سفر به ماسال، تجربه ی رانندگی روی ابرها

سفر به ماسال

اگر در تجربه های سفرهای قبلی تان به نواحی شمالی کشور، تنها دریا و جنگل مقصد اصلی تان بود، در این مقاله قصد داریم تا شمارا با یکی از بکرترین و رویایی ترین مناطق استان گیلان آشنا کنیم. منطقه ای که با سفر به آن، با یک تیر چند نشان می زنید و آنقدر حس ها و تجربیات جدیدی برایتان رقم خورد که می توانید از آن به عنوان یکی از بهترین و پربارترین سفرهایتان یاد کنید.

مسیر ماسال
ماسال نام شهری کوچک در غرب استان گیلان و در 50 کیلومتری رشت می باشد. اما قصد ما در این مقاله پرداختن به ییلاقات بکر این شهر می باشد. شهرستان ماسال از دو شهر ماسال و شاندرمن تشکیل شده است که این دو بخش مجموعا دارای 94 روستا می باشند و مساحت کلی آن 486 کیلومتر مربع می باشد. که به جرعت می توان گفت که هر کدام از 94 روستای این شهرستان یک ویژگی و زیبایی منحصر به فرد دارد. ما در این مقاله قصد داریم به چند نقطه از معروف ترین بخش های شهرستان ماسال بپردازیم.

آدرس دقیق ماسال کجاست؟

آدرس دقیق ماسال

همانطور که پیش تر گفتیم، ماسال از مناطق گردشگری استان گیلان محسوب می شود. این شهرستان در شمال غربی استان گیلان واقع شده است و توسط شهرهای شهرهای رضوانشهر، فومن و صومعه سرا احاطه شده است. این شهرستان زیبا از طرف شرق به استان اردبیل وصل می شود. ماسال شهری است که در دامنه ی کوه تالش قرار گرفته است و یکی از دلایل مهم ییلاقی بودن و منحصر به فرد بودن این منطقه، موقعیت دامنه ایِ آن می باشد. برای دیدن موقعیت دقیق مسال روی نقشه اینجا کلیک کنید.

تاریخچه شهر ماسال

شهر ماسال در گذشته به "مازال" و "ماسل" معروف بوده است، برخی این شهر را کنار کوه و کوه وار صدا می کردند. اما برای سال های طولانی ای با نام رودکنار شناخته می شده است. شهر ماسال در گذشته یکی از توابع شهر تالش محسوب می شد، اما در سال 1376 توسط استانداری گیلان به عنوان شهرستانی مستقل و با نام شهرستان ماسال تقسیم بندی شد. حال این شهرستان از دو شهر ماسال و شاندرمن تشکیل شده است که دارای 4 دهستان نیز می باشد. ماسال خاک بسیار حاصل خیزی دارد و دیربازی است که در این شهرستان انواع محصولات زراعی و باغی مانند برنج، باقلا، مرکبات و آلوچه کشت می شود. لازم به ذکر است که مردم این منطقه دارای گویش تالشی می باشند.

چرا ماسال اینقدر پر طرفدار است؟

ماسال

ماسال به عنوان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و زیباترین و وسیع ترین منطقه ییلاقی استان گیلان شناخته می شود. این شهرستان دارای نواحی کوه پایه ای، جنگلی، جلگه ای است که در بیشتر فصول دارای آب و هوای مرطوب و مناسبی است و با توجه به ارتقاع برخی ییلاقات، امکان بارش باران در تمام فصول وجود دارد. در شهرستان ماسال تا کنون 17 غار بزرگ و کوچک کشف شده است که بزگترین و عمیق ترین آن ها، غار مشهور آویشو است. این منطقه از نواحی بسیار زیبای دیگری همچون اولسبلانکا، بام سبز، پارک جنگلی ریزه مندان، آبشار رامینه، قلعه کول و باغ پرندگان نام برد که در این مقاله قصد داریم به اختصار برخی از آن ها را معرفی کنیم.

برای رفتن به ماسال چقدر راه داریم؟

رفتن به ماسال

ماسال که در شمال غربی استان گیلان واقع شده است، دسترسی نسبتا مطلوبی از سمت استان های همجوار خود دارد. به عنوان مثال، فاصله تهران تا ماسال تنها 374 کیلومتر است که 4 ساعت و 43 دقیقه زمان لازم دارد. اگر بخواهید از کرج به سمت ماسال حرکت کنید، تنها 325 کیلومتر و حدود 4 ساعت مسیر برای پیمودن دارید. اگر به رانندگی در جاده های زیبا علاقه مندید، حتما مطلب زیباترین جاده های ایران برای سفر با ماشین شخصی را بخوانید.

سفر به ماسال از تهران

سفر به ماسال از تهران

اگر قصد سفر به ماسال از تهران را دارید، همانطور که گفتیم، تنها به 4 ساعت و 43 دقیقه زمان نیاز دارید. برای رفتن به ماسال همچنین می توانید از اتوبوس بین شهری استفاده کنید. اگر علاقه مند به قطار هستید می توانید با قطار تهران-رشت تا شهر رشت را با قطار طی کنید. اما اگر به دنبال سفری راحت و آرامش بخش هستید، می توانید از خودروهای اجاره ای هم استفاده کنید. برای اجاره خودرو در تهران از شرکت کافه رنت تنها کافیست وارد سایت cafeerent.com شوید و از خودروهای جذاب و لوکس این سایت دیدن کنید و در صورت تایید ماشین مورد نظرتان را بدون راننده و به صورت کاملا شخصی دریافت کنید.

جاذبه های گردشگری ماسال

ماسال در درون خود دارای ده ها جاذبه ی گردشگری می باشد و ما در این بخش قصد داریم که به تعدادی از بهترینِ این جاذبه ها بپردازیم.

1. اولسبلانگاه

اولسبلانگاه

اگر طرفدار مناطق ییلاقی ایران باشید و یا به دیدن عکس های زیبا از طبیعت ایران علاقه داشته باشید، حتما با تصویری از روستای اولسبلانگاه مواجه شده اید و نام آن را از گردشگران به کرّات شنیده اید. برای رفتن به روستای اولسبلانگاه تنها کافیست تا 25 کیلومتر به سمت جنوب ماسال رانندگی کنید. این روستا که در ارتفاعات 1490 متری از سطح دریا قرار دارد، و آنقدر آب و هوای بکر و زیبایی دارد که هرساله، نه تنها مسافران از دیگر شهرها را جذب خود می کند، بلکه بومیان این منطقه نیز برای گذارن آخر هفته های خود به این منطقه سر می زنند. اولسبلانگاه به معنی درختان زیاد در ارتفاع هستند و اگر خوش شانس باشید می توانید از ابرهای این روستا نیز بالا بزنید. ارتفاع این منطقه به شما این امکان را می دهد و تا شهر تالش و شهر ماسال جنگل های اطراف نظاره کنید. نکته ی بسیار جالب در باره ی این منطقه سازه ی چوبی تمام خانه های این روستا می باشد. به جز یک هتل که در این منطقه ساخته شده است، تمام خانه ی روستاییان اولسبلانگاه از چوب ساخته شده اند.

2. باغ پرندگان تمجیدی

باغ پرندگان تمجیدی

حتما تا به حال یکبار به باغ پرندگانی در شهر خود یا نزدیکی آن رفته اید و یا احتمالا تصاویری از داخل این باغ ها دیده اید. نکته ی جالب درباره ی باغ های پرندگان، گوناگونی بالای نوع پرندگان و وجود پرندگان بومی آن شهر در باغ های پرندگان می باشد. باغ پرندگان تمجیدی که یکی از جاذبه های مهم گردشگری ماسال است، زیباترین گونه های پرندگان را درون خود دارد و برخی قدم زدن در این باغ را به قدم زدن در بهشت تشبیه می کنند. اما نکته بسیار جذاب این باغ، داشتن اقامتگاه و استراحتگاه های مختلف است که شما می توانید یکی از این اقامتگاه هارا اجاره کرده و تجربه یک شبانه روز ماندن در این باغ هیجان انگیز را تجربه کنید.

3. غار آریشو

غار آریشو

در شهر ماسال تا کنون 17 غار با شکل و اعماق مختلف کشف شده است که بزرگترین و عمیق ترین این غارها، غار اعجاب انگیز و رمزآلود آریشو است. قدمت این غاز زیبا به 75 میلیون سال پیش باز می گردد اما در سال 1389 در فهرست آثار باستانی ایران ثبت شده است. تا کنون 2000 متر از این غار پیموده شده و امکان پیمایش و غار نوردی وجود دارد و تا به امروز به عنوان طولانی ترین غار آبی کشور شناخته می شود. در غار آریشو چشمه ها و چاه های آب فراوانی وجود دارد و کافیست خود را به انتهای آن برسانید، در آن نقطه آبشار بسیار زیبایی قرار دارد که می تواند یکی از زیباترین صحنه های عمرتان را رقم بزند. فاصله غار آویشو تا ماسال 22 کیلومتر است و در بخش شاندرمن قرار دارد.

4. آبشار رامینه

آبشار رامینه

با توجه به ارتفاع و حاصل خیز بودن ماسال، این منطقه دارای آبشار های متعددی در ارتفاع ها و وسعت های مختلف می باشد که آبشار رامینه یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ماسال شناخته می شود. آبشار رامینه که ارتفاعی 10 متری دارد، با شیب تندی به سمت پایین می ریزد، برای رسیدن به این آبشار کافی است تا کمی در جاده ی اصلی ماسال رانندگی کنید و به دنبال تابلوی راهنمای این آبشار باشید. سپس می توانید با پارک ماشین و با پیاده روی کوتاهی در دل جنگل، به این آبشار تماشایی برسید و از آب و هوای خنک و بکر اطراف آن لذت ببرید.

5. بام سبز ماسال

بام سبز ماسال

ماسال هم مانند دیگر شهرها بام دارد، با این تفاوت که بام سبز ماسال را می توان یکی از زیباترین بام های کشور و یکی از زیباترین نقاط ماسال به شما آورد. برای رسیدن به این بام تنها کافیست یک کیلومتر از ماسال دور شوید و با منطقه بکر، زیبا و مرتفع ای روبرو می شوید که از آن ناحیه می توانید دید کاملی به تمامی مناطق اطراف از جمله، تالش، صومعه سرا و حتی بندرانزلی داشته باشد. بام سبز در هوای ابری می تواند یکی از رویایی ترین مناطق برای سفرکردن باشد.

اقامتی راحت و بی دردسر در ماسال

اقامت در ماسال

با توجه به تورسیستی بودن ماسال، این منطقه در فصلهای مختلفی از سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران از سراسر ایران و جهان می باشد و به همین دلیل تعداد زیادی از سبک های مختلف اقامتگاه ها در ماسال احداث شده اند تا گردشگران بتوانند با توجه به علاقه و بودجه مورد نظرشان، اقامتگاه مناسب خود را انتخاب کنند. از کلبه های جنگلی با امکانات محدود گرفته، تا سوئیت های اجاره ای و اقامتگاه ها بوگردی. در ییلاق ماسال همچنین هتل نیز برای داشتن اقامتی لوکس ساخته شده است.

ملزومات سفر به ماسال

سفر به ماسال با اجاره خودرو

با توجه به اینکه ماسال منطقه ای ییلاقی است و جاده های خارج از شهر زیادی دارد، در وهله اول نیاز به یک خودرو برای رفتن به این ییلاقات دارید. به این ترتیب شما می توانید پس از رسیدن به شهر ماسال از تاکسی های شخصی و دربستی استفاده کنید. اما اگر به دنبال راحتی و حاشیه امن فکر هستید، می توانید از سایت کافه رنت cafeerent خودروی معمولی، لوکس مورد نظرتان را اجاره خودرو بدون راننده اجاره کنید و تمامی جاذبه های گردشگری ماسال را با خودروی در اختیار خودتان بگردید و لذت ببرید. و یا اگر به رانندگی علاقه ای ندارید و استراحت و لذت بردن کامل از زیبایی های مسیر را ترجیح می دهید می توانید از اجاره خودرو با راننده استفاده کنید. کافه رنت اینجاست تا شما دغدغه ای برای تهیه ماشین نداشته باشد.
از دیگر ملزومات سفر که باید تهیه کنید یک لیست از اماکن زیبای ماسال است تا در طول سفرتان، منطقه ای از دست نرود. در ضمن با توجه به نزدیکی ماسال به ییلاق دیلمان پیشنهاد می کنم که مقاله ییلاق دیلمان را نیز از دست ندهید.

دیدگاه شما

فرمول: 37 + 20
02149934