مشکلات اسنپ برای مسافران و رانندگان

مشکلات اسنپ

با توجه به محدودیت هایی که پلتفرم های خارجی (مربوط به حوزه حمل و نقل آنلاین) در ایران دارند، اسنپ به عنوان پرچمدار این حوزه شناخته می شود. بسیاری از افراد، انتقاداتی به نرم افزار اسنپ دارند و از مشکلات آن گلایه می کنند.

در این مقاله به بررسی مشکلات اسنپ که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد می پردازیم و جنبه های مختلف این نرم افزار شناخته شده را بررسی می کنیم.

نرم افزار اسنپ چیست؟

پیش از ذکر مشکلات اسنپ بهتر است به بررسی ماهیت این نرم افزار بپردازیم؛ چرا که ممکن است افرادی با آن آشنا نباشند.

البته کمتر کسی وجود دارد که نام اسنپ را نشنیده باشد. اسنپ پلتفرمی است که به منظور آسان تر شدن حمل و نقل عمومی ایجاد شده است.

شایان ذکر است که این موضوع تنها هدف از ایجاد اسنپ نبوده و دلایل دیگری نیز وجود دارد. به صرفه تر شدن هزینه ها یکی دیگر از این دلایل است و اسنپ به طور کلی، مقیاس پایین تری (برای محاسبه قیمت) در مقایسه با تاکسی ها و دیگر آژانس ها دارد.

از دلایل مهم دیگر ایجاد اسنپ، وجود یک سامانه یا سیستم حمل و نقل پویا و مدرن است. پیش از وجود اسنپ سیستم حمل و نقل عمومی محدود به یک سیستم سنتی و نیمه سنتی بود.

باید این موضوع را ذکر کرد که در کنار این دلایل، اسنپ امکانات متنوعی به نرم افزار خود اضافه کرده که دست مشتریان را باز می گذارد. به عنوان مثال امکان پرداخت آنلاین در این نرم افزار وجود دارد. چیزی که همچنان در سیستم سنتی تاکسی رانی نداریم.

مشکلات اسنپ برای مسافران

همان طور که از ظاهر این مقاله هم پیداست، اسنپ برای مشتریان خود چالش هایی داشته که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

اختلاف قیمت

شاید چنین تیتری برای شما عجیب باشد؛ اما هزینه پرداختی، یکی از مشکلات اسنپ به حساب می آید. با وجودی که یکی از بزرگترین مزیت های اسنپ هزینه های پایین تر آن است، اما در حالاتی ممکن است چنین چیزی صدق نکند.

در مسیرهایی که در طرح ترافیک قرار دارند یا با توجه به مقیاس های سنجش از راه دور، ترافیک در مسیر زیاد باشد، هزینه ها بالا می رود. این یعنی تفاوت قیمت نسبت به تاکسی های شهری زیاد نیست.

از طرفی دیگر تفاوت قیمت های اسنپ در شهرهای مختلف بسیار ملموس است. در شهرهای بزرگتر نظیر تهران هزینه ها اختلاف زیادی با شهرهای کوچکتر دارد.

مشکلات اسنپ برای مشتریان

اختیار تام راننده در تعیین مسیر

با توجه به قوانین پلتفرم اسنپ، رانندگان اختیار کامل در انتخاب مسیر دارند. این موضوع هرچند قوانین سخت گیرانه را از روی دوش راننده برداشته، اما تبعاتی برای هر دو طرف (راننده و مشتری) دارد.

تصور کنید رانندگانی را که به عمد مسیرهای طولانی تر را انتخاب می کنند. علاوه بر این، احتمال انتخاب مسیرهای پرترافیک وجود دارد.

در این حالت مبلغ قابل پرداخت برای مشتری افزایش می یابد که این یکی از مشکلات اسنپ برای مشتری به حساب می آید.

عدم امنیت کامل

استفاده از اسنپ

هر چند که پلتفرم اسنپ تلاش خود را برای حفظ ضوابط خاصی انجام داده، اما در مقایسه با رقیبان خارجی خود در این امر خیلی موفق نیست.

امنیت مشتریان تا حد زیادی وابسته به راننده است. مواردی از برخوردهای عجیب و خارج از چارچوب راننده از این اپلیکیشن گزارش شده است. صرف نظر از این که این گزارشات و ادعاها درست هستند باید پذیرفت که اسنپ و رقیبان داخلی اش در مقایسه با رقیبان خارجیشان موفق نبوده اند.

عدم استفاده از مسیریاب

شاید این مشکل خیلی به چشم نیاید، اما استفاده نکردن از مسیریاب یک چالش بزرگ است. مسیریاب ها می توانند به راننده کمک بزرگی در انتخاب مسیر بهینه انجام دهند.

در شهرهای بزرگ نظیر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و ... موارد متعددی از گم کردن مسیر توسط راننده گزارش شده است. مسیریاب اجازه گم شدن را به راننده نمی دهد.

دقت کنید که ممکن است برخی از مشتریان اسنپ مسافر باشند و با مسیرها آشنایی نداشته باشند.

مشکلات اسنپ برای رانندگان

مشکلات اسنپ برای رانندگان

راننگان هم با اسنپ چالش هایی طی این چند سال تجربه کرده اند. در ادامه به برخی از این چالش ها اشاره خواهیم کرد:

کرایه های پایین

از آن جایی که یکی از اهداف ایجاد اسنپ، صرفه جویی در هزینه ها است، کرایه های پایین مشکل مهمی برای رانندگان این اپلیکیشن تلقی می شود.

این موضوع به شدت صدای رانندگان اسنپ را درآورده و آن ها از این ارقام ناراضی اند. از طرفی اسنپ هم تا حدی پایین آوردن درآمدش می تواند به صرفه نباشد.

چرا که اسنپ همانند پلتفرم های بزرگ دیگر کارمندان و متخصصان زیادی دارد که باید حقوق آن ها را بپردازد.

عدم حمایت کافی از رانندگان

اگر به آژانس های تاکسی رانی که به شیوه های سنتی کار می کنند نگاهی بیندازید، می بینید که از رانندگان خود حمایت هایی می کنند. هرچند که ممکن است این حمایت ها کافی نباشد با این وجود نسبت راننده بی تفاوت نیستند.

این موضوع در حالی است که در اسنپ و رقیبان داخلی اش خیلی به این موضوع پرداخته نمی شود. به عبارتی رانندگان اسنپ از بسته های تشویقی و حمایتی نظیرحمایت های مادی، سهمیه بنزین، هزینه های کمکی برای استهلاک خودرو و ... محروم اند.

مشکلاتی که اسنپ با آن روبرو است

شاید فکر کنید که مشکلات اسنپ تنها محدود به استفاده کنندگان از این اپلیکیشن می شود، اما واقعیت چیز دیگری است. در این جا به تعدادی از چالش هایی که سازندگان مدیران اسنپ با آن روبرو هستند می پردازیم:

مشکلات نرم افزاری در فروشگاه ها

اسنپ در اپ استور

شاید بتوان گفت که این مشکل، بزرگترین چالش اسنپ طی چند سال اخیر بوده است. از زمانی که اپ استور، اپلیکیشن های ایرانی را تحریم کرد و از لیست خود حذف کرد، اسنپ به مشکلات عدیده ای با کاربران خود که از سیستم عاملiOS استفاده می کنند، روبرو شد.

از تغییر نام و لوگو گرفته تا تغییرات مختلف، هیچکدام نتوانستند مانع حذف این اپلیکیشن از اپ استور شوند. مشکلات مشابهی در پلتفرم اندروید و پلی استور نیز وجود داشت، اما حل شدن چالش های مربوط به آن به مراتب آسان تر بود.

احراز هویت رانندگان

این موضوع از جمله مشکلات اسنپ است که تنها محدود به آن نیست. احراز هویت رانندگان هم در رقیبان داخلی و هم در رقیبان خارجی این پلتفرم چالش مهم و بحث برانگیزی است.

دلیل اصلی آن وسط آمدن پای قانون است. به عبارتی در صورت هرگونه اهمال یا کار خارج از ضوابط توسط رانندگان پای قانون را به مسئله باز می کند.

این در حالی است که اسنپ و دیگر سامانه های حل ونقل آنلاین نمی توانند برخورد مشخصی با قضیه داشته باشند.

در صورتی که احراز هویت کامل از رانندگان انجام دهند، رانندگان از وضعیت ناراضی خواهند بود و آشکار است که عبور از چندین فیلتر سخت گیرانه رانندگان را از کار در اسنپ دلسرد می کند.

از سویی دیگر اگر احراز هویت سخت گیرانه نباشد ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید که اسنپ از نظر قانونی در آن متضرر شود.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع مشکلات اسنپ آشنا شدید و جوانب مختلف ایرادات این پلتفرم را شناختید. اسنپ طی این سال ها به بسیاری از انتقادات جواب مثبت داده و در جهت رفع آن ها تلاش قابل توجهی کرده است. بعید نیست که به این مشکلات هم بی توجه نباشد و در جهت رفع آن ها تلاش کند.

لازم به ذکر است که مجموعه بزرگ کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای لوکس و باکیفیت در ایران، دبی و استانبول نیز همراه شما خواهد بود.

دیدگاه شما

فرمول: 48 - 27
02149934