بررسی سه نمونه از بهترین خودروهای کلاسیک در جهان

شورولت کاپریس مدل 1991

رشد و پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی و تولید اتومبیل های مدرن، موجب شد تا نسل های گذشته آن ها کمتر مورد استفاده قرار گیرند؛ اما این بدین معنا نیست که از ارزش این ماشین ها کاسته شده است.

این خودروها، بخشی از تاریخ را تشکیل داده اند و حس نوستالژی و قدیمی را انتقال می دهند؛ هنوز هم در خیابان های شهر می توان نمونه هایی از این اتومبیل های کلاسیک را در کنار دیگر ماشین ها دید.

در ایران، عاشقان کلاسیک سوار برای نگهداری از این خودروها هزینه های زیادی صرف کرده و عده ای فقط در نمایشگاه ها از آن ها رونمایی می کنند.

طراحی بی نظیر و منحصربه فرد، کیفیت بالا، دقت و ظرافت، طیف رنگ گسترده، قدرت بالای موتور در این اتومبیل ها از جمله دلایل محبوبیت خودروهای کلاسیک به شمار می روند.

تعریف ماشین های کلاسیک(Classic cars) در سراسر جهان متفاوت است اما میانگین این عدد، 25 سال عنوان می شود. در طبقه بندی این خودروها، ماشین هایی که سن آن ها بین 20 تا 40 سال است، کلاسیک محسوب می شوند.

اتومبیل هایی با سن بالاتر از 40 سال در دسته خودروهای آنتیک یا عتیقه قرار می گیرند؛ البته برای این ماشین ها شرایطی مانند قطعات فابریک و دست نخورده و سلامت آن ها نیز مطرح می شود.

لازم به ذکر است شما می توانید از خودروهای کلاسیک برای مراسم عروسی و ثبت خاطره ای به یادماندنی استفاده کنید.

کافی است از مجموعه بزرگ کافه رنت، اجاره ماشین عروس مدنظر خود را انجام دهید.

در این مقاله به بررسی و مقایسه شورولت کاپریس، کادیلاک سویل و مرسدس بنز کلاس E، سه نمونه از بهترین خودروهای کلاسیک و مشهور در جهان، می پردازیم. پس همراه ما باشید.

معرفی شورولت کاپریس مدل 1991

شورولت کاپریس مدل 1991 نمای کناری

شورولت کاپریس (Chevrolet Caprice)، از سال 1965 تا 2017 توسط خودروسازی آمریکایی شورولت تولید شد و در این مدت، 4 بار مورد بازبینی قرار گرفت.

لوئی ژوزف شوروله(شورولت) و ویلیام دورانت، در سال 1911 این کمپانی را تاسیس کردند.

در همین سال، اولین ماشین کلاسیک 6 سیلندر این شرکت تولید و به بازار خودروهای ایالات متحده عرضه شد.

در سال 1918، این خودروسازی آمریکایی توسط گروه جنرال موتورز خریداری شد اما هنوز هم نام موسس اصلی این شرکت(شورولت) بر روی تولیدات این کمپانی قرار دارد.

در طول سال ها فعالیت در صنعت خودروسازی، شورولت، اتومبیل های مشهوری را روانه بازار خودروهای جهانی کرد؛ کاپریس، یکی از نمونه محصولات موفق این شرکت است که به صورت موتور جلو-دنده عقب طراحی شده و در کلاس سدان های سایز بزرگ قرار دارد.

مشخصات فنی شورولت کاپریس مدل 1991

این اتومبیل، 5.5 متر طول دارد و وزن آن معادل، 1792 کیلوگرم است.

بر روی شورولت کاپریس، پیشرانه 8 سیلندر و 16 سوپاپه که به صورت خورجینی قرار گرفته با حجم 5000 سی سی تعبیه شده است.

این ماشین، 170 اسب بخار قدرت و 346 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که این نیروی تولیدی توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به محور عقب منتقل می شود.

سیستم سوخت رسانی کاپریس، کاربراتوری است و با مصرف سوخت بنزین تا حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت را می توان با آن تجربه کرد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 16.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است و به لطف حجم باک 87 لیتری، قادر به پیمودن 527 کیلومتر می باشد.

مشخصات ظاهری و داخلی شورولت کاپریس مدل 1991

در اواخر دهه 80 میلادی برای تردد خودروها در جاده های ایالات متحده آمریکا، قانونی مبنی بر منع استفاده از سپرهای فلزی برای ماشین هایی که در فاز تولید قرار دارند، وضع شد.

بنابراین خودروسازان، مجبور به جایگزینی سپرهای فلزی با نمونه های فایبرگلاس شدند.

شورولت کاپریس نیز از این قانون مستثنی نبود و یکی از اولین اتومبیل هایی بود که این تغییر را اعمال کرد.

در طراحی بدنه این ماشین بر خلاف نمونه های قبلی، از خطوط نرم تر برای هماهنگی با این سپرها استفاده شد.

از نمای روبه رو، جلوپنجره ای با سایز متوسط همراه با چراغ جلوهای کشیده این خودرو دیده می شود.

زه های کرومی، که بر روی درب های این اتومبیل قرار داده شده، جلوه ای خاص به بدنه آن بخشیده اند.

لچکی های مثلثی شیشه های عقب، از دیگر ویژگی های طراحی ظاهری در کاپریس مدل 1991 هستند.

تمام تیپ های تولید شده شورولت کاپریس، به ایران راه پیدا کردند به همین دلیل قطعات فنی آن ها را می توان به راحتی پیدا کرد؛ اما تامین قطعات ظاهری ممکن است چالش هایی را به همراه داشته باشد.

جالب است بدانید، این اتومبیل زیبا و بزرگ در ایران به «شورولت تخم مرغی» شهرت دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی شورولت کاپریس مدل 1991

امکانات رفاهی و ایمنی شورولت کاپریس مدل 1991

کاپریس از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح قابل قبولی قرار داشت و با کابینی پوشیده از چرم یا مخمل به مشتریان عرضه می شد.

غریبلک فرمان دوشاخه و هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و مجهز به کیسه هوا همراه با پنل کیلومتر شمار آنالوگ بر روی داشبورد این خودرو تعبیه شده است.

صندلی راننده در 8 جهت مختلف به صورت برقی تنظیم می شود که این آپشن در بسیاری از خودروهای دیگر دیده نمی شود.

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی کاست خور، شیشه های برقی و ضد اشعه، سانروف(در مدل های سفارشی)، باز کردن صندوق از راه دور از جمله آپشن های شورولت کاپریس محسوب می شوند.

این خودرو مجهز به قفل مرکزی، سیستم ABS، کروز کنترل، سنسور باران و روشنایی چراغ جلو خودکار و آینه های الکتروکرومیک است.

معرفی کادیلاک سویل مدل 1991

معرفی کادیلاک سویل مدل 1991

کادیلاک سویل(Cadillac Seville)، یکی از محصولات خودروسازی آمریکایی کادیلاک است که از سال های 1976 تا 2004 تولید شده است.

Cadillac در واقع، برند تجاری ماشین های لوکس جنرال موتورز محسوب می شود.

این کمپانی در سال 1902، توسط هنری لیلاند و جمعی از سرمایه گذاران متولد شد و امروزه، محصولات آن به طور رسمی در 50 کشور جهان به فروش می رسد.

از جمله افتخارات کادیلاک می توان به تولید نخستین سیستم استارت برقی و چراغ روشنایی استاندارد و همچنین تولید اولین خودرو 8 سیلندر V شکل در جهان اشاره کرد.

این خودروسازی آمریکایی به تجمل و پیشرفت مهندسی در آغاز این صنعت کمک بسیاری کرد.

ماشین های کادیلاک، عنوان خوش ساخت ترین اتومبیل های جهان را از آن خود کرده اند.

یکی از خودروهای لوکس این کمپانی کادیلاک سویل است که جزو اولین اتومبیل های مجهز به کامپیوتر خودرو (ECU) در دنیا محسوب می شود.

مشخصات فنی کادیلاک سویل مدل 1991

کادیلاک سویل، 5 متر طول و 2100 کیلوگرم وزن دارد و به همین دلیل در کلاس سدان های بزرگ قرار می گیرد.

پیشرانه 8 سیلندر خورجینی با حجم 5.7 لیتر بر روی این خودرو تعبیه شده است.

حداکثر قدرت تولیدی سویل، 185 اسب بخار همراه با گشتاوری معادل 390 نیوتن متر است که از طریق سیستم انتقال قدرت 4 سرعته و اتوماتیک به محور عقب می رسد.

مصرف سوخت ترکیبی کادیلاک سویل در هر 100 کیلومتر، 13.6 لیتر است و می توان با آن، شتاب 0 تا 100 را در 9 ثانیه تجربه کرد.

سیستم سوخت رسانی آن، به صورت انژکتوری است و قطعات برقی به کار رفته در آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند؛ این سیستم در زمان خود یک شاهکار محسوب می شده است.

کادیلاک سویل در سال 1356-1357 توسط کمپانی جنرال موتورز ایران به عنوان لوکس ترین خودرو کشور در آن زمان، تولید شد؛ اما پس از انقلاب اسلامی روند تولید این ماشین، متوقف گردید.

مشخصات ظاهری و داخلی کادیلاک سویل مدل 1991

مشخصات ظاهری کادیلاک سویل مدل 1991

شاسی کادیلاک سویل بر روی پلتفرم سری X کمپانی جنرال موتورز سوار بود اما در هنگام طراحی، مجددا مورد بررسی قرار گرفت تا با دیگر نمونه های قبلی، متفاوت باشد.

طراحان این خودروسازی، در این سری از اتومبیل ها از خطوط مختلف برای حجم دهی و زاویه دار کردن آن استفاده کردند؛ در نسل های بعدی نیز ماشین های کادیلاک بر اساس همین متد تولید شدند.

از زاویه روبه رو، جلوپنجره کرومی در کنار چراغ جلوهای مستطیلی و بزرگ که در زیر آن، چراغ های پارک و راهنما قرار دارند، ابهت خاصی به این خودرو بخشیده اند.

نمای جانبی و عقبی کادیلاک سویل مدل 1991، با نوار کرومی باریک تزئین شده است و چراغ های عقب نیمه پیوسته و کشیده آن، به زیبایی این ماشین افزوده اند.

کادیلاک سویل، علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند و ظاهری خاص و با ابهت، در قسمت فضای داخلی نیز به خوبی درخشیده است؛ کابین این ماشین طراحی کاملا لوکس و چشم نواز دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی کادیلاک سویل مدل 1991

امکانات رفاهی و ایمنی کادیلاک سویل مدل 1991

صندلی های این خودرو علاوه بر نرم و راحت بودن، در سمت شاگرد در 2 حالت و در سمت راننده در 6 حالت به صورت برقی تنظیم می شوند.

فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع و اتوماتیک، چراغ های مطالعه انفرادی بر روی دو ستون عقب، شیشه های ضد اشعه و... تعداد معدودی از آپشن های رفاهی موجود در کادیلاک سویل هستند.

بر روی نوار داشبورد، چراغ های اضطراری تعبیه شده اند که هر کدام در مواقع به خصوص راننده را از وضعیت موجود آگاه می کنند؛ چراغ های دینام، فشار روغن، دزدگیر، ترمز، کمربند ایمنی، اخطار باز بودن درب ها و صندوق عقب، اتمام سوخت و آب شیشه شور و اعلام روشن بودن کمپرسور کمک های بادی از جمله این موارد هستند.

همچنین کادیلاک سویل دارای امکانات ایمنی قابل توجهی مانند سیستم کروز کنترل، سنسور نور، سانروف برقی، فرمان با قابلیت جمع شدن در تصادفات و سیستم برف پاک کن با کنترلر چند سرعته است.

آپشن ها و امکانات تعبیه شده بر روی این خودرو همراه با مشخصات فنی قدرتمند و طراحی چشم گیر، این اتومبیل را به یکی از راحت ترین و لوکس ترین تولیدات جنرال موتورز تبدیل کرده است.

معرفی مرسدس بنز کلاس E مدل 1991

معرفی مرسدس بنز کلاس E مدل 1991

در سال 1926 به دنبال ادغام دو شرکت خودروسازی آلمانی تبار «Benz & Cie» و «DMG»، یکی از نخستین کارخانه های تولید اتومبیل در جهان به نام مرسدس بنز، تاسیس شد.

کارل بنز و گوتلیب دایملر، پایه گذاران آن بودند. امروزه این کمپانی، یکی از برندهای لوکس و پرفروش دنیا در زمینه تولید ماشین‎های مختلف به شمار می رود.

محصولات این شرکت در کلاس های گوناگون تولید و عرضه می شوند که از جمله آن ها می توان به مرسدس بنز کلاس E اشاره کرد.

این کلاس خودرو، که از سال 1953 تاکنون در طیف وسیع و متفاوتی طراحی و تولید شده، یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین مدل های این شرکت است.

بنز مدل W124، از سال های 1984 تا 1996، به عنوان نسل اول کلاس E روی خط تولید کارخانه جات آن قرار داشت و سرآغاز نسل جدیدی از این کلاس مرسدس بنز شد.

تحقیقاتی که پیش از ساخت این مدل توسط کمپانی بنز صورت گرفت، هزینه های زیادی را برای آن ها به همراه داشت؛ اما سرانجام منجر به تولید یکی از ماندگارترین نمونه های این خودروسازی شد.

مرسدس بنز W124، از سال 1994 وارد بازار خودرو ایران شد و در همان ابتدای ورود به کشور در میان مردم به «بنز کپل» شهرت یافت.

مشخصات فنی مرسدس بنز کلاس E مدل 1991

بنز W124، مجهز به پیشرانه 4 سیلندر و 8 سوپاپه با حجم 2.3 لیتر است که از سیستم سوخت رسانی انژکتوری بوش آلمان استفاده می کند.

این موتور، نیرویی معادل 135 اسب بخار و گشتاور 205 نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده 4 سرعته دستی، وظیفه انتقال این نیرو را به محور عقب این ماشین برعهده دارد.

این خودرو با وجود وزن تقریبی 1.4 تنی، در 11.2 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر را طی می کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن، 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

مرسدس بنز کلاس E اتاق W124، یکی از اتومبیل های ایده آل برای مسافرت های خانوادگی و سفرهای درون شهری است که هنوز هم از پرستیژ و توانمندی های آن کم نشده است.

مشخصات ظاهری و داخلی مرسدس بنز کلاس E مدل 1991

مشخصات ظاهری مرسدس بنز کلاس E مدل 1991

در نگاه اول، سادگی و خاص بودن طراحی این خودرو، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

بنز W124، یکی از شاهکارهای سرطراح ایتالیایی و سرشناس کمپانی بنز، برونو ساکو است.

برخلاف محصولات امروزی، این مدل عاری از هرگونه اغراق و در عین حال شیک طراحی شده است که می توان با آن، در هر مراسمی شرکت کرد.

جلوپنجره کرومی بزرگ در کنار چراغ های مستطیل شکل مجهز به برف پاک کن(موجود در نمونه های سفارشی) در نمای روبه رو خودنمایی می کند.

خطوط ایجاد شده بر روی این خودرو، آن را برجسته و قدرتمند نشان می دهد؛ از ویژگی های بارز طراحی این بنز، می توان به برآمدگی گلگیرها اشاره کرد، که عامل شهرت آن به «بنز کپل» هستند.

سپر پهن و بزرگ در نمای عقب این اتومبیل به چشم می خورد. چراغ های عقب، ذوزنقه ای و کرکره ای طراحی شده و در زیر درب برجسته صندوق عقب قرار گرفته اند.

در طراحی فضای داخلی W124 همانند بدنه آن، از هرگونه اغراق خودداری شده است و تمام ادوات درون کابین، به درستی و کاملا کاربردی چیدمان شده اند.

امکانات رفاهی و ایمنی مرسدس بنز کلاس E مدل 1991

امکانات رفاهی و ایمنی مرسدس بنز کلاس E مدل 1991

نمای داخلی بنز W124، طراحی کلاسیک و ساده دارد و کاملا جادار و راحت است. در نمونه های اولیه، صندلی های این خودرو با روکش جیر تولید و عرضه شدند.

داشبورد این ماشین، به سبک خودروهای دهه 70 بنز و به شکل مینیمال است؛ اما وجود دکمه های تعبیه شده بر روی آن، از سادگی آن می کاهند.

پنل کیلومترشمار، که در پشت غریبلک فرمان نسبتا بزرگ قرار گرفته، با نشانگرهایی به رنگ زرد و سفید تزئین شده است؛ دورسنج به همراه ساعت آنالوگ، سرعت سنج، فشار روغن، دمای آب رادیاتور و میزان مصرف سوخت از جمله اطلاعاتی هستند که توسط این نشانگرها در اختیار راننده قرار می گیرند.

نمونه های فول آپشن با امکاناتی مانند سانروف، شیشه و آینه های برقی، کیسه هوای ایمنی، سیستم تهویه مطبوع دوکانال دستی و سیستم ترمز ضدقفل ABS روانه بازار خودرو شدند.

مقایسه شورولت کاپریس با کادیلاک سویل

شورولت کاپریس و کادیلاک سویل، سدان های سایز بزرگی هستند که توسط خودروسازهای بزرگ آمریکا تولید و روانه بازار خودروهای جهان شده اند.

کادیلاک سویل با وجود خطوط مختلف و نوارهای کرومی اجرا شده بر روی بدنه نسبت به شورولت کاپریس، ظاهر لوکس و خاص تری دارد؛ در فضای داخلی نیز شکیل بودن طراحی کادیلاک به چشم می خورد.

کاپریس 1991، مجهز به پیشرانه 8 سیلندر کاربراتوری است که 170 اسب بخار قدرت و 346 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

در مقابل، کادیلاک سویل موتور 8 سیلندر انژکتوری دارد و با توانایی تولید 185 اسب بخار نیرو و 390 نیوتن متر گشتاور قدرتمندتر به نظر می رسد.

کاپریس و سویل مدل 1991، به لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی تقریبا مشابه یکدیگر هستند.

مصرف سوخت در هر دو ماشین تقریبا برابر بوده و هزینه نگهداری از آن ها، بسیار بالا است.

مقایسه شورولت کاپریس با مرسدس بنز کلاس E اتاق W12

به لحاظ ظاهری، بنز W124 با کاپوت حجیم که به جلوپنجره و چراغ جلوهای بزرگ می رسد، قدرتمندتر از شورولت کاپریس دیده می شود.

موتور بنز، 4 سیلندر و انژکتوری است و در برابر قدرت موتور 8 سیلندر کاپریس پیشرانه ای ضعیف به نظر می رسد.

فضای داخلی در هر دو اتومبیل جادار و راحت است و به لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی در یک رده قرار دارند؛ اما شورولت کاپریس به دنده اتوماتیک و سیستم کروز کنترل مجهز شده است.

مصرف سوخت در بنز W124، 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است که این رقم در کاپریس معادل 13.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است؛ بنابراین مرسدس بنز E، کم مصرف تر است.

با توجه به سال ساخت این دو اتومبیل، هر دو آن ها کلاسیک محسوب می شوند و امروزه، هزینه نگهداری زیادی برای آن ها مورد نیاز است.

سخن پایانی

در این مقاله، شورولت کاپریس، کادیلاک سویل و مرسدس بنز کلاس E اتاق W124، سه نمونه از اتومبیل های کلاسیک و معروف در جهان را با یکدیگر بررسی و مقایسه کردیم.

با پیشرفت صنعت خودروسازی و تولید ماشین های مدرن، نسل های گذشته آن ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

با این وجود افراد بسیاری به دلیل طراحی منحصربه فرد و ظریف با طیف رنگی گسترده، موتور قدرتمند و کیفیت بالا طرفدار این ماشین های قدیمی هستند.

امروزه، عاشقان خودروهای کلاسیک با صرف هزینه های بسیار بالا از این اتومبیل ها نگهداری می کنند و به همین دلیل این ماشین ها کمتر در خیابان ها دیده می شوند.

اتومبیل های کلاسیک، تداعی کننده حس نوستالژی و حال و هوای قدیمی هستند؛ از این رو، برخی از زوج های جوان برای ماشین عروس خود، این خودروها را انتخاب می کنند تا خاص و شیک به نظر برسند.

اگر می خواهید لذت سواری با این اتومبیل ها را تجربه کنید یا برای مراسم عروسی خود نیاز به یک ماشین خاص دارید، می توانید از لیست خودروهای کافه رنت، به اجاره خودرو عروس بپردازید.

کافه رنت، ارائه دهنده انواع ماشین های اجاره ای باکیفیت داخلی و خارجی همراه با بیمه نامه معتبر آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید یا از طریق وب سایت رسمی کافه رنت به فهرست خودروهای موجود آن دسترسی داشته باشید.

دیدگاه شما

فرمول: 45 + 11
02149934