صفحه اصلی > امارات : مسجد جمیرا دبی
مسجد جمیرا دبی

با اینکه دبی مکان‌های گردشگری و توریستی بسیار زیادی دارد ولی مکان‌های تاریخی و مذهبی ممکن است کمتر به چشم بیایند. از این دست جاذبه‌ها می‌توان به مسجد جمیرا دبی اشاره کرد که در سال ۱۹۷۶ ساخته شده و یکی از نمادهای دبی محسوب می‌شود. این مسجد نشان دهنده تاریخ و شکوه سرزمین عربی است و سال هاست به عنوان یک ساختمان مهم از لحاظ معماری و مذهبی شناخته می شود. در این مقاله سعی می‌کنیم سری به مسجد جمیرای دبی بزنیم و در مورد آن اطلاعات بیشتری به شما بدهیم.

فهرست مطالب

تاریخچه مسجد جمیرا دبی

جمیرا یکی مناطق قدیمی و ساحلی دبی است. اصولاً در منطقه جمیرا دبی افرادی که مشغول ماهیگیری و صید مروارید و صدف بودند زندگی می‌کردند که با توجه به اینکه این منطقه ساحلی است منطقی به نظر می‌آید. از سال ۱۹۶۰ ثروتمندان نیز به این منطقه رفت و آمد می‌کردند. پس از آن افراد مختلفی با وضعیت اقتصادی متفاوت در این منطقه اقامت کردند و در سال ۱۹۷۶ مسجد جمیرای دبی در این منطقه ساخته شد که ظرفیت آن ۱۳۰۰ نفر است. از سال ۱۹۹۵ با طرح توسعه مسکن در جمیرا تعداد افرادی که در این منطقه ساکن شدند افزایش یافت و به همین دلیل در مسجد جمیرا نیز مراسمات مختلفی برگزار می‌شود و از این دست می‌توان به نماز جمعه اشاره کرد.

اجاره خودرو در دبی

معماری مسجد جمیرا دبی

این مسجد به سبک معماری دوران فاطمیان ساخته شده است. فاطمیان دوران تاریخی است که از سال ۹۰۹ تا ۱۱۶۷ میلادی حکومت می‌کردند. فاطمیان تلاش زیادی داشتند تا مانند فرمانروایان عباسی و بیزانسی بتوانند کاخ‌ها و مساجد باشکوه و زیبایی بسازند تا بتوانند با آنها رقابت کنند. بعدها نیز در کشورهای عربی سعی می‌کردند از این سبک معماری استفاده کنند. به همین دلیل مسجد جمیرا نیز به این سبک ساخته شده است. در معماری فاطمیان مسجدها به صورت مربع و متقارن ساخته می‌شوند که یک گنبد بزرگ و عظیم برای آنها وجود دارد. منبر آنها نیز پرزرق و برق و باشکوه است. این سبک معماری تلفیقی از کشورهای شرقی و عربی است که در آن از عناصر و بخش‌های مختلفی از معماری باستانی، مصری، آفریقای شمالی، عربی و بیزانسی دیده می‌شود.

بخش‌های مختلف مسجد جمیرای دبی

این مسجد از دو بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است.  فضای درونی دارای انواع مختلفی از تزئینات و چلچراغ‌ها است. دیوارهای آن رو به کعبه طراحی شده است. برای نمازگزاران مهم است که دیوارها رو به کعبه باشند و به همین دلیل وقتی که برای نماز می‌ایستند مستقیم بایستند و نیاز نباشد که حالت خود را تغییر دهند و این امر در ساخت مسجد جمیرا اهمیت داشته است.

 علاوه بر این محراب نقش مهمی در مساجد دارد و اصولاً مساجدی که معروف هستند محراب‌های بسیار زیبا و جذابی دارند و مسجد جمیرا نیز از این قاعده مستثنا نیست. فاطمیان علاقه زیادی به محراب‌های جذاب و باشکوه داشتند و در مسجد جمیرا نیز محراب آن بسیار زیبا و خیره کننده است. از رنگ‌های مختلفی برای تزیین این مسجد استفاده شده است که بیشترین رنگی که به چشم می‌آید رنگ سفید است. در فضای بیرونی این مسجد نیز یک گنبد با ارتفاع ۱۶ متر دیده می‌شود. مناره‌های این مسجد ۴۰ متر ارتفاع دارند. همچنین برای نما از سنگ‌های سفید مرمر و گرانیت استفاده شده است.

مسجد جمیرا دبی کجاست؟

این مسجد در جاده ساحلی جمیرا و محله جمیرا است. برای رفتن به این مسجد می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید و به راحتی به این منطقه از شهر برسید. افرادی که دوست دارند از ماشین شخصی استفاده کنند می‌توانند از کافه رنت خودرویی که دوست داشته باشند اجاره کنند و با خودروی اجاره‌ای خود به این منطقه از شهر بروند. این مسجد از اذان صبح تا پس از نماز عشا باز است و افراد می‌توانند برای اقامه نماز به آنجا مراجعه کنند، ولی افرادی که پیرو ادیان دیگری هستند باید از ساعت ۱۰ وارد این مسجد شوند. برای بازدید از این مسجد تورهایی نیز وجود دارند که با دریافت هزینه‌ای شما را به بازدید این مسجد می‌برند و اگر تمایل دارید می‌توانید با این تورها به بازدید مسجد بروید.

آداب و قوانین ورود به مسجد جمیرا

هر مکان تاریخی و مذهبی برای بازدید قوانین خاص خود را دارد و با توجه به اینکه مسجد جمیرا یک مکان مذهبی برای مسلمانان است توصیه می‌شود خانم‌ها و آقایان پوشش مناسبی برای ورود به این مسجد داشته باشند. برای پیروان سایر ادیان نیاز نیست حتماً خانم‌ها روسری داشته باشند، بلکه تنها یک پوشش مناسب کافی است. همه افراد در هنگام ورود به مسجد باید کفش خود را در بیاورند و خانم‌ها حتماً باید جوراب داشته باشند. عکسبرداری و فیلمبرداری از فضای داخلی مسجد ممنوع است و نباید این کار را انجام دهید. توصیه می‌شود ترجیحاً مسلمانان با وضو وارد این مسجد شوند. همچنین توصیه می‌شود در زمان برپایی نماز به این مسجد وارد نشوید چرا که هم شلوغ است و هم ممکن است به شما اجازه ورود ندهند.

قیمت ورودی مسجد جمیرای دبی

از ویژگی‌های خوب مسجد جمیرا این است که برای بازدید از این مکان تاریخی نیازی به بلیط ندارید و بازدید از آن کاملاً رایگان است. بنابراین توصیه می‌شود که اگر به دبی سفر می‌کنید در کنار سایر تفریحاتی که دارید حتما به این منطقه از شهر و مخصوصا این مسجد سر بزنید و با فرهنگ و تمدن امارات آشنا شوید.

کلام آخر

مسجد جمیرا دبی یکی از مناطق تاریخی و مذهبی دبی است که به دلیل نوع معماری آن، بازدید از آن خالی از لطف نیست. برای بازدید این منطقه و مسجد زیبا می توانید از وسایل نقلیه مختلف استفاده کنید. همچنین کافه رنت با اجاره دادن خودرو در دبی، حمل و نقل را برای ایرانیان آسان کرده است. پیش از مراجعه به دبی می توانید به راحتی ماشین مورد نظر خود را رزرو کرده و در فرودگاه دبی تحویل بگیرید و سفر خود را شروع کنید.

پست های مرتبط

قیمت بنزین در دبی

قیمت بنزین در دبی در جریان مسافرت به دبی پرداخت هزینه های…

۳۰ مهر ۱۴۰۳

بهترین شرکت‌های اجاره خودرو در دبی

بهترین شرکت‌های اجاره خودرو در دبی حمل و نقل در دبی می‌تواند…

۲۲ مهر ۱۴۰۳

غذاهای اصیل و خوشمزه در دبی

غذاهای دبی، گلچین غذاهای سنتی دبی دبی یک شهر خاورمیانه‌ای است که…

۱۰ مهر ۱۴۰۳
دیدگاهتان را بنویسید