صفحه اصلی > ترکیه : نحوه تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی
تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی

تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی

با توجه به اینکه داشتن یک گواهینامه ترکی می‌تواند شرایط بهتری برای رانندگی فرد در ترکیه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی داشته باشد، افراد ممکن است به دنبال این باشند که گواهینامه خود را به ترکی تبدیل کنند. بنابراین در این مقاله قصد داریم راه‌های تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی را بررسی کنیم و قدم‌های آن را با هم برویم.

فهرست مطالب

مدارک مورد نیاز برای تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی

  • کارت اقامت ترکیه
  • اصل و کپی پاسپورت
  • شناسنامه به همراه ترجمه رسمی
  • ترجمه رسمی مدارک مربوط به تحصیل و ثبت آن در نوتر
  • اصل گواهینامه ایران با ترجمه رسمی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید واریز هزینه های دولتی
  • ۴ قطعه عکس بیومتریک
  • ارائه گواهی سلامت
  • برگه ترجمه شده توسط سفارت ایران
  • گواهی گروه خونی

نحوه تبدیل گواهینامه ایرانی به ترک

برای تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی باید چندین قدم مهم را بردارید و از قوانین کشور میزبان آگاهی داشته باشید. برای این کار حتما باید کارت اقامت در ترکیه را داشته باشید و نیاز است مدارک را از طرف مراجع ایرانی و ترکی جمع آوری کنید

اجاره خودرو در ترکیه

مراحل تبدیل گواهینامه رانندگی ایران به ترکی

برای تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه چند مرحله مهم وجود دارد که انجام همه آنها ضروری است.

  • تایید مدارک از سفارت ایران در ترکیه
  • ترجمه مدارک
  • دریافت گواهی پزشکی
  • اخذ تأییدیه تحصیلی
  • مراجعه به اداره مالیات
  • اخذ گواهی سوء پیشینه
  • دریافت وقت و مراجعه به اداره نفوس

مرحله اول: تایید مدارک از سفارت ایران در ترکیه

در راستای تبدیل گواهینامه به ترکی ابتدا باید به سفارت ایران در ترکیه مراجعه کنید. سپس پاسپورت، شناسنامه و گواهینامه رانندگی را برای ترجمه رسمی به آنها تحویل دهید. مدارک ترجمه شده بعد از ۱۰ روز کاری به آدرسی که به آنها داده‌اید پست می‌شود. برای این کار ۵ یورو و ۲۰ لیر هزینه پاکت پستی از شما دریافت می‌شود.

مرحله دوم: ترجمه مدارک

در قدم بعدی باید ترجمه مدارک تحصیلی توسط دارالترجمه رسمی در ترکیه ترجمه و سپس توسط نوتر تایید شود. پس از آن باید ترجمه رسمی گواهینامه و پاسپورت را به فرمانداری پخش آپوستل ببرید تا مدارک را تایید کنند.

مرحله سوم: دریافت گواهی پزشکی

در قدم بعد باید گواهی پزشکی بگیرید. برای این کار باید معاینه چشم، آزمایش خون، معاینه سرپایی و آزمایشات پزشکی انجام شود و پس از آن گواهی سلامت پزشکی برای فرد صادر شود. برای دریافت این گواهی پزشکی می‌توانید به نزدیک‌ترین مراکز درمانی و درمانگاه‌های نزدیک خود مراجعه کنید.

مرحله چهارم: اخذ تأییدیه تحصیلی

برای این کار باید مدارک تحصیلی خود را در یک دارالترجمه معتبر ترجمه کنید و باید دارای مهر و امضا باشد. اگر در ترکیه تحصیل کرده باشید نیاز نیست این کار را انجام دهید ولی برای مدارک ایران باید این تاییدیه نیز وجود داشته باشد.

مرحله پنجم: مراجعه به اداره مالیات

پس از آن برای دریافت رسید هزینه صدور گواهینامه باید همه مدارک خود را به اداره مالیات ببرید. در اینجا باید ۱۱۰۰ لیر به حساب دولت ترکیه واریز کنید و رسید آن را دریافت کنید.

مرحله ششم: گواهی سوء پیشینه

قدم بعدی دریافت عدم سوء پیشینه است. برای این کار باید به اداره پلیس مراجعه کنید و آنجا اسکن نمونه امضا و انگشت نگاری انجام شود و حدود ۱۰۰ لیر برای این کار پرداخت کنید تا نتیجه آن به شما اعلام شود.

مرحله هفتم: دریافت وقت و مراجعه به اداره نفوس

در قدم بعد باید برای تحویل مدارک نوبت ملاقات بگیرید یا اینکه به سایت اداره نفوس ترکیه رفته ثبت نام و از آنجا پرینت بگیرید. در این سایت ساعت و تاریخ خاصی برای ملاقات تعیین می شود و باید در زمان گفته شده به این اداره مراجعه کرده و هزینه مورد نیاز را پرداخت کنید. پس از دریافت گواهینامه ترکی خود می‎توانید به راحتی ماشین اجاره کرده و رانندگی کنید. برای اجاره خودرو در ترکیه می توانید به کافه رنت مراجعه کنید و از انواع ماشین‌های موجود در این مجموعه انتخاب کنید.

هزینه تبدیل گواهینامه ایرانی به ترک ۲۰۲۴

هزینه تبدیل گواهینامه ایرانی به ترک هر ساله و با توجه به شرایط تغییر می کند. بهتر است اگر قصد انجام این کار را دارید یک بار دیگر با سایت های معتبر و به روز در این حوزه هزینه ها را چک کنید. در کل ریز هزینه ها در سال 2024 به ترتیب زیر است:

  • هزینه ترجمه گواهینامه در سفارت ۱۵ یورو
  • هزینه پاکت پستی ۲۰ لیر
  • هزینه تست خون ۷۰ لیر
  • هزینه اداره مالیات ۱۱۰۰ لیر
  • گزارش کمیته پزشکی ۲۰۰ لیر
  • هزینه ترجمه مدارک تحصیلی

تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی چقدر زمان می برد؟

زمان تبدیل می تواند برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد. با توجه به زمانی که برای آماده کردن مدارک می گذارید، سنجیده می شود. هرچه زودتر مدارک را آماده و ارسال کنید، کار شما زودتر راه می افتد. از زمانی که درخواست گواهی نامه می کنید تا زمانی که صادر شود حدود یک هفته زمان نیاز است. این گواهی نامه برای ایرانیان دارای 10 سال اعتبار است.

برای رانندگی در ترکیه باید حتما گواهینامه ترک داشته باشیم؟

خوشبختانه برای رانندگی در ترکیه چند راهکار وجود دارد. در هر صورت باید گواهینامه داشته باشید. یکی از راه‎ها این است که گواهینامه ایرانی خود را به ترکی ترجمه کنید. برای این کار می توانید به دارالترجمه‏های ترکیه مراجعه کرده و این کار را انجام دهید. البته صحت این مدارک باید از طریق نوتر تایید شود. ترجمه گواهینامه تا 6 ماه معتبر است و می‎توانید از آن استفاده کنید ولی اگر بیشتر از این مدت در ترکیه می‎مانید نیاز است گواهی نامه خود را تبدیل کنید.

روش دیگر گرفتن گواهینامه ترکی است. برای این کار باید در آزمون‎های رانندگی ترکیه شرکت کنید. این روش هزینه زیادی دارد و باید زمان زیادی نیز بگذارید. باید در کلاس‎های رانندگی شرکت کنید و در آزمون و تست رانندگی موفق شوید. در صورتی که در ایران گواهینامه نداشته باشید می‎توانید از این روش استفاده کنید و در صورتی که گواهینامه دارید راه‌های دیگر برای شما بهتر است.

روش دیگر، بین المللی کردن گواهینامه ایرانی است. بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران و ترکیه عضو سازمان جهانی اتومبیل‎رانی هستند. به همین دلیل اتباع این کشورها می توانند با بین المللی کردن گواهینامه خود در همه کشورهای دیگر به راحتی رانندگی کنند. این گواهینامه ها یک یا 3 سال اعتبار دارند و پس از این مدت باید دوباره تمدید شوند. برای تبدیل گواهینامه محلی به بین المللی یک ساله و سه ساله، باید گواهی نامه شما به ترتیب حداقل یک ماه و یک سال اعتبار داشته باشد.

پست های مرتبط

بهترین شرکت‌های اجاره خودرو در ترکیه

بهترین شرکت‌های اجاره خودرو در ترکیه با توجه به اینکه ایرانیان سفرهای…

۱۵ مهر ۱۴۰۳

هزینه سفر به استانبول در 1403

هزینه سفر به ترکیه ترکیه به دلایل مختلفی همیشه یکی از مقاصد…

۳۰ مهر ۱۴۰۳

چند مورد از تفریحات شبانه در استانبول

تفریحات شبانه در استانبول وقتی می‌خواهیم به استانبول سفر کنیم با توجه…

۲۰ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاهتان را بنویسید