شرکت تویوتا ساخت کدام کشور است؟

شرکت تویوتا ساخت کدام کشور است

قطعا تاکنون آوازه ی خودروی قدرتمند ژاپنی و سامورایی جاده را شنیده ‎اید.

شرکت خودرو سازی تویوتا، از بزرگ ترین و معروف ترین کمپانی‍های ساخت خودرو است که در سراسر جهان به عنوان مطرح ترین کمپانی خودرو جهان به رسمیت شناخته شده است.

کمپانی ژاپنی تویوتا (Toyota)شرکتی چندملیتی واقع در کشور ژاپن است که دفتر مرکزی آن در شهر آیچی قرار دارد.

این شرکت محصولات خود را در 170 کشور به فروش رسانده و در 27 کشور نیز شرکت تولیدی دارد. تویوتا فعالیت خود را از سال 1937 توسط ساکیشی تویودا آغاز کرد و هم اکنون دفتر مرکزی آن در ایالت آیچی ژاپن قرار دارد.

این کمپانی از سال 2012 توانسته از قوی ترین خودروسازان جهان شود. این شرکت در سال 2014 عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان را دریافت کرد و باعث شد از هر 9 خودرو تولیدشده در جهان، یکی از آنها از کمپانی خودش باشد.

درنهایت این کمپانی در سال 2014 با تولید 10 میلیون خودرو طی یک سال، رکورد جهانی بیشترین تولید و فروش خودرو را به نام خود ثبت کرد.

این کمپانی برجسته نماد واقعی "شروع از صفر و رسیدن به اوج" است؛ با ما در این مقاله همراه باشید تا کم یبیشتر با این شرکت جهانی آشنا شویم.

سرگذشت تاسیس تویوتا، از ریسندگی تا خودروسازی

تاریخچه شرکت تویوتا

کمپانی تویوتا دراصل یک شرکت پدر و پسری است که ابتدا، توسط پدر تاسیس و در نهایت توسط پسر گسترش یافت. بنیان گذار اولیه شرکت تویوتا، ساکیشی تویودا بود. او اولین کارخانه ریسندگی اتوماتیک در ژاپن را به نام صنایع تویوتا به راه انداخت.

پسر ساکیشی و صاحب اصلی کمپانی خودروسازی تویوتا، کیشیرو تویودا نام داشت. او در سال 1929 از دانشگاه توکیو در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد.

در همان ابتدای شروع کار در کارخانه ریسندگی پدرش، قراردادی برای ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی با شرکت برادران پلات از انگلستان بست؛ این قرارداد باعث سفر وی به ایالات متحده آمریکا شد.

کیشیرو با دیدن خودروهای غربی و با جذب شدن ذهنش به طراحی و زیبایی ظاهر آن ها، ایده خودروسازی و تصمیم جدی تولید بهترین خودروها را در ذهن خود دنبال کرد؛ بدین وسیله کیشیرو تویودا در سال 1930 میلادی، تحقیقات خود روی تولید خودروهای گازوئیلی را آغاز کرد.

کیشیرو پس از موافقت پدرش، در گوشه ی کارخانه ریسندگی تویوتا، فعالیت خودروسازی خود را با هدف تولید خودرو متناسب با ویژگی های مثبت خودروهای غربی، آغاز کرد. پس از دوسال تلاش های بی وقفه کیشیرو، نهایتا در سال 1935 کمپانی خودروسازی تویوتا مستقل از ریسندگی تاسیس شد.

اولین خودروری این کمپانی با نام ای وان به مرحله بهره برداری رسید. پس از گذشت دو سال دیگر نیز، کمپانی تویوتا موتورز به طور رسمی با لوگو اختصاصی تاسیس به عنوان یکی از بزرگ ترین کارخانه های تولید خودرو در ژاپن شناخته شد.

اولین خودروی کمپانی تویوتا، یک کپی از خودروهای آمریکایی بود.

اما رویای کیشیرو کپی کاری و ساخت خودروهای بی کیفیت نبود، پس این کمپانی با هدف قرار دادن کیفیت و عملی کردن شعارهایی مانند "مشتری حرف اول را می زند، سپس نوبت به فروشنده می رسد و در آخر سازنده قرار دارد." و "راه کسب تجربه مواجهه با چالش هاست." و "ما دستاوردهای بزرگ را با زحمات خود به دست آورده ایم و کیفیت در حین فرآیند ساخته می شود."، از یک شرکت کپی کار، به یکی از باکیفیت ترین و نوآورانه ترین سازندگان خودرو در جهان مبدل شد و رتبه اول خودروسازی جهانی را از آن خود کرد.

لوگوی تویوتا

پیشگامی تویوتا در صنعت و خلق نوآوری های خاص

تویوتا ساخت ژاپن

کمپانی تویوتا از ساخت موتورهای گازوئیلی در گوشه کارخانه ریسندگی به یک شرکت بزرگ و قدرتمند در کشور ژاپن مبدل شد.

البته این پیشرفت بدون تلاش و تفکر نوین مهندسان این کمپانی ممکن نبود. اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون 5 /1 تنی جی وان بود.

ساخت این کامیون باعث توجه دولت به کمپانی تویوتا در حین جنگ شد و باعث شد این کارخانه طی سالیان متوالی در جنگ جهانی دوم، تحت اختیار دولت برای ساخت کامیون قرار بگیرد.

در انتهای جنگ، متحدین کمپانی تویوتا را بمباران کردند و این شرکت تا مرز ورشکستگی پیش رفت. پس از گذشت سالیانی سخت و بهره گیری از وام های مختلف، تویوتا خود را از سقوط نجات داد و با سفارش 5هزار کامیون جنگی توسط آمریکا، جان تازه ای گرفت.

با این که دهه 80 میلادی آغاز موفقیت چشمگیرکمپانی تویوتا بود، اما دهه 90 میلادی، زمان تولد تویوتا مدرن و نوین بود. کمپانی تویوتا در سال 1998 با معرفی خودروهای هیبریدی، برجسته بودن تکنولوژی جدید و پیشتازی یک شرکت ژاپنی رابه حریفان عرصه خود نشان داد.

در سال 2014 هم این شرکت با ساخت اولین خودرو تجاری جهان که با سوخت هیدروژن کار می کرد و با مصرف سوخت، آب تولید می کرد؛ یکی از بلندترین پله های ترقی این کارخانه را برداشت.

در حال حاضر تویوتا در سراسر ژاپن 12 کارخانه تولیدی و در 27 کشور جهان 52 شرکت تولیدی دارد.

این شرکت تولیدات مختلف خود را تحت عنوان برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز در 170 کشور منطقه عرضه می کند. سهام این کمپانی در بازارهای بورس نیویورک، لندن و توکیو معامله می شود.

همچنین کمپانی تویوتا در برخی از کمپانی های خودروسازی معروف دیگر نیز، سهام قابل توجهی داشته و بر صنعت آن ها تاثیرگذار است.

تویوتا کمری هیبرید

مبانی مدیریتی بکر تویوتا، دلیل اصلی موفقیت جهانی

کارخانه تویوتا در ژاپن

اندیشه ساده و بی آلایش ساکیشی تویودا در کارخانه ریسندگی برای کارکردن بدون ریخت وپاش وشلوغی، مبنای اصلی تفکر مهندسان و کارکنان شرکت بود و باعث شد تا کمپانی با ساخت خودرو با زیربنای اصولی و مدیریت اتلاف ها، بهترین تولید با ارزش افزوده بالا و کمترین ضرر را داشته و مدل سیستم تولیدی خاصش را به جهان عرضه کند.

تایچی اونو، از مهندسان و مدیران کمپانی تویوتا، پیشتاز سیستم خاص تولید خودرو در کمپانی تویوتا بود.

او معتقد بود بزرگ ترین مشکل وقتی است، که هیچگونه مشکلی وجود نداشته باشد. او همیشه بیان می کرد علت ریشه ای مشکلات را کشف کردن، خود کلید حل مشکلات بعدی است.

تایچی همواره از کارکنان می خواست تا عمیق تر نگاه کنند و به عمق مسئله پی ببرند. به همین خاطر در روش های تولید خودرو در این کمپانی، سه اصل: تولید به هنگام، کانبان و جیدوکا همیشه رعایت می شوند.

حال این سه اصل اساسی تولید خودرو در تویوتا را بررسی می کنیم. اصل اول یا اصل به هنگام، روشی است که در آن هر قطعه، درست در هنگامی که به آن نیاز است، تولید می شود و اصلا در انبار ذخیره نشده و وجود ندارد .

برای این کار، کمپانی باید ارتباط نزدیکی با تولیدکنندگان قطعات داشته و زنجیره تامین وسایل صنعت را به خوبی مدیریت کند.

با بهره گیری از این روش، می توان اتلاف های مالی و دورریزهای صنعتی را حذف کرده و بهره وری را افزایش داد.

اصل دوم، اصل کانبان است. کانبان یک سیستم متمایز کنترل و تولید است.

برای مثال وقتی در ایستگاه تولید، مهندسان به قطعه ای نیاز دارند، این نیاز اطلاع داده شده و سپس قطعه موردنیاز به گونه ای که در کار توقفی ایجاد نشود، تولید و به خط ساخت منتقل می شود.

این روش در کمپانی تویوتا، ابزاری سودمند برای مدیریت جریان و تولید مواد است.

اصل آخر این کمپانی، جیدوکا نام دارد. جیدوکا به معنای اتوماسیون با نظارت انسانی است و منظور آن تولید یک خودرو تحت پایش و نظارت دقیق یک اپراتور است.

دراین روش مسائل با تمرکز بالا بررسی و آنالیز شده محصولات بسیار باکیفیتی ساخته می شوند. در این دیدگاه است که شعار تویوتا برآورده شده و کیفیت طی فرآیند تولید به دست می آید.

پرفروش های کمپانی تویوتا که جهان را به لرزه انداخت

کمپانی تاویوتا خودروهایی دارد که شهرت جهانی شان فراتر از باور پیشرفته و تعداد فروش آن ها از تعداد خودرو تولیدی یک کشور نیز بیشتر است.

تویوتا کرولا، اولین تویوتا افسانه ای است که همچنان در دنیای خودروسازی می‎ درخشد.

تویوتا هایلوکس، نماد واقعی یک سامورایی جنگجو است که در سخت ترین شرایط به نیرومندی خود ادامه می دهد؛ و درنهایت تویوتا لندکروز و تویوتا پرادو که سلاطین جاده ها نام دارند، از قلب این کمپانی ژاپنی زاده شده و حریفان خود را مغلوب کرده اند.

تویوتا کرولا، گلبرگ موفقیت کمپانی تویوتا

تویوتا کرولا

این خودرو از همان زمان تولید تاکنون، از محبوب ترین خودروهای کمپانی تویوتا به شمار می آید.

از سال 1966 که تویوتا کرولا معرفی شد تا سال 2021 که 330 هزار دستگاه آن به فروش رسید، کمپانی تویوتا حدود 40 میلیون نمونه از این دستگاه را تولید و وارد عرصه جهانی کرده است.

موتور این ماشین دارای حجم 2000سی سی و قدرت 143 اسب بخار است و سرعت 0 تا 100 کیلومتر را در 10.5 ثانیه می پیماید.

تویوتا هایلوکس، قدرت نمایی در دشواری ها

تویوتا هایلوکس

تویوتا هایلوکس را می توان به عنوان مقاوم ترین خودروشناخته شده به حساب آورد.

این وانت قدرتمند یا ظاهر جسورانه وچشمگیرش موردتوجه بسیاری از مردم جهان و حتی گروه های نظامی و جنگی است. این خودرو با دو دنده دستی و اوتومات و سیستم چهارچرخ محرک مناسب مسیرهای سخت و صعب العبور است.

حجم موتور این غول خودروسازی 2694 سي سي و حداکثر قدرت موتور آن 164 اسب بخار است.

تویوتا لندکروز، گل همیشه باطروات ژاپن

تویوتا لندکروز

اگر از طرفداران کمپانی تویوتا باشید، می دانید که لقب تویوتا لندکروز"گل سرسبد ژاپن" و "سلطان جاده" است.

این خودرو با بدنه مستحکم، سیستم کنترل چهارچرخه، حجم موتور 3956 سی سی و قدرت موتور بالا، از بهترین آفرودهای جهان است.

درطراحی منحصربه فرد این خودرو، علاوه بر استحکام بالا، فضای داخلی، مجهز و لوکس و کابین ها، بسیار بزرگ و راحت ساخته شده اند و ایمنی خودرو را بالا برده اند.

تویوتا اف جی کروزر

این خودرو اولین بار سال 1960 تولید شد و تولید آن تا 20 سال ادامه پیدا کرد.

بعد از آن، خودروی دیگری با الهام از مدل قدیمی، سال 2005 تولید شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

از نقاط قوت این خودرو می توان به کیفیت ساخت بسیار بالا، توانایی آفرود، فضای جادار داخلی، شتاب و عملکرد فوق العاده آن اشاره کرد.

تویوتا اف جی کروزر، با محور محرک دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی عقب و گیربکس 5 دنده اتوماتیک با دنده کمکی طراحی شده است.

تویوتا ساخت کجاست

حجم موتور این خودروی شاسی بلند، 4 لیتر و پیشرانه ای 6 سیلندر دارد که در نتیجه قدرتی معادل 270 اسب بخار و گشتاوری 381 نیوتن متری تولید می کند.

این خودرو 12 لیتر سوخت به صورت ترکیبی مصرف می کند. شتاب آن 8 ثانیه و سرعت نهایی آن 180 کیلومتر است. به لحاظ ایمنی، آپشن های فنی و آپشن های رفاهی، این خودرو جایگاه بسیار خوبی دارد.

تویوتا کمری

کمری، از جمله محصولات سدان شرکت تویوتا است که از سال 2006 تا کنون در حال تولید است.

طراحی آن به دو صورت موتور جلوـ محور جلو و موتور جلوـ دو محوره، طراحی و تولید شده است. این خودرو در ژاپن، استرالیا، روسیه و آمریکا تولید می شود.

این مدل، با سواری نرم، طراحی ظاهری جذاب و خانوادگی اش شناخته می شود. به لحاظ مشخصات فنی نیز جایگاه خوبی دارد.

تویوتا کمری

پیشرانه ای خطی با حجم 2500 سی سی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ در این خودرو به کار گرفته شده است.

این مشخصات، قدرتی معادل 203 اسب بخار و گشتاوری 250 نیوتن متری را برای کمری فراهم می کنند.

تویوتا کمری ساخت کجاست

حداکثر سرعت این خودرو 215 کیلومتر بر ساعت است که به ازای هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی، حدود 7 لیتر سوخت مصرف می کند.

مانند اکثر خودروهای تویوتا، کمری نیز کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. از جمله دیگر نقاط قوت این خودرو می توان دوام فنی بالا و فضای جادار را نام برد. به لحاظ امکانات و آپشن ها نیز وضعیت بسیار خوبی دارد.

تویوتا CHR

یکی از محصولات خاص شرکت تویوتا، مدل سی اچ آر است. این خودرو در کلاس ساب کامپکت قرار می گیرد که به خودروهای جمع و جور گفته می شود.

این خودرو بین مشتریان، خصوصا در ایران، طرفداران زیادی دارد. طراحی خارجی آن عضلانی، اسپرت و جذاب است که در کنار مشخصات موتوری، مجموعه قدرتمندی را فراهم کرده است.

تویوتا CHR

از نقاط قوت CHR می توان به کیفیت ساخت بسیار بالا، تنوع آپشن و شتابگیری خوب آن اشاره کرد.

این خودرو دیفرانسیل جلو، موتوری با حجم 1.2 لیتر و 4 سیلندر توربوشارژ دارد. این مشخصات قدرتی معادل 116 اسب بخار و گشتاوری 185 نیوتن متری را برای سی اچ آر فراهم می کنند.

تویوتا CHR

این خودرو در عرض 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن 185 کیلومتر است. طبق این مشخصات، این خودرو برای استفاده های شهری، خودروی بسیار مناسبی است.

باک آن 50 لیتر است که به ازای هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی حدود 6 لیتر سوخت مصرف می کند. همانطور که پیش از این ذکر شد، یکی از نقاط قوت این خودرو، تنوع بسیار بالای آپشن های آن است.

لکسوس XL 570

همانطور که در اول مقاله اشاره کردیم، تویوتا برای خودروهای لوکس خود، خط تولید و شرکت جداگانه ای به نام لکسوس راه اندازی کرده است.

در این بخش قصد داریم یکی از محصولات لکسوس را نیز بررسی کنیم.

لکسوس XL 570، خودرویی قدرتمند و بسیار پرطرفداری است که به گونه ای طراحی شده که هم استفاده آفرودی دارد و هم برای مصارف شهری مناسب است.

این خودرو که اولین بار سال 2013 طراحی و تولید شد، فروش بسیار خوبی را تاکنون تجربه کرده است.

لکسوس XL 570

لکسوس ایکس ال 570، موتوری 8 سیلندر، با 5700 سی سی حجم و تنفس طبیعی دارد. این خودروی دو محوره، قدرتی معادل 383 اسب بخار و گشتاوری 546 نیوتن متری دارد.

جعبه دنده ی آن نیز 6 دنده و اتوماتیک است. ایکس ال 570، به ازای هر 100 کیلومتر، حدود 17 لیتر سوخت مصرف می کند.

این خودرو دارای 5 ستاره ی ایمنی است. طراحی بسیار لوکس، جذاب و باکیفیت، در کنار آپشن های زیاد، این خودرو را بسیار محبوب کرده است.

لکسوس XL 570

ماجراجویی در تویوتا با کافه رنت

قطعا تاکنون از ته دل، خواستار سواری و راندن یکی از غول های کمپانی تویوتا بوده اید.

برای رسیدن به این خواسته و تازیدن سوار بر یک سامورایی ژاپنی، کافه رنت در کنار شماست.

کافه رنت، بزرگترین و معتبرترین مجموعه اجاره ماشین در ایران است. شما می توانید با اجاره انواع خودروهای کمپانی تویوتا مانند لندکروز و پرادو از کافه رنت با بیمه کامل و هزینه مناسب، اوقات لذت بخشی را برای روح ماجراجوی خود رقم بزنید.

دیدگاه شما

فرمول: 40 - 24
02149934