مقایسه فنی خودرو رنو کوئید و پراید

مقایسه فنی خودرو رنو کوئید و پراید

سال های زیادی است که صبحت از جایگزین کردن پراید با رنو کوئید، شنیده می شود. اما متاسفانه تاکنون علیرغم متوقف شدن تولید پراید، اقدامی برای این موضوع انجام نشده است.

رنو کوئید خودرویی کوچک و کراس اوور است که برای مصارف شهری توسط رنو تولید شده است.

در ابتدا این خودرو توسط رنو تنها برای کشور هند تولید می شد. اما اکنون به کشورهای دیگری نیز راه یافته است. در این مطلب قصد داریم رنو کوئید را با پراید از نظر فنی مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پراید

پراید، برای اولین بار توسط شرکت کیا موتورز در کره جنوبی تولید شد. کیا موتورز این خودرو را برای رقابت با فورد فستیوا و مزدا 121 تولید کرد اما به دلایل مختلفی از جمله نداشتن ایمنی کافی، نتوانست آن را به بازارهای آمریکا و اروپا صادر کند.

پایین بودن هزینه ساخت و سادگی ساخت قطعات جانبی، دلایلی بودند که سایپا، تکنولوژی این خودرو را از کیا موتورز خریداری کرد. این خودرو از سال 1372 تا 99 به صورت سدان در کشور مونتاژ شد.

این خودرو به مدت بیش از 20 سال، در مدل های مختلفی مانند صبا، نسیم، سفری، 111، 131، 132، 141 و 151، تولید شد و پرفروش ترین خودرو در کشور بود.

انواع مدل ها و ایمنی پراید

این خودرو توسط هیچ مرکز معتبری، مورد آزمایش ایمنی قرار نگرفته است و می توان گفت که ایمنی بسیار پایینی دارد.

کارشناسان و منتقدان با فشارهای زیادی که به سایپا آوردند، سایپا مجبور به توقف تولید این خودرو نهایتا در سال 99 شد.

پراید

اما مدل 151، که در واقع همان پراید وانت است، تاکنون نیز در حال تولید است. سایپا برای جایگزین کردن این خودرو، مدل های تیبا، کوییک و ساینا را به بازار عرضه کرد که تفاوت زیادی با پراید نداشتند.

تاکنون نیز جای یک خودروی ارزان قیمت و شهری که استانداردهای لازم را نیز داشته باشد، در داخل کشور حس می شود.

معرفی رنو کوئید

کشور هند نیز مانند کشور ما، با چنین چالشی رو به رو بود. خودروی ارزان قیمتی که در هند وجود داشت و به صورت اقتصادی و شهری عرضه می شد تا عموم مردم توانایی خرید آن را داشته باشند، سوزوکی آلتو بود.

پس از منسوخ شدن این خودرو، شرکت رنو، جایگزین آن را عرضه کرد. رنو کوئید، خودرویی میکروکراس اوور و در کلاس سگمنت A قرار دارد که در واقع کوچک ترین رده خوردوهای سواری است.

این خودرو برای اولین بار در هند عرضه شد. کوئید، قیمتی پایین، امکانات و آپشن های کمی داشت که باعث پایین آمدن قیمت آن و قابل خرید شدن برای عموم مردم شد. این خودرو از سال 2015 تاکنون در حال تولید است.

رنو کوئید

رنو کوئید مونتاژ برزیل

نسخه بهبود یافته ای از این خودرو برای بازارهای آمریکای لاتین، برزیل، نیز از سال 2017 تولید شد. در سال های بعد نیز نسخه ی الکتریکی آن برای چین و در سال 2021، راه خود را به اروپا نیز باز کرد.

هم اکنون این خودرو در دو کشور هند و برزیل تولید می شود. نسخه هندی آن علاوه بر مصارف در بازار داخلی، به اندونزی نیز صادر می شود.

مقایسه فنی

خودروهایی که در رده قیمتی اقتصادی هستند، معمولا مشخصات فنی بالایی ندارند. البته با توجه به موارد مصرف آن ها که اغلب تنها برای مصارف شهری و رفت و آمد های روزمره است، نیازی به قدرت بیشتر هم ندارند.

بررسی فنی پراید

بررسی فنی پراید

پراید، به صورت سدان و محور جلو با گیربکس 5 دنده دستی طراحی شده است. پیشرانه این خودرو 4 سیلندر یورو3 و حجم موتور آن 1.3 لیتر است.

با این توصیفات این خودرو 63 اسب بخار قدرت و 103 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

سرعت نهایی پراید، 160 کیلومتر بر ساعت و شتاب آن 13.8 است. این خودرو به صورت ترکیبی به ازای هر ‍100 کیلومتر، 6.7 لیتر سوخت مصرف می کند. بدنه پراید نیز به صورت سدان و شاسی آن یکپارچه است.

بررسی فنی رنو کوئید

بررسی فنی رنو کوئید

کوئید، در مدل های مختلفی به بازار عرضه می شود. دو مدلی که بیشتر مطرح هستند اولی پیشرانه ای 1 لیتری و دومی پیشرانه ای 0.8 لیتری دارد.

هر دو مدل دارای موتورهای بنزین سوز با تنفس طبیعی و سه سیلندر هستند. برخی شرکت های خصوصی مدل پیشرانه 0.8 لیتری آن را به ایران وارد کرده اند. این خودرو 54 اسب بخار قدرت و 72 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

مدل پیشرانه ی 1 لیتری آن نیز 68 اسب بخار قدرت و 90 نیوتن متر گشتاور دارد. طبق تحلیل کارشناسان، عملکرد این دو موتور تفاوت چندانی با هم ندارد. جعبه دنده کوئید، 5 دنده دستی است. شتاب کوئید، 17 ثانیه و حداکثر سرعت آن 135 کیلومتر است.

یکی از مزیت های این خودرو، مصرف بسیار پایین آن است. کوئید به ازای هر 100 کیلومتر، به صورت ترکیبی 4.5 لیتر سوخت مصرف می کند. علاوه بر این مدلی که به کشور وارد شده، در بازار جهانی نسخه های الکتریکی آن نیز وجود دارد.

مقایسه فنی پراید و رنو کوئید

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، از این خودروهای کاملا اقتصادی و شهری، نباید قدرت بالا یا مشخصات فنی قدرتمندی انتظار داشت.

اما در نهایت، رنو کوئید وارداتی، از نظر قدرت و گشتاور از پراید کمی ضعیف تر است که با توجه به هدف تولیدش، مصرف کنندگان نیازی هم به قدرت بیشتر ندارند. اما در مصرف سوخت، از پراید برتری یافته و حدود 2 لیتر کمتر مصرف می کند که واقعا مصرف پایینی است.

ایمنی

در ادامه ایمنی این خودروها را با یکدیگر مقایسه می کنیم:

بررسی ایمنی رنو کوئید

بررسی ایمنی رنو کوئید

نسخه ای که در هند تولید شد، سال 2016 توسط یک موسسه معتبر انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت اما هیچ ستاره ای دریافت نکرد.

سال بعد رنو با ایجاد تغییراتی در بدنه و مستحکم تر کردن آن، توانست یک ستاره ایمنی کسب کند. اما نسخه ای که در برزیل تولید می شد، وضعیت بسیار بهتری داشت.

در تست های ایمنی، 4 ستاره دریافت کرد. کوئید برزیلی دارای 4 کیسه هوا، 2 لنگرگاه ایزوفیکس و ترمز ABS است.

بررسی ایمنی پراید

اصولا یکی از دلایل توقف تولید این خودرو ایمنی آن بود. همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، هیچ موسسه معتبری تاکنون تست ایمنی روی این خودرو انجام نداده است.

مدل 131 پراید، تنها دارای یک عدد ایربگ، برای راننده است. بدنه آن نیز استحکام زیادی ندارد. تنها سال 92، حدود 2 هزار و پانصد نفر بر اثر تصادف با پراید جان باخته اند.

سخن پایانی

در سال های اخیر بحث های گوناگونی و خودروهای مختلفی به عنوان جایگزین پراید شده است. یکی از خودروهایی که به عنوان جایگزین پراید در نظر گرفته شده، رنو کوئید است.

این خودرو اکنون توسط برخی شرکت های خصوصی وارد می شود. هر دو مدل پراید و رنو کوئید، مشخصات فنی پایینی دارند که با توجه به موارد مصرف شهری، انتظار بیشتری هم نباید از آن ها داشت.

به لحاظ قدرت، کوئید کمی از پراید ضعیف تر است. اما از نظر ایمنی و مصرف سوخت، از پراید بهتر است.

کافه رنت

مجموعه کافه رنت، شرکتی برای اجاره خودرو در داخل و خارج کشور است. این شرکت با بیش از 10 سال سابقه، برای رفاه حال مشتریان محترم، در شهرهای مختلف شعبه دارد.

خودروهای مختلفی نیز در سبد محصولات کافه رنت وجود دارد. همچنین کافه رنت خدمات متفاوت و زیادی به مشتریان ارائه می کند.

بیمه کامل، پشتیبانی 24 ساعته، امکان تحویل خودرو در جاهای مختلف شهر، اجاره خودرو با راننده، امداد جاده ای و... از جمله خدمات و امکاناتی است که کافه رنت ارائه می کند.

دیدگاه شما

فرمول: 48 + 12
02149934