مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان یکی از بناهای تاریخی با قدمت بالا است. طراحی این بنا به گونه ای است که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. این پدیده خارق العاده در استان بوشهر و در شهرستان دیر، در منطقه بردستان واقع شده است.

استان بوشهر دارای بناهای تاریخی زیادی است. با توجه به این مورد این استان می تواند به یک مقصد فوق العاده برای گردشگرانی که علاقه زیادی به تاریخ دارند، تبدیل شود. مسجد جامع بردستان یکی از مهم ترین بناهای تاریخی است که در این قسمت به معرفی آن می پردازیم.

یکی از مواردی که باعث می شود گردشگران سفر لذت بخشی داشته باشند، نوع رفت وآمدها است. شما می توانید به روش های مختلفی به این مکان تاریخی سفر کنید ولی راحت ترین راه استفاده از خودرو شخصی است. اگر به هر دلیلی نمی توانید با خودرو شخصی سفر کنید، می توانید از اجاره خودرو استفاده کنید.

مسجد جامع بردستان در کجا واقع شده است؟

یکی از استان هایی که تأثیر به سزایی در ادوار مختلف تاریخ ایران داشته، استان بوشهر است. این استان توسط اردشیر ساسانی ساخته شده و با نام رام اردشیر به مردم معرفی شد است.

حضور اولین کشتی جنگی در دوره نادرشاه، گوردخمه هایی که قرن ها از عمرشان می گذرد و کاخ های زمستانی هخامنشیان از یک چیز خبر می دهد و آن هم تاریخ پربار استان بوشهر است.

یکی از اماکن و آثار تاریخی حائز اهمیت و شگفت انگیز بوشهر مسجد جامع بردستان بوده که به زبان محلی بردستون گفته می شود. بهتر است بدانید که نام این مسجد قدیمی در فهرست آثار ملی ایران قید شده است.

این بنای تاریخی در استان بوشهر، منطقه بردستان و محله سادات واقع شده است. معماری که این مسجد دارد باعث شده تا به یک مکان توریستی تاریخی فوق العاده تبدیل شود.

تاریخچه مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان

تاریخ دانان و کارشناسان آثار باستانی می گویند برای اولین بار شخصی به نام (عمر بن عبدالعزیز) این بنای تاریخی را ساخته است. وجود نوشته ای در داخل یکی از حجره های مسجد بیانگر این موضوع است که سال 825 هجری این سازه مرمت و بازسازی شده است.

به احتمال زیاد این مسجد در قرن های اولیه اسلامی بنا گشته است. در کنار مسجد و قبور فعلی موجود، آثاری از قبرهایی که متعلق به گذشته دور تاریخی هستند نیز به چشم می خورد. بر روی سنگ این قبور خط کوفی و خط های متعلق به دوران مختلف وجود دارد.

معماری مسجد جامع بردستان

این مسجد مستطیل شکل دارای یک ورودی کوچک، محراب، دو اتاق جانبی و شبستان بسیار بزرگ است. ساختمان مسجد به صورت مربع، مستطیل بوده و شبستانی بسیار وسیع دارد و ورودی این بنا خیلی بزرگ نیست.

روی شبستان این مسجد مانند اکثر آثار واقع در جنوب کشور یک بادگیر تعبیه شده که باعث خنک کردن فضای مسجد می شود. مساحت شبستان این مسجد نیز به 750 مترمربع می رسد و نمای بیرونی آن به صورت چلیپایی (صلیبی) است.

مسجد جامع بردستان جای خود را در سال 1377 در میان آثار ملی ایرانی تثبیت کرد و در سردر آن کتیبه ای وجود دارد که روی آن این مطلب نقش بسته است:

قا الله انما یعمرالله و من آمن بالله والیوم الاخر و اقام الصلوه و آتی الزکوه و لم یخشی الله وفق بتجدید عمارت هذا لمسجد المبارک الصحاب الاعظم حاجی فخرالدین ابوبکر شاه فی سته الثنین و خمسین و ثما.

حال و هوای مسجد جامع بردستان

نمای بیرون از مسجد جامع بردستانمسجد بردستان در عین سادگی و متفاوت بودن در معماری به کاررفته در ساخت، احساس آرامش و راحتی خیال را به مسافران و گردشگران عزیز منتقل می کند. برای ورود به این مسجد باید از سمت شرق وارد شوید.

شبستان ورودی و دو اتاق جانبی از قسمت های دیگر این مسجد بوده که هنگام ورود با آن ها برخورد خواهید کرد. در بخش ورودی مسجد دو عدد سکوی سنگی ساخته شده است و در بین سقف شبستان نیز رد پایی از کلاف کشی با تیرآهن و چوب مشاهده می شود.

اکثر چوب های استفاده شده در سقف، از چوب درخت کنار و گز هستند. مقابل محلی که امام جماعت نماز به جا می آورد، گنبد گچی کوچکی ساخته شده که با اتاقک هایی تزیینی و ستون گچ بری شده است.

این غرفه ها به گونه ای ساخته و پرداخته شده اند که اگر به سقف نگاه بیندازید به صورت وارونه آن را می بینید. هم قرین سادگی و قدمت مسجد بردستان سبب شده این بنا درمیان جاهای دیدنی استان بوشهر، جزو گزینه های بسیار شاخص به شمار آید. برای گردشگرانی که علاقه زیادی به بناهای تاریخی دارند، تماشای این مسجد می تواند بسیار شگفت انگیز باشد.

مسجدی بی حیاط در مجاورت قبرستانی مرموز

بهتر است بدانید این مسجد حیاط ندارد. محلی که امام جماعت در آن نماز به جا می آورد در طرف غرب بناشده و همانند همه مساجد موجود جایگاه پایین تری نسبت به نمازگزاران دارد.

قبرستانی که در مجاورت مسجد جامع بردستان قرار دارد نیز علاقه خیلی از باستان شناسان را به خود جلب کرده است؛ دلیل این علاقه این است که روی قبرها خط های عربی و کوفی نوشته شده که احتمالاً نشانه تاریخی بسیار مهمی خواهند بود. پیشنهاد می کنیم حتماً از این قبرستان عجیب دیدن فرمایید. کارشناسان بر این باورند که این نوشته ها نشان دهنده قدمت و تاریخ قبرستان است.

نتیجه گیری

کرایه خودرو در کافه رنت

مسجد جامع بردستان یکی از بناهای تاریخی بردستان است. منطقه بردستان نیز از توابع دَیِر در استان بوشهر است. این مسجد ساختمانی به صورت مربع، مستطیل و شبستانی بسیار وسیع دارد و ورودی این بنا خیلی بزرگ نیست.

در کنار دیدن از این مسجد، نقاط جذاب گردشگری دیگری هم در این مجاورت این منطقه وجود دارد که حتماً بازدید از آنان را به شما توصیه می نماییم. برای سفر به این منطقه و بازدید از بناهای تاریخی مختلف شما در استان یزد به یک خودرو نیاز خواهید داشت. اجاره خودرو مدنظر می تواند گزینه مناسبی برای سفر و رفت آمد در یزد باشد.

کافه رنت با داشتن خودروهای متنوع داخلی و خارجی می تواند به شما در این امر کمک کند. این مجموعه با شرایط بسیار راحت و هزینه نسبتاً کم خودرو درخواستی را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. شما می توانید با رزرو خودرو سفر لذت بخشی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

دیدگاه شما

فرمول: 38 - 16
02149934