. سپس باغبان ها گل ها را در کنار رودخانه با ذکر دعا و نیایش می شویند و به کارگاه ها می برند.

در این مرحله، گل های محمدی را با مقدار مشخصی آب داخل دیگ های مسی می ریزند و فرآیند گلاب گیری آغاز می شود. این فرایند معمولا 4 تا 7 ساعت طول می کشد.

از جمله ابزار هایی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به دیگ، تغار مسی، پارچ یا قرابه و نی اشاره کرد.

زمان مراسم گلاب گیری قمصر

گل گلابگیری

با شکفته شدن گل های محمدی در اردیبهشت ماه، مراسم گلاب گیری در کاشان و دیگر شهر های اطراف آن آغاز می شود.

جالب است بدانید که زمان شکفتن گل های سرخ در مناطق مختلف، به دلیل اختلاف دما متفاوت است. در قمصر، جشنواره گلاب گیری از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می گردد و به مدت 20 روز برگزار می شود.

با نزدیک شدن به جشنواره گلاب گیری، آژانس های مسافرتی مختلفی تورهای گلاب گیری را برگزار می کنند.

این تور ها، اکثرا به صورت یک روزه هستند؛ اما پیشنهاد می کنیم زمان بیشتری را در قمصر بگذارنید و از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر نیز دیدن کنید.

اگر دسترسی به وسیله نقلیه شخصی ندارید، جای نگرانی نیست؛ چرا که شما می توانید با اجاره خودرو دلخواه خود به راحتی به گشت و گذار در قمصر بپردازید.

لازم به ذکر است شما می توانید با اجاره ون، با خانواده، یا دوستان خود به این شهر سفر کنید و خاطره ای خوش را برای خود اطرافیانتان، رقم بزنید.

موزه گلاب قمصر

موزه گلاب قمصر

اگر قصد سفر به قمصر و شرکت در مراسم گلاب گیری را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از موزه گلاب این شهر بازدید کنید.

این موزه، در سال 1390 در خانه تاریخی ذاکری ها تاسیس گشت و تنها موزه گلاب ایران محسوب می شود.

خانه قاجاری ذاکری ها، از قدیمی ترین مراکز گلاب گیری جهان است که با بازدید از آن می توانید اطلاعات کاملی درمورد تاریخچه گلاب گیری، سیر تکامل آن کسب کنید و مراحل گلاب گیری را از نزدیک تماشا کنید.

همچنین، در این موزه، اشیا و اسناد تاریخی زیادی نیز به نمایش گذاشته شده اند. لازم به ذکر است که در این موزه، بخشی برای فروش محصولات طبیعی وجود دارد و شما می توانید عرقیجاتی از قبیل گلاب، بیدمشک، بهار نارنج، کاسنی و نعنا را خریداری کنید.

شما می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح الی 9 شب به صورت رایگان از این مجموعه بازدید کنید.

آدرس خانه ذاکری ها

استان اصفهان، شهرستان قمصر، بلوار ساحلی، 200 متر بعد از هتل گلستان ، جنب مسجد جامع قمصر

دیگر جاذبه های دیدنی قمصر

جاذبه های دیدنی قمصر

قمصر، به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود، دارای طبیعتی زیبا و جاذبه های زیادی است.

همچنین این شهر باستانی با قدمتی 2500 ساله، جاذبه های تاریخی متنوعی نیز دارد. اگر برای شرکت در جشنواره گلاب گیری به قمصر سفر می کنید، بازدید از دیگر جاذبه های آن را فراموش نکنید.

در این بخش، به برخی از جاذبه های دیدنی قمصر اشاره می کنیم:

  • باغ پرندگان
  • منطقه حفاظت شده قمصر و برزک
  • باغ کیهان
  • چشمه آب صالح
  • قله گرگش
  • سد قمصر
  • مسجد جامع قمصر
  • سرای خاتون
  • کاروانسرای شاه عباسی

سوغات قمصر

سوغات قمصر

همان طور که می دانید، معروف ترین سوغاتی قمصر، گلاب مرغوب آن است که شهرت جهانی نیز دارد. لازم به ذکر است که گلاب قمصر در انواع گلاب سنگین، سبک، دو آتیشه، سه آتیشه و پس آب تولید می شود که دارای مصارف خوراکی و دارویی هستند.

اگرچه گلاب قمصر زبانزد است، اما پیشنهاد می کنیم از دیگر سوغاتی های این شهر غافل نشوید. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، محصولات کشاورزی با کیفیتی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • زردآلو
  • انواع گونه های گلابی
  • خرمالو
  • گیلاس
  • انواع سیب درختی
  • انواع هلو
  • انواع آلوچه های برغانی

سفری خوش با کافه رنت

در این مقاله، به بررسی مراسم گلاب گیری قمصر و زمان برگزاری آن پرداختیم. جالب است بدانید که قمصر یکی از پر بازدیدترین مراسم های گلاب گیری را برگزار می کند.

برای شرکت در این مراسم، شما باید در اواسط اردیبهشت ماه به این شهر سفر کنید.

شما می توانید با اجاره خودو از موسسه های معتبر، به راحتی به گشت و گذار در قمصر بپردازید و در جشنواره گلاب گیری شرکت کنید.

کافه رنت با ارائه انواع خدمات در زمینه اجاره خودرو و پشتیبانی 24 ساعته توسط تیم کارشناسی، همراه شما در این سفر خواهد بود. سفر خوشی را برای شما آرزو داریم.

دیدگاه شما

فرمول: 29 - 27
02149934