آب انبار باسیلیکا کجاست؟

آب انبار باسیلیکا کجاست

ترکیه، یکی از زیباترین کشورها در آسیا و اروپا است. این کشور تاریخی سرشار از شهرها، مکان ها و جاذبه های ارزشمند و دیدنی است. یکی از چشم نوازترین شهرهای کشور ترکیه، استانبول است.

شهر استانبول، از قدیمی ترین و پرطرفدارترین شهرهای توریستی این کشور اسلامی است. در همه جای این شهر خارق العاده، دیدنی هایی حیرت انگیز به چشم می خورند؛ یکی از این جاذبه ها، آب انبار باسیلیکا سیسترن است.

شما می توانید به منظور دسترسی آسان و مقرون به صرفه به مکان های دیدنی این شهر، اقدام به اجاره خودرو از شعبه ترکیه مجموعه کافه رنت نمایید. در ادامه، همراه ما باشید تا با این مکان خارق العاده و دیدنی بیشتر آشنا شویم.

آب انبار باسیلیکا؛ اثری دیدنی در قلب استانبول

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا سیسترن، بزرگترین سرداب به جا مانده از قرن ششم میلادی و دوران امپراطوری روم شرقی است. این آب انبار، در منطقه سلطان احمد واقع شده و دارای معماری بی نظیر، ستون های عظیم و تزئیناتی بسیار چشم نواز است.

باسیلیکا، در نزدیکی مکان های تاریخی دیگری مانند مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد و کاخ توپ کاپی قرار دارد. ساختار غیرمنتظره و متفاوت این آب انبار تاریخی، هر ساله میزبان حداقل 3 میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

قدم زدن در دالان های رنگارنگ این سرداب 1500 ساله، یکی از لذت بخش ترین تفریحات توریست ها و مسافران است. در این مکان، می توانید به یک موسیقی ملایم گوش دهید و روح خود را جلا بخشید.

آب انبار باسیلیکا سیسترن؛ از زمان نام گذاری تا امروز

آب انبار باسیلیکا سیسترن

ساختن کلیساهای متعدد در دوران روم شرقی بسیار رواج داشت. کلیساهایی که در آن زمان ساخته می شدند، مستطیل شکل بودند. درب ورودی این کلیساها، به همراه محراب آن، در محور طولی ساختمان قرار داشتند.

به این سبک معماری، معماری باسیلیکایی گفته می شد؛ بنابراین، کلیساهایی که با این معماری ساخته می شدند، باسیلیکا نام داشتند. باسیلیکا در لغت، به معنای محل عبادت است.

آب انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن، نام خود را مدیون کلیسایی عظیم است که به سبک معماری باسیلیکایی ساخته شده بود. این کلیسا در گذشته، روی تپه اول شهر قسطنطنیه قرار داشت. سیسترن در لغت، به معنای آب انبار یا سرداب است. بنابراین می توان باسیلیکا سیسترن را، آب انبار کلیسا نامید.

نام های دیگر باسیلیکا سیسترن، در میان مردم محلی

مردم بومی استانبول، از بنای باسیلیکا سیسترن، با نام یرباتان سارایی یاد می کنند. این عبارت در زبان شیرین ترکی، به معنای قصر یا سرای غرق شده است. این آب انبار زیبا، با نام های باسیلیکا، سرداب باسیلیکا و آب انبار استانبول نیز شناخته شده است.

باسیلیکا سیسترن؛ مرواریدی درخشان در قلب تاریخ

باسیلیکا سیسترن

قسطنطنیه یا استانبول امروزی، از دیرباز، شهری مهم برای حکومت ها بوده است. آب انبار زیرزمینی باسیلیکا سیسترن در گذشته، بخشی از میدان بزرگ و عمومی شهر قسطنطنیه بود.

کنستانین اول در قرن سوم و چهارم میلادی، دستور داد تا در زیر کلیسای باسیلیکا استوا، یک زیرزمین بسازند. این زیرزمین، همان مکانی بود که بعدها به سرداب زیبا و بی نظیر باسیلیکا تبدیل شد.

در قرن ششم میلادی و در پی شورش نیکا (فاجعه آمیزترین شورش تاریخ قسطنطنیه)، زیرزمین باسیلیکا مورد آسیب های زیادی قرار گرفت. در این شورش وحشتناک، کشتار و خون ریزی های بسیار زیادی رخ داد.

بخش قابل توجهی از پایتخت امپراطوری روم شرقی و کلیسای باسیلیکا استوا نیز در این شورش از بین رفتند.

آب انبار باسیلیکا سیسترن، در سال 526 میلادی متولد شد

باسیلیکا

پس از تخریب گسترده شهر و زیرزمین کلیسا، ژوستینین اول وارد عمل شد. ژوستینین اول، پادشاه امپراطوری روم شرقی و حاکم استانبول در آن زمان بود. وی تشخیص داد که استانبول، نیاز به یک آب انبار بزرگ و دائمی دارد.

ژوستینین، این آب انبار را برای تامین آب کاخ امپراطوری و ساختمان های اطراف آن، ضروری می دانست. این گونه بود که آب انبار باسیلیکا سیسترن، متولد شد.

ساخت و گسترش سرداب باسیلیکا سیسترن، در سال 526 میلادی شروع شد و در سال 565 میلادی پایان یافت. گفته می شود که در ساخت این بنای عظیم، هزاران اسیر به کار گرفته شده است. یک سیستم فیلتر و تصفیه آب نیز، در این زیرزمین تعبیه شده است.

آب انبار باسیلیکا سیسترن؛ یک بنای فراموش شده در دوران حکومت عثمانی

نمای داخل آب انبار باسیلیکا سیسترن

استفاده از آب انبار باسیلیکا سیسترن در زمانی که امپراطورهای عثمانی به قدرت رسیدند، ادامه نیافت. متاسفانه این سرداب عظیم در این دوران، برای یک مدت طولانی به دست فراموشی سپرده شد. این بی توجهی، تا اواسط قرن شانزدهم در سال 1545 میلادی ادامه پیدا کرد.

ظهور و کشف مجدد بنای باشکوه باسیلیکا

در سال 1545 میلادی، یک دانشمند و باستان شناس با نام پتروس جولیوس، به شهر قسطنطنیه سفر کرد. جولیوس، با فرمان فرانسوای اول (پادشاه فرانسه در آن زمان)، به این شهر رفت تا درباره نسخ خطی و باستانی روم شرقی تحقیق کند.

پتروس، در زمان گشت وگذار در اطراف ایاصوفیه، داستان هایی درباره یک چاه محلی با نام باسیلیکا سیسترن شنید. مردم محلی ادعا می کردند که در گذشته، آب خود را از آن سرداب برداشت می کردند.

جولیوس، بسیار کنجکاو شد و به دنبال کشف حقیقت رفت. وی پس از پایین رفتن از پله های زیرزمین، سرداب عظیم و باشکوه باسیلیکا را دید و غرق در زیبایی های آن شد.

طبق نوشته های پتروس، باسیلیکا سیسترن، یک شهر آبی زیرزمینی است که انسانی را افسون می کند. حرف زدن با صدای بلند در این شهر زیرزمینی و انعکاس حاصل از آن، احساسی وصف ناشدنی برای شما به ارمغان می آورد.
وی همچنین گفته است که اگر دوست دارید خنکای باد بهشتی را روی گونه های خود احساس کنید، در فصل بهار به باسیلیکا سیسترن بروید.

باسیلیکا سیسترن؛ نمونه ای از یک معماری خیره کننده در جهان

باسیلیکا سیسترن

آب انبار مرموز و مشهور باسیلیکا سیسترن، دارای 52 پله زیبای سنگی در ساختار خود است. محوطه این سرداب، بسیار وسیع و مخوف و دارای راهروها و دالان های متعددی است. مساحت سرداب باسیلیکا، تقریبا 8900 متر مربع است و از وسیع ترین بناهای باستانی به حساب می آید.

طول باسیلیکا سیسترن، تقریبا 143 متر و عرض آن حدود 65 متر است. این آب انبار که تقریبا 2 برابر یک زمین فوتبال است، می تواند نزدیک به 80 هزار متر مکعب آب را در خود جای دهد.

در دورتادور سرداب باسیلیکا سیسترن، شاهد یک دیوار آجری هستیم. ضخامت دیوار، نزدیک به 4 تا 5 متر است. این دیوار خشتی، با یک ملات ضدآب پوشانده شده است تا آب درون دیوارها نفوذ نکند.

ستون های چشم نواز در سرداب باسیلیکا سیسترن

این آب انبار تاریخی، مجموعه ای از 366 ستون مرمرین و دیدنی است که وزن سقف بنا را تحمل می کنند. این ستون ها، در 12 ردیف 28تایی قرار گرفته اند. ارتفاع ستون های سرداب باسیلیکا، نزدیک به 9 متر است. همچنین، فاصله این ستون ها از یک دیگر، تقریبا 5 متر ارزیابی شده است.

از مشهورترین ستون های آب انبار باسیلیکا، می توان به پایه های ستون مدوسا اشاره کرد. ستون هایی با طرح هایی به شکل چشم مرغ نیز، در این سرداب مشاهده می شوند.

آب انبار باسیلیکا؛ دارای امکانات رفاهی محدود اما بی نظیر

قسمت رستوران آب انبار باسیلیکا

اشاره کردیم که بنای تاریخی باسیلیکا سیسترن، قدمتی نزدیک به 1500 سال دارد. در این ساختمان خارق العاده و زیبا، امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، اما همین امکانات کم، نیازهای شما را تامین می کند.

کافه باسیلیکا سیسترن، تنها مکان رفاهی این بنا است؛ این کافه، بسیار کوچک، نقلی و دوست داشتنی است. کافه باسیلیکا، در نزدیکی ورودی آب انبار قرار گرفته و مجهز به چندین میز و صندلی است. شما در این کافه، می توانید استراحت کنید و از انواع نوشیدنی های گرم و سرد آن لذت ببرید.

آب انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن؛ نزدیک به مکان هایی مهم در استانبول

آب انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن

فاصله آب انبار دیدنی باسیلیکا تا تنگه بسفر، تقریبا 45 کیلومتر است و می توان این مسیر را در یک ساعت طی کرد. میدان پرطرفدار تکسیم نیز، در 4 کیلومتری این بنا واقع شده است.

آب انبار باسیلیکا با فرودگاه آتاتورک، نزدیک به 21 کیومتر فاصله مکانی دارد. همچنین، فاصله این بنا تا فرودگاه صبیحه گوکچن، تقریبا 49 کیلومتر است.

بهترین زمان بازدید از سرداب زیبا و عظیم باسیلیکا سیسترن

بهترین زمان بازدید از باسیلیکا سیسترن

بازدید از این بنای تاریخی، در فصل های بهار، تابستان و پاییز پیشنهاد می شود. توصیه می کنیم که در این فصل های داغ گردشگری، بلیط های خود را از قبل تهیه کنید. با تهیه بلیط آنلاین، مجبور به انتظار در صف های طولانی خرید بلیط نیستید.

شما می توانید در همه روزهای هفته، از ساعت 9 صبح تا 6:30 عصر، از این سرداب باستانی بازدید کنید و لذت ببرید. البته فراموش نکنید که سرداب باسیلیکا سیسترن در فصل زمستان، یک ساعت زودتر تعطیل می شود. عکاسی در این آب انبار نورانی و فوق العاده را از یاد نبرید.

سخن پایانی

ما در این متن سعی کردیم تا شما را با یکی از شگفت انگیزترین پدیده های دیدنی شهر استانبول آشنا کنیم. سفر به استانبول، به دلیل مکان ها و دیدنی های تاریخی و طبیعی و سرگرمی ‎های متعدد، از بهترین سفرهای طول عمر شما خواهد بود.

کافه رنت، یک شرکت معتبر و با سابقه در زمینه اجاره خودروهای لوکس و مناسب است. این شرکت، هم در شهرهای ایران و هم در برخی کشورهای خارجی مثل امارات و ترکیه شعبه دارد.

شما می توانید در شهر توریستی استانبول، به صورت آنلاین یا حضوری، ماشین مناسب خود را با بهترین قیمت تهیه کنید و لذت ببرید. سفری لذت بخش، ایمن و فراموش نشدنی را در استانبول، برای شما و عزیزانتان آرزومندیم.

دیدگاه شما

فرمول: 45 + 3
02149934