هر آنچه باید درباره گواهینامه بین المللی بدانید

یکی از دغدغه های اصلی علاقه مندان به گردشگری با اتومبیل، فراهم کردن شرایطی برای مسافرت با اتومبیل شخصی در خارج کشور است. گواهینامه بین المللی تنها راهکار پیش روی این افراد است. این گواهی، مجوزی بین المللی است که به گردشگران اجازه ترانزیت، اجاره و یا خرید خودرو در سایر کشور های خارجی را می دهد. در ادامه مقاله قصد داریم صفر تا صد مراحل و هزینه¬های نحوه دریافت گواهینامه بین المللی اتومبیل را برای علاقه مندان بیان کنیم.

گواهینامه بین المللی چیست؟

گواهینامه بین المللی اتومبیل رانی (IDP) توسط سازمان جهانی اتومبیل رانی برای گردشگران کشورهای عضو این سازمان ارائه می شود. امروزه بیش از 196 کشور عضو این سازمان جهانی اتومبیل رانی هستند و استفاده از اتومبیل شخصی با ارائه این گواهینامه در تمامی این کشورها مجاز است.
دریافت گواهینامه این سازمان نیاز به گذراندن دوره های جداگانه از گواهینامه کشور مبدا ندارد و می توان به راحتی پس از دریافت گواهینامه اتومبیل در داخل کشور، برای اخذ این مدرک نیز اقدام کرد.
خوشبختانه کشور ایران نیز یکی از اعضای سازمان جهانی اتومبیل رانی است و گردشگران ایرانی می¬توانند برای دریافت این گواهینامه اقدام کرده و از مزایای آن بهره¬مند شوند.

گواهینامه بین المللی خود را از کجا دریافت کنیم؟

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، تنها مرجع رسمی و قانونی دریافت گواهینامه بین المللی در کشور است. جهت اخذ این مدرک می¬توان به دو صورت اینترنتی و حضوری اقدام کرد.
لازم به ذکر است، صدور این گواهینامه تنها برای افرادی مجاز است که قصد مسافرت به کشور های خارجی را دارند؛ لذا پیش از دریافت آن باید اقدامات مورد نیاز جهت خروج از کشور، نظیر دریافت پاسپورت یا گذرنامه صورت گرفته و مدارک آن موجود باشد.

مراحل گرفتن گواهینامه بین المللی

آسان ترین روش برای دریافت گواهینامه بین المللی مراجعه به سایت سازمان جهانگردی و اتومبیل رانی است. در این روش انرژی کمتری صرف می شود و معمولاً زمان صدور کارت گواهینامه از 7 روز کاری تجاوز نمی¬کند.
چنانچه مهلت کافی برای مراجعه به سایت و طی کردن بازه 7 روزه دریافت گواهینامه را ندارید (به علت تاریخ بلیت)، می توانید به صورت حضوری به دفاتر سازمان جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی مراجعه کرده و زمان دریافت گواهینامه خود را تسریع بخشید.
برخلاف برخی از شایعات و گمان ها در مورد مراحل پیچیده دریافت این گواهینامه و یا تست های جداگانه موجود برای آن، اخذ این مدرک بین المللی کار آسانی است و نیاز به هیچ گونه آزمون و یا تست رانندگی مجددی برای آن وجود ندارد.

شرایط و هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

خوشبختانه، هزینه گواهینامه بین المللی برخلاف باور عموم مبلغ قابل توجهی نیست. اخذ گواهینامه یک سال اعتبار، 141 هزار تومان و گواهینامه سه سال اعتبار، 414 هزار تومان هزینه در برخواهد داشت.
در نظر داشته باشید که هزینه های قید شده تنها برای دریافت خدمات عمومی است. سایر خدمات نظیر ترجمه گواهینامه به زبان های مختلف می تواند شامل هزینه های اضافی شود؛ همچنین، دریافت مجوز بین¬المللی اتومبیل رانی به منزله حق ترانزیت خودرو قلمداد نمی¬شود. به عبارت دیگر، اگر قصد ترانزیت خودرو شخصی خود را دارید، هزینه های ترانزیت پلاک و سایر خدمات مربوطه به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.
حداقل سن مجاز برای متقاضیان دریافت مجوز اتومبیل رانی باید 18 سال باشد. وجود کارت گواهینامه کشور مبدا و پاسپورت نیز جهت دریافت این گواهی الزامی است.

شرایط و هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی

پیش از اقدام برای دریافت مجوز جهانی اتومبیل رانی نیاز است مدارک مورد نیاز خود را تکمیل کنید. این مدارک عبارتند از:

  • گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی با حداقل اعتبار 1 ماه و 3 روز جهت اخذ گواهینامه یکساله و با حداقل اعتبار 3 سال جهت دریافت گواهینامه سه ساله.
  • یک قطعه عکس سه در چهار جهت درج بر روی گواهینامه (داشتن حجاب اسلامی در عکس برای بانوان الزامی است).
  • در صورتی که پیش از این گواهینامه بین المللی دریافت کرده اید و مهلت اعتبار آن هنوز تمام نشده است، اصل گواهینامه قبلی را نیز باید جهت ابطال به همراه داشته باشید.
  • همراه داشتن گذرنامه دارای اعتبار و یا فتوکپی صفحه اول آن الزامی است.

تنها با تکمیل تمامی این مدارک قادر به ثبت نام این گواهینامه خواهید بود. پس از ارائه مدارک فرم ثبت نام در اختیار شما قرار می گیرد. تمامی اطلاعات هویتی افراد باید در این فرم به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته و تاریخ تولد اشخاص نیز به شمسی و میلادی در آن ذکر شود.
گاهی دریافت مجوز اتومبیل رانی برای کشور های گوناگون می تواند شامل قوانین متفاوتی باشد که شرح کامل آن در سامانه جهانگردی موجود است. برای مثال متقاضیانی که قصد مسافرت به کشور آذربایجان را دارند می بایست الزاماً برای دریافت مجوز سه ساله اقدام کنند.

مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی

مراکز دریافت گواهینامه بین المللی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد مراجعه حضوری به دفاتر سازمان اتومبیل رانی و جهانگردی موجب کاهش بازه زمانی دریافت این گواهی می¬شود. آدرس شعب اصلی دفاتر این سازمان به شرح زیر است:
• تهران، خیابان خرمشهر (آپادانا)، ابتدای خیابان شهید عربعلی، بین کوچه یکم و سوم، پلاک 2
• تهران، خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک 33
• تهران، خیابان آزادی، بین خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی، پلاک 231
لیست سایر مراکز سازمان جهانگردی را می توانید از داخل سایت این سازمان مشاهده فرمایید.

اگر قصد ثبت نام برای گرفتن گواهینامه بین المللی را دارید میتوانید به سایت https://idp.taci.ir/ مراجعه کنید.

مراکز دریافت گواهینامه بین المللی

نمونه گواهینامه بین المللی

موکدا باید اعلام کرد دریافت گواهینامه بین المللی به هیچ وجه کار دشواری نیست و نیازی به اتخاذ روش های میان بر و پرداخت هزینه های اضافی جهت اخذ آن وجود ندارد. توصیه می شود برای دریافت این گواهی به هیچ وجه به سازمان های نامعتبر اعتماد نکنید.
جهت آشنایی هرچه بیشتر شما با این مجوز بین المللی، در ادامه تصویری از یک گواهی صادره از کشور ایران را قرار می دهیم. مهم ترین بخش گواهی که باید مورد توجه قرار گیرد تاریخ صدور و اعتبار آن است.

نمونه گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی برای اجاره خودرو

همانطور که احتمالاً خودتان نیز مطلع هستید، اجاره خودرو در هر کشوری تنها با دارا بودن گواهینامه اتومبیل رانی معتبر امکان پذیر است. خوشبختانه دریافت خدمات خرید و اجاره خودرو در کشور های خارجی عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی با استفاده از گواهینامه بین المللی این سازمان امکان پذیر است.
گردشگران ایرانی که قصد اجاره خودرو در استانبول و سایر مقاصد پرطرفدار گردشگری را دارند می توانند پیش از سفر برای دریافت این گواهینامه اقدام کرده و تجربه سفری متفاوت را برای خود و همراهانشان به ارمغان بیاورند.
اخذ این مجوز به اشخاص اجازه می دهد مانند ساکنان بومی کشور مقصد از اتومبیل استفاده کنند و سفر های درون شهری و برون شهری را با اجاره یا خرید اتومبیل شخصی انجام دهند.

گواهینامه بین المللی برای اجاره خودرو

تمدید گواهینامه بین المللی چگونه است؟

استفاده از گواهینامه بین المللی محدود به کشور خاصی نمی شود؛ برای مثال اگر شما این مجوز را با هدف سفر به استانبول تهیه کرده اید و پس از سفر خود تصمیم به گردشگری در دبی بگیرید، نیازی نیست برای اجاره خودرو در دبی مجددا اقدام به دریافت گواهینامه نمایید.
همچون گواهینامه اصلی کشور ، امکان تمدید مجوز جهانی اتومبیل رانی نیز تنها با صدور مجدد کارت جدید امکان پذیر است؛ لذا اگر اعتبار گواهی شما تمام شده و یا مهلت اتمام آن نزدیک است، می توانید با ارائه مجوز پیشین در کنار سایر مدارک یاد شده، مجدداً گواهینامه جدید دریافت کنید و به این صورت مجوز بین المللی خود را تمدید کنید.

تمدید گواهینامه بین المللی چگونه است؟

سخن پایانی
اگر به فعالیت گردشگری علاقه مندید، قصد دارید لذت رانندگی در جاده های زیبای جهان را تجربه کنید و یا با هدف سفر کاری پاسپورت خود را دریافت کرده¬اید، توصیه می کنیم هرچه سریعتر برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام نمایید. بی شک ارتقا تجربه سفر و اختیارات شما ارزش پرداخت زمان و هزینه مجوز بین المللی اتومبیل رانی را دارد.

دیدگاه شما

فرمول: 38 + 26
02149934