همه چیز درباره موزه عصر آهن تبریز

موزه عصر آهن تبریز

تبریز، با قدمت 4 هزار ساله، یکی از شهرهای باستانی ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است که در دوره های مختلف تاریخی پایتخت برخی حکومت ها بوده است.

به همین دلیل در این شهر، جاذبه ها و آثار باستانی و قدیمی بسیاری وجود دارد که هرساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کنند.

موزه عصر آهن تبریز، یکی از خاص ترین موزه های این شهر است که از سال 1386، به عنوان اولین موزه صحرایی ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

این موزه، در نزدیکی مسجد کبود تبریز، یکی از چهار مسجد فیروزه ای جهان قرار دارد.

شما می توانید برای دسترسی آسان تر به جاذبه های دیدنی این شهر، از روش اجاره خودرو از مجموعه کافه رنت استفاده کنید.

در ادامه، همراه ما باشید تا با همه چیز درباره موزه عصر آهن تبریز بیشتر آشنا شویم.

معرفی موزه عصر آهن تبریز

معرفی موزه عصر آهن تبریز

همان طور که اشاره کردیم، تبریز، یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران به شمار می رود؛ با این حال، زمان دقیق به وجود آمدن این شهر به درستی مشخص نشده است.

تمام کشفیات و کتیبه هایی که وجود دارند، تاریخی تقریبی را نشان می دهند؛ قدیمی ترین کتیبه ای که نامی از تبریز در آن ذکر شده، مربوط به پادشاه آشوری، سارگون دوم است.

تبریز، در دوره ای نیز با نام «آتروپات»، محل حکمرانی اسکندر مقدونی بوده است. آثار باستانی فراوانی که در این شهر کشف شده اند، گواه خوبی بر اثبات این موضوع هستند.

در سال 1376، طی عملیات خاک برداری که در نزدیکی «مسجد کبود تبریز» در حال انجام بود، این گورستان باستانی کشف شد.

اکنون این گورستان شگفت انگیز و تاریخی، تحت عنوان سایت موزه عصر آهن که قدمتی بالغ بر 3500 سال دارد، به یکی از دیدنی های تبریز تبدیل شده است.

چرا این موزه، عصر آهن نام گذاری شده است؟

تصویری از داخل موزه عصر اهن تبریز

در باستان شناسی، عصر آهن به دوره ای گفته می شود که انسان ها به میزان زیادی از آهن، در ساخت ابزار و وسایل جنگی استفاده می کردند.

عصر آهن که نزدیک به هزار تا دو هزار سال قبل از میلاد بوده است، در غرب آسیا، با آغاز حکومت هخامنشی به پایان رسیده است؛ این دوره باستانی را آغاز تاریخ بشر ذکر کرده اند.

آثار موجود در موزه

آثار موجود در موزه عصر آهن تبریز

موزه عصر آهن تبریز، نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایرانیان باستان است و با توجه به قدمت آن، در جهان، جایگاه ارزشمندی دارد.

آثار مختلفی در موزه عصر آهن تبریز وجود دارند که مهم ترین آن ها، گورهای باستانی 2000 ساله هستند؛ در واقع این موزه، مجموعه ای از 38 گور باستانی است که افراد در آن ها به صورت جنینی دفن شده اند.

این گورستان، روی تپه قرار گرفته است و به همین دلیل جسدهای موجود در گورها، در عمق های متفاوت جای گرفته اند.

مورد عجیبی که در مورد این گورها وجود دارد، این است که اکثر جسدهای موجود، افراد کم سن و کودکان هستند؛ گور نوزادان به صورت ساده و گور نوجوانان به صورت مربعی بوده است.

گورهای موجود در موزه عصر آهن تبریز

علاوه بر گورهای باستانی، آثار مربوط به سایر دوره های تاریخی نیز در این موزه یافت می شوند.

ظروف سفالی و اشیای زینتی و ابزارآلات کشف شده مربوط به دوره های مختلفی چون قاجاریه، زندیه، صفویه، تیموری و ایلخانی هستند.

ویژگی های خاص گورستان عصر آهن

گورستان عصر آهن تبریز

با توجه به کشفیات صورت گرفته، این گورستان ، مربوط به پیروان آیین مهرپرستی بوده است.

اعتقاد این افراد بر زنده شدن پس از مرگ است؛ از این رو، زنان بر پهلو چپ و مردان بر پهلو راست دفن شده اند. همچنین ظروف، اشیا زینتی و حتی اسباب بازی کودکان به همراه آن ها دفن شده اند.

احتمالا این گورستان مکان مقدسی بوده است. چراکه نشانه هایی از تدفین ثانویه در آن وجود دارد؛ به این معنا که برخی اجساد قبلا در جای دیگری دفن شده بودند و سپس به خاطر اعتقاد به مقدس بودن این مکان، به این گورستان منتقل شده اند.

امکانات رفاهی و خدماتی موزه

به منظور رفاه گردشگرانی که برای بازدید از این موزه می آیند، امکانات خدماتی و رفاهی تدارک دیده شده است.

از جمله آن ها می توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی و رستوران اشاره کرد. همچنین برای بازدید بهتر از آثار، راهنما نیز حضور دارد.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه عصر آهن

مسجد کبود، موزه آذربایجان، مسیر پیاده روی تربیت و موزه قاجار از جمله مکان های دیدنی در نزدیکی موزه هستند.

جالب است بدانید، برخی از آثار قیمتی، مانند جواهرات زنانی که در گورهای باستانی موزه عصر آهن کشف شده اند، به موزه آذربایجان منتقل شده و امکان بازدید از آن ها وجود دارد.

مسیر دسترسی به موزه عصر آهن تبریز

آثار موجود در موزه عصر آهن تبریز

روش های مختلفی برای رفتن به موزه عصر آهن وجود دارد. شما می توانید از وسایل حمل ونقل عمومی و خودرو شخصی استفاده کنید.

نزدیک ترین مسیر به موزه عصر آهن تبریز، از سمت مسجد کبود است. برای این منظور کافی است از داخل بازار کبود به سمت پارکینگ آن بروید.

سپس از بخش خروجی ماشین ها خارج شوید، اولین درب که در سمت راست قرار دارد، موزه عصر آهن است.

سخن پایانی

تبریز، با جاذبه های دیدنی و آثار تاریخی فراوان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری محسوب می شود.

اگر بخواهیم یکی از دیدنی ترین موزه های تاریخی تبریز را نام ببریم، موزه عصر آهن تبریز، در صدر لیست ما قرار می گیرد.

در اطراف این موزه، مکان های دیدنی بسیاری نیز وجود دارد که به منظور سهولت در دسترسی به آن ها، می توانید از خودرو شخصی استفاده کنید.

کافه رنت، یکی از مجموعه های اجاره خودرو در کشور است که می توانید از شعب داخلی و بین المللی آن، اتومبیل مدنظر خود را اجاره کنید؛ همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید. با آرزوی سفری خوش.

دیدگاه شما

فرمول: 45 + 6
02149934