آتشکده آذرفرنبغ (آتشکده کاریان) کجاست؟

آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان کجاست

آتشکده یا آتشگاه، از مهمترین مکان های مذهبی زرتشتیان است که در آن، نیایش های دینی خاصی صورت می گیرد؛ از جمله این نیایش ها می توان به خواندن کتاب های مقدسی مثل اوستا و گاتها اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از بزرگترین آتشکده های استان فارس به نام آتشکده آذرفرنبغ یا کاریان، آشنا کنیم. در صورتی که برای سفر خود به یک خودروی مناسب نیاز دارید، می توانید با تماس با کارشناسان مجموعه کافه رنت، خودرو مد نظر خود را در کم ترین زمان ممکن کرایه کنید.

محل آتشکده آذرفرنبغ

آتشکده آذرفرنبغ

آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان، با ارتفاعی حدود 20 متر در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان در شهرستان لارستان استان فارس قرارد دارد. بنا به گفته برخی، این آتشکده ابتدا در نزدیکی داربگرد قرار داشته است و در اواخر دوره ساسانی به کاریان منتقل گردیده است.

نقشه اصلی این آتشکده به شکل ذوزنقه است و در ساخت آن از آجر و گل استفاده شده است. اضلاع جلو آن 5 متر عرض و 7 متر ارتفاع دارند.

بر طبق روایات اسلامی، شب میلاد پیامبر اکرم (ص) آتشکده آذرفرنبغ خاموش گردیده است.

نام آذرفرنبغ

کلمه آذرفرنبغ از دو بخش «آذر» و« فرنبغ» تشکیل شده است. آذر به معنی آتش و فرنبغ به معنی «فر بغانی» است که در فارسی معنای درخشان ایزدی می دهد. معنی دیگر این اسم «آذر خورداد» یا آتش «فره ایزدی» است. آذرفر به معنی دارنده فره ایزدی و بغ به معنی خدا است.

تاریخچه آتشکده آذرفرنبغ

آتشکده کاریان

سه آتشکده بزرگ در زمان ساسانیان، آذرگشنسپ، آذر برزین مهر و آذر فرنبغ بوده است. آذرفرنبغ یکی از مهمترین آتشکده های مختص موبدان بوده و ساسان جد اردشیر بابکان مسئولیت آن را بر عهده داشته است.

این آتشکده به قدری ارج و قرب داشته است که پادشاهان ساسانی از جمله انوشیروان، فیروز و اردشیربابکان بدون کاروان و اسب، با پای پیاده به زیارت این آتشکده بزرگ می رفتند و مراسم های دیدنی را برگزار می کردند.

همچنین مردم برای رفع مشکلات خود به این آتشکده متوسل می شدند و چاره کار خود را از آتش می خواستند. آن ها اشیای گران بها مانند طلا، نقره، گوهر و ... نذر این آتشکده می کردند و هنگام برآورده شدن نذر خود، گاو، گوسفند و بره در این مکان قربانی می کردند.

هیچکس جز موبدان و شاهان حق دیدن آتش را نداشتند و مردم عادی فقط دور آتشکده زیارت می کردند.
فخرالدین اسعد گرگانی در داستان ویس و رامین به این آتشکده اشاره کرده است. در زمان ساسانیان، این آتشکده بزرگ و زمین های اطراف آن، محلی برای حکم رانی رم کاریان بود. رم کاریان یک ایل بزرگ و بااصالت از پاسارگادی های هخامنش بودند که کمک های شایانی به اردشیر بابکان در به قدرت رسیدنش کردند؛ به همین علت، مورد توجه ویژه اردشیر بابکان گرفته بودند. آتشکده آذرفرنبغ نیز به نشانه سپاس از محبت و تلاش آن ها، در مرکز حکومتشان به دستور اردشیر بابکان بنا شد.

در زمان ساسانیان، هنگامی که اعراب به خاک ایران یورش آورده و در حال چپاول و غارت بودند، رم کاریان از شهرشان در برابر اعراب محافظت کردند.

این حفاظت بیشتر برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آتشکده آذرفرنبغ انجام شد. در نهایت اعراب پس از چهار بار محاصره شهر، رم کاریان را شکست دادند و بخش های از این آتشکده مقدس را تخریب کردند.

با حمله تازیان، برای این که آتش مقدس این آتشکده در امان بماند، به عقدای یزد منتقل شد و تا حدود 700 سال در آن جا نگه داری شد. در سال 1318 هجری شمسی، این آتش مقدس به آتشکده یزد منتقل شد و تا به امروز در آن جا نگه داری می شود.

مسیر دسترسی به آتشکده آذرفرنبغ

اگر قصد سفر به این منطقه را از سمت شیراز دارید، با طی مسافت 337 کیلومتر، به شهرستان لارستان بروید. این آتشکده در 42 کیلومتری جنوب غربی بخش جویم لارستان قرار دارد.

آرامش در سفر با کافه رنت

استان فارس یکی از استان های خوش آب و هوای کشور است که می توانید ضمن بازدید از آتشکده آذرفرنبغ از جاذبه های دیگر آن دیدن کنید. شما می توانید با اجاره خودرو از مجموعه کافه رنت، تجربه یک سفر راحت و دلپذیر داشته باشید. هدف این مجموعه رضایت مشتری است و همواره برای آن تلاش می کند. کافه رنت سفر خوشی برای شما آرزو می کند.

دیدگاه شما

فرمول: 33 - 22
02149934