جاده فیروزکوه بهتر است یا هراز؟

مازندران، یکی از مهم ترین و پرترددترین مقاصد گردشگری کشور است و سالانه تعداد زیادی گردشگر، به مازندران می روند یا از آن عبور می کنند.

برای رفتن به مازندران از پایتخت کشور، دو راه اصلی وجود دارد. اولی به جاده هراز و دیگری به نام جاده ی فیروزکوه شناخته می شوند.

هر دو این مسیرها، جذابیت های خود را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا انتخاب بین این دو مسیر را برایتان ساده تر کنیم.

راه های ارتباطی تهران ـ شمال

پیشنهاد خواندنی

رشته کوه البرز، سدی است که بین شمال کشور و سایر مناطق کشیده شده است.

به همین دلیل راه های رفتن به شمال، از مناطق مختلف کشور، محدود هستند. در کل برای سفر به شمال کشور، 4 راه اصلی وجود دارد.

از آن جایی که اکثر سفرها به استان مازندران است؛ یا حداقل از مازندران می گذرد، در این مقاله به مسیرهایی که مازندران ختم می شوند می پردازیم.

یکی از این مسیرها، جاده ی فیروزکوه است. جاده فیروزکوه، از شرق تهران شروع می شود به قائمشهر مازندران ختم می شود.

مسیر بعدی که قصد بررسی آن را داریم، جاده هراز است. این جاده نیز از شرق تهران شروع می شود و به شهر آمل مازندران ختم می شود.

مسیر دیگری نیز وجود دارد که از استان تهران شروع می شود و به شهر چالوس، در مازندران ختم می شود.

همانطور که حدس می زنید، جاده چالوس مسیر سوم بین تهران و مازندران است که البته در این مقاله به آن نمی پردازیم.

در این مطلب قصد مقایسه دو جاده هراز و فیروزکوه را داریم تا انتخاب را برای شما گردشگران عزیز ساده تر کنیم.

جاده فیروزکوه

جاده فیروزکوه، یکی از محورهای مواصلاتی بین تهران و استان مازندران است. این جاده با نام سوادکوه نیز شناخته می شود.

در طول مسیر، در این جاده، ابتدا به شهر بومهن در استان تهران خواهید رسید و در نهایت به قائمشهر در استان مازندران می رسید.

این جاده ، یکی از قدیمی ترین جاده های استان تهران از نظر زمان افتتاح است.

ایمنی جاده فیروزکوه

به لحاظ ایمنی، این جاده، مسطح است؛ بنابراین از ایمنی خوبی برخوردار است. در نقاط کویری، این جاده دارای 3 لاین رفت و 3 لاین برگشت است.

در این جاده و اطراف آن، حدودا 12 مکان گردشگری وجود دارد که هنگام عبور می توان از آن ها نیز دیدن کرد. این جاده نسبت به سایر محورهای تهران به شمال، آمار تلفات بسیار کمتری دارد.

یکی از مناطق خطرناک در این جاده، محدوده گدوک است که دلیل آن ارتفاع زیاد آن است که اکثر مواقع سال شاهد مه غلیظ در این منطقه هستیم.

در فصل زمستان نیز بارش برف در برخی نقاط این جاده زیاد است. البته این نقطه، تنها 15 کیلومتر طول دارد.

این جاده در کل 247 کیلومتر طول دارد. از تهران شروع می شود و بعد از 54 کیلومتر به بومهن می رسد.

بعد از 17 کیلومتر از بومهن نیز، به دماوند می رسد. تا اینجای مسیر، با جاده ی هراز مشترک است.

بعد از آن با طی 98 کیلومتر به شهر فیروزکوه خواهید رسید. بعد از آن با طی کردن 107 کیلومتر و چند شهر، به قائمشهر مازندران می رسیم.

برای رفتن به شمال انتخاب شما چه خودرویی است؟

برای رفتن به شمال یکی از مواردی که برای مسافرت شما مهم هست خودرویی است که میخواهید با آن سفر بروید. داشتن یک خودرو با امکانات و آمادگی فنی سفر را برای شما اسان تر می کند. ماشینی که می خواهید با آن سفر بروید بهتر از است اتومات باشد و فضای زیادی را برای راحتی سرنشینان داشته باشد. اگر خودرو مناسب ندارید می توانید از خدمات اجاره خودرو کافه رنت استفاده کنید. ماشین های مجموعه به دو بخش لوکس و سواری تقسیم می شود. بهترین ماشین های موجود برای سفر خودروهایی مثل پارس اتومات سانتافه سراتو ال 90 است.

مناطق دیدنی در جاده فیروزکوه

فیروزکوه، یکی از زیباترین مسیرهای کشور است. در طی این مسیر، علاوه بر کوه های زیبا، آبشارها، دره های سرسبز، در نهایت به دریای بی نظیر خزر می رسد.

از جمله مناطق دیدنی در این مسیر، می توان به غار رودافشان، آبشار سله بن، جنگل ارفع ده، دریاچه شورمست، آبشار ولیلا و آبشار لاجیم اشاره کرد.

در کنار تمام این مکان های دیدنی، پارک جنگلی جوارم، با 400 هکتار مساحت، یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی در این مسیر است.

مورد دیگری که نمی توان آن را ذکر نکرد، تنگه واشی است. 2 کیلومتر قبل از شهر فیروزکوه، در حومه ی روستای جلیزجند، تنگه ی واشی قرار گرفته است.

از میان کوه، رودی جاری شده و کوه را تراشیده است. این مکان دارای رودی پر از آب سرد، هوایی مطبوع و خنک است.

علاوه بر این موارد، در این مسیر، جاذبه های تاریخی نیز وجود دارد. از جمله این جاذبه ها می توان دژ تاریخی لاجورد، قلعه بابا ریش و کاروانسرای گدوک را نام برد.

امکانات رفاهی موجود در این مسیر

در مسیر فیروزکوه، مجتمع های رفاهی و خدماتی بسیاری وجود دارد که طی کردن این مسیر را برای مسافران ساده تر و لذت بخش تر می کنند.

در این مسیر رستوران های مختلفی نیز وجود دارد که در آن ها برای سلایق مختلف غذا طبخ می شود. همچنین سوغات مختلفی نیز می توانید از این مجتمع ها خریداری و به عزیزانتان هدیه کنید.

جاده هراز

یکی دیگر از مسیرهای پر رفت و آمد از استان تهران به مازندران، جاده هراز است. طول کلی این مسیر 154 کیلومتر است. این جاده از دره ی هراز می گذرد.

این جاده یکی از زیباترین و قدیمی ترین جاده های جهان به حساب می آید. بعد از جاده ی چالوس، از نظر زیبایی، جاده ی هراز مقام دوم را دارد. ساخت این جاده، 23 سال طول کشیده است.

این جاده به لحاظ تاریخی نیز اهمیت دارد؛ چراکه آثاری باستانی بدست آمده اند که این مسیر از ری تا آمل بوده است و در قدیمی ترین آثار، به زمان ساسانیان برمی گردد.

جاده هراز، هم اکنون از استان تهران شروع می شود و تا شهر آمل در استان مازندران ادامه می یابد. این جاده به دلیل طبیعت بسیار زیبای آن، محبوبیت زیادی بین مسافران و گردشگران دارد.

طبق آمار این جاده در تعطیلات آخر سال، میزبان 4 میلیون مسافر است.

به همین دلیل، این جاده در برخی مواقع سال، دارای ترافیک زیادی است. برای حل این مشکل، تدابیری سنجیده شد که این جاده چهار بانده شود. تاکنون نیز تقریبا نیمی از این جاده 4 بانده شده است.

ایمنی جاده هراز

متاسفانه این جاده، به لحاظ تصادفات رانندگی، آمار بسیار بالایی دارد. البته کل مسیر آن خطرناک نیست و فقط برخی مناطق آن خطرناک است.

کیلومتر 18 تا 22 جاده از رودهن به سمت امامزاده هاشم، یکی از این مناطق خطرناک است که خطر سقوط بهمن در آن وجود دارد.

البته در این نقطه بهمن گیر نیز نصب شده است. در کل نسبت به جاده های دیگر بین استان تهران و شمال، این جاده آمار تصادفات بیشتری دارد.

مسیر تهران تا آمل

همانطور که گفته شد، جاده هراز از تهران شروع می شود و در این مسیر از شهرهای مختلفی می گذرد.

این جاده در این مسیر از شهرهای بومهن، رودهن، آبعلی، فیروزکوه، دماوند، لاریجان و گردنه امامزاده هاشم می گذرد.

علیرغم خطرات موجود در این مسیر، بخاطر زیبایی خیره کننده ی آن، طرفداران زیادی دارد. در این مسیر جاذبه های گردشگری زیادی نیز وجود دارد.

جاده هراز، نسبت به جاده چالوس، هم کوتاه تر و هم دارای پیچ و خم های کمتری است. یکی از مواردی که این مسیر را جذاب تر می کند، دسترسی آسان آن به قله ی دماوند و طبیعت اطراف آن است.

جاهای دیدنی جاده هراز

جاده هراز، یکی از زیباترین مسیرهای کشور است که دیدنی های زیادی دارد. اگر قصد سفر به شمال از مسیر جاده هراز را دارید، دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

علاوه بر زیبایی های طبیعی، موارد زیاد دیگری وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

از قله ی دماوند و دشت لاله ی آن که بگذریم، می توان جنگل الیمستان را نام برد که به طلای سبز ایران مشهور است. این جنگل در 20 کیلومتری آمل قرار گرفته است.

در همین نزدیکی، پارک جنگلی میرزا کوچک خان نیز قرار گرفته که یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی خاورمیانه است.

دیدنی بعدی در این مسیر، دو آبشار شاهان دشت و قلعه دختر هستند. آبشار شاهان دشت در 65 کیلومتری آمل قرار گرفته و بلندترین آبشار ایران است.

در این مسیر دو دریاچه پرطرفدار نیز به نام تار و هویر وجود دارد. دریاچه تار، بسیار پرآب و بزرگ است که تفریحاتی مانند شنا، قایق سواری و ماهیگیری در آن انجام می شود.

در مسیر جاده ی هراز، دیدنی های بسیار زیاد دیگری وجود دارد که امکان ذکر همه ی آن ها در این مقاله وجود ندارد.

امکانات رفاهی و خدماتی در جاده هراز

در این مسیر، به دلیل تردد بسیار زیاد مسافران در آن، امکانات زیادی فراهم شده است. امکاناتی مانند مجموعه های توریستی و رفاهی، مثل مجموعه نارنجستان، پنجاب و شاندیز وجود دارد.

علاوه بر این مجموعه ها، رستوران، هتل و ویلاهای زیادی نیز وجود دارد که لذت سفر را برای مسافران دو چندان می کنند.

یکی از اماکن مهمی که در این مسیر وجود دارد، امامزاده هاشم، یکی از مهم ترین اماکن مذهبی موجود در این مسیر است.

در این مکان، برای مسافران امکانات بین راهی زیادی وجود دارد و به همین دلیل مسافران زیادی در این مکان توقف می کنند.

جمع بندی: به نظر شما فیروزکوه یا هراز؟

همانطور که در اوایل مطلب هم گفتیم، هر کدام از این مسیرها، جذابیت و زیبایی های خاص خود را دارند.

به لحاظ امکانات رفاهی تقریبا هر دوی این مسیرها یکسان هستند. به لحاظ زیبایی اما، می توان گفت که جاده هراز زیبایی بیشتری دارد.

از نظر ایمنی، جاده فیروزکوه برتری دارد و آمار تصادفات جاده ای در آن کم تر است.

از نظر پیچ و خم و سختی راه نیز می توان گفت که جاده فیروزکوه وضعیت بهتری دارد.

در نهایت با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و همچنین تعیین مقصد اصلی می توانید یکی از این دو مسیر زیبا را انتخاب کنید. امیدواریم که انتخاب را برای شما ساده تر کرده باشیم.

تصمیم گیری با شماست، از نظر شما فیروزکوه بهتر است یا جاده هراز نظر خودتون رو برای ما کامنت کنین.

سوالات متدوال

  1. جاده هراز سرسبز تر است یا جاده فیروزکوه؟

از نظر زیبایی و سرسبزی هراز جاده سرسبزتری می باشد ولی از نظر امنیتی و ایمن بودن جاده فیروزکوه بهتر است.

2.جاده هراز نزدیکتر است یا هراز؟

جاده هراز به کسانی که از سمت شرق تهران میخواهند سفر کنند نزدیکتر بوده، جاده فیروزکوه به کسانی که از سمت غرب حرکتت میکنند نزدیکتر است.

دیدگاه شما

فرمول: 41 - 10

نظرات

  • رضاییان
    رضاییان

    هراز

    1402-05-30 16:09:44
02149934