املش بهشت گمشده گیلان

کمتر جایی در ایران می بینیم که هم از منظر طبیعت و هم بناهای تاریخی و قدمت، به پای شهر دیدنی املش برسد. شاید پُر بیراه نباشد که گفته اند املش بهشت گمشده گیلان است. زیرا بسیاری از گردشگران حتی خود مردم گیلان هم جاهای دیدنی و تاریخی املش را به خوبی نمی شناسند، حیف که شهری با قدمتی طولانی که به هزاره های اول و دوم قبل از میلاد می رسد هنوز در خفا و بدور از چشم ها مانده. شهری کوهپایه ای با رودخانه ها، کوه ها، باغ های چای، شالیزارهای برنج و درختان مرکبات که چشم هر گردشگری را خیره می کند تا با خود بگوید: «اینجاست همان بهشت گمشده ای که دنبالش می گشتم»

املش بهشت گمشده گیلان

املش در جوار کوهستان، شهری با آب و هوای معتدل و نیمه کوهستانی است. وجود رودخانه شلمان رود و راکد بودن آب این رودخانه، در گذشته به «ابلش» یا «ام لش» معروف بوده و فلسفه نام گذاری این شهر با دو واژه «اَم» به معنای رود و «لَش» به معنای راکد و تنبل که به عبارتی «رود راکد و ساکن» می باشد.
املش از شمال با شهرهای رودسر و لنگرود همسایه است و از مرکز استان گیلان شهر رشت، 75 کیلومتر فاصله دارد. این فاصله از نظر زمانی حدود 1 ساعت و 30 دقیقه می باشد.
مردم املش از قوم گیلک با لهجه گیلکی (بیه پیشی) صحبت می کنند و دارای مذهب شیعه دوازده امامی می باشند.

نقشه ی شهر املش

نقشه ی شهر املش

فاصله ی تهران تا املش

زمان: 4 ساعت و 52 دقیقه
فاصله: 375 کیلومتر

فاصله ی تهران تا املش

سفر به املش از تهران

اگرسفر خود را از تهران یا کرج آغاز می کنید، برای رسیدن به این بهشت گم شده ابتدا باید وارد آزادراه کرج قزوین شوید و سپس اتوبان رشت را تا انتها ادامه دهید. پس از رسیدن به شهر رشت، با عبور شهرستان های لنگرود و رودسر می توانید این شهر را در جلوی چشمانتان ببینید. برای طی کردن این مسیر چندین راه از جمله ماشین شخصی، اتوبوس و قظار وجود دارد. که با توجه به جاده ی جنگلی و زیبای آن، ماشین شخصی را پیشنهاد می کنیم. اما اگر ماشین شخصی ندارید و یا آن را مناسب این سفر نمی دانید، می توانید پس از بررسی لیست بلندبالای خودروهای کافه رنت اقدام به اجاره خودرو نمایید.

پوشش گیاهی املش

درختان توسکا، افرا، انار ترش، انجیر، ازگیل (کنوس)، زالزالک سیاه جنگلی (می ارخ)، فندق، گردو، راش، شرم، بلوط، ممرز، توت، ون و آزاد می باشد. همچنین گیاهان دارویی از قبیل گل بنفشه و ختمی، گل گاوزبان و آویشن و کوت کوتو در اکثر نقاط املش می رویند.

پوشش جانوری املش

پرندگان و جانوران پراکنده در این شهر عمدتاً روباه، شغال، گرگ، سمور، خرگوش، تیهوو سار، عقاب و انواع گونه های پرندگان جلگه ای و کوهستانی است.

راهنمای جاذبه های گردشگری شهر املش

1) روستای بلوردکان

این روستا از توابع دهستان لات لیل، بخش اتاقور شهرستان لنگرود در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر املش واقع شده است.

رودخانه خروشان و دیدنی های اطراف چشم گیر است. کافیست در فصل گرم سال پاها را توی خنکای رودخانه فروببرید و از عطش و گرمی هوا بکاهید.

پل قدیمی رودخانه در گذشته مسیر رفت و آمد به نقاطی همچون کهلستان، لات لیل، گرسک، بلوردکان، هلودشت، میان لنگه و اسماعیل آباد و در نهایت قزوین بوده است.

2) روستای رانکوه

این روستا در پنج کیلومتری املش و از سمت شمال و شرق با شهرهای رودسر و رحیم آباد و کلاچای هم مرز است.

رانکوه در دامنه ی کوه واقع شده و جنگل های انبوه و سرسبز آن مناسب برای گشت و گذار است. کوه صحرا کوتام، یکی از کوه های زیبای این شهر با 800 متر ارتفاع از مکان های مورد توجه کوهنوردان است.
برای رسیدن به قله باید از روستای گوشت پزان و از میان باغ های چای عبور کرد. چشم انداز مسیر قله چرای دام ها و تپه های کوچک و بزرگ است که طبیعت بکر املش را به رخ می کشد.

3) منطقه ی ییلاقی خصیل دشت

اینجا همان بهشت گمشده ای است که گردشگران را به دنبال خود می کشد. منطقه ای بکر و دست نخورده در ارتفاعات با مناظری رویایی که قدم زدن روی ابرها را می توان تجربه کرد. با پا گذاشتن در آنجا دغدغه های زندگی ماشینی و شهری را از یاد می برید و لحظاتی گوش جان به طبیعت می سپارید.

مسیر دهکده خصیل دشت خاکی و سخت است و امکانات رفاهی محدود. اگر ماشین خوب و مناسب دارید ارزشش را دارد با یک راهنما خودتان را به آنجا برسانید. نگران اقامت نباشید امکانات برای گردشگران مهیاست.
برای رسیدن به خصیل دشت باید از املش به روستای لات لیل بروید. پس از طی 7 کیلومتر به ابرها می رسید.

4) آبشار سیاه تاش

آبشار سیاه تاش باشکوه و مجذوب کننده است. با ارتفاع 50 متری در بخش رانکوه در میان کوه های بلند و سرسبز چشم نوازی می کند. خنکی هوا، سرسبزی و سکوت اطراف روح گردشگران را تازه می کند. این آبشار با فاصله ی 20 متری از مرکز شهر قرار دارد.
برای کسی که اهل سفر است و طبیعت گرد، قدم زدن میان درختان جنگلی که مشام را پر می کند از هوای ناب کاری لذت بخش و خوشایند است.

5) پارک جنگلی هلودشت

این پارک با 425 هکتار مساحت در 12 کیلومتری جاده ییلاقی بلوردکان به خصیل دشت واقع شده است. آب و هوایی بی نظیر و فضایی تماشایی دارد. یکی از پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی املش به حساب می آید.

6) شهررامسر و جنگل دالخانی

شهر رامسر یکی از زیباترین و لوکس ترین شهرهای شمالی ایران است که فرودگاه اختصاصی دارد و چندین هتل در آن جای گرفته اند. از جاذبه های مهم این شهر بلوار کازینو(معلم) و تله کابین رامسر را می توان نام برد. اما یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی این شهر، جنگل دالخانی است، منطقه ای بکر که خود شامل چندین منطقه دیدنی و پارک جنگلی می باشد که ما در مقاله جنگل دالخانی به طور کامل به توضیح درباره ی آن و همچنین شهر رامسر پرداخته ایم.

7) تالاب زربیجار

تالاب زربیجار با قدمتی که به دوره پهلوی برمی گردد از جاذبه های طبیعی و بکر شهر املش می باشد. رودخانه ی «هردوآب» و سرشاخه «پل رود» آب تالاب را تأمین می کنند. محیطی آرام با چشم اندازی از کوه های اطراف، دشت های وسیع و سرسبز که در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این تالاب زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و مناسب برای مصارف شالیکاری است.
پوشیده از گیاهان دریایی همچون نیلوفر آبی و گونه های حیاتی تالاب نیز از تنوع بسیار برخوردار است. گویی خشک شدن تالاب ها آن هم به دست ما انسان ها کاری معمول است. زیرا این تالاب نیز مانند تالاب های دیگر گیلان روبه زوال و نابودی است و روز به روز از وسعت اش کاسته می شود. برای رسیدن به این تالاب باید از کمربندی املش به سمت جاده استخر عبور کنید.

ارتفاعات تالش

جاذبه های تاریخی املش

1) شهر گمشده تمیجان املش

شهر گمشده تمیجان را تصور کنید. دیوارهای سنگی، سفالینه های متعدد و گورستان لگموج. همه اینها شما را راهی سفری تاریخی می کند و به گذشته ای دور می برد. شهر گمشده تمیجان برای هر گردشگر مشتاق به گذشته و تاریخ شبیه رویاست. با یک تیر دو نشان است سیر در تاریخ و لذت بردن از حال و طبیعت. این شهر را تبدیل به موزه کرده اند تا گردشگران راحت تر از بناهای تاریخی آن لذت ببرند و دیدن کنند.

2) پل شاه عباسی املش

پل شاه عباسی املش

شاید از پل شاه عباسی چیز زیادی باقی نمانده باشد جز بنایی نصف و نیمه. بهتر است بدانیم همین بنای نصف و نیمه، قدمت اش به دوران صفویه برمی گردد. شاه عباس دستور ساخت آن را داده بود و از معماری بی نظیر و با شکوهی برخوردار است.

3) ساختمان قدیمی محمدتقی خان صوفی سیاوش

این بنا با قدمتی از دوران قاجار، روبه روی پارک میرزا کوچک واقع شده است. نمای بیرون ساختمان با رنگ آبی فیروزه ای، پنجره های چوبی متعدد و حوض وسط حیاط دلنشین و زیباست.

4) سه شنبه بازار املش

بازارهای محلی خوبی اش به پرهیاهو بودن و بوهای خوب سبزی محلی و ترشیجات است. دیدن زنانی زحمتکش که حاصل دسترنج شان را در بازار به نمایش می گذارند تا به فروش برسد. در این بازارها معمولاً معرکه گیران و درویش ها مردم را برای هنرشان دور خود جمع می کنند به تماشا.

جاذبه های تاریخی املش

1) بقعه تاریخی سرتربت

بقعه سرتربت با قدمتی از دوره تیموریان، یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود. مراسم علم واچینی یا علم برچینی یکی از مراسم های مهم مردم آن منطقه است که هر ساله در این بقعه برگذار می شود. این بقعه در املش، بخش رانکوه در روستای باباجان دره واقع شده است.

2) بقعه تاریخی باباجان دره

بقعه تاریخی باباجان دره با قدمتی از دوره قاجار، یکی از آثار ملی ایران به شمار می آید. این بقعه در املش، بخش رانکوه در روستای باباجان دره واقع شده است.

چند نکته برای راهنمایی گردشگران

1- دفترچه راهنما یادتان نرود: دفترچه ای بردارید و در آن جاذبه های شهر املش را به سه دسته تقسیم کنید. جاذبه های طبیعی، تاریخی، زیارتی، تا دیدنی های این شهر را از دست ندهید.
2- نقشه ی راه یادتان نرود: تا بتوانید در زمان صرفه جویی کنید.
3- کفش راحت بپوشید: تا برای رفتن به قسمت های مال رو و مناظری که در ارتفاعات وجود دارد. اذیت نشوید.
4- وسیله نقلیه: مناسب و راحت بودن خودرو اهمیت بسیاری در سفرهای گردشگری دارد. زیرا شهرهایی مثل املش جاذبه های دیدنی اش بیشتر در ارتفاعات و سراشیبی های کوهستانی واقع شده است. اگر خودروی مناسبی برای سفرهای این چنینی ندارید نگران نباشید.

شهر تالش

کافه رنت با بیش از یک دهه سابقه ی درخشان در اجاره خودرو مفتخر است که توریست های ایرانگرد و گردشگران فعال از مشتریان وفادار و همیشگی اش باشند. با در اختیار گذاشتن خودروهای لوکس و اقتصادی از آنها حمایت می کند. تنوع در نوع ماشین، تحویل در جای جای ایران، با پشتیبانی 24 ساعته و خدمات امدادرسانی به موقع در تمام جاده های کشور، در خدمت شماست.

رفتن به املش در فصل زمستان

اگر در فصلهای پر بارشی همچون زمستان قصد رفتن به املش را دارید، با توجه ارتفاع شهر املش و مسیرهای جنگلی آن، این نوید را می دهیم که احتمال بارش برف در این منطقه زیاد است و قرار است با یکی از زیباترین مناظر عمرتان روبرو شوید. اما بارش برف می تواند خطرهای خود را نیز داشته باشد که رعایت کردن برخی نکات می تواند امنیت جان شما را حفظ کند.

و در آخر

چند توصیه به گردشگران و طبیعت گردان، باید گفت بهشت گمشده گیلان را دریابید در ارتفاعاتش بر روی ابرها، خیالتان را به پرواز درآورید و در شهر گمشده تمیجان در دل تاریخ قدم بزنید و کنار تالاب زربیجار به تماشای مرغان دریایی و نیلوفر آبی بنشینید و لذت ببرید.

دیدگاه شما

فرمول: 47 - 27
02149934