تاریخچه شرکت تسلا

تاریخچه شرکت تسلا

شرکت آمریکایی تسلا در عرصه خودرو سازی، نماد آینده ای متفاوت است. تسلا تازه در آستانه 20 ساله شدن قرار دارد و در همین تاریخ اندک، موفقیت چشم گیری داشته است.

ماشین های تسلا، در نزد خود مردم آمریکا، بسیار محبوب هستند. ماشین های تمام الکتریکی تسلا، نوید آینده ای متفاوت را می دهند. در این مقاله به شرح تاریخ شرکت تسلا و پیشرفت این شرکت در طول سالیان اخیر، می پردازیم.

همچنین می توانید برای اجاره خودروهای تسلا، در داخل و خارج از کشور، به سایت کافه رنت مراجعه کنید.

جزئیات تاریخ تسلا

شرکت تسلا

مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ دو مهندس جوان آمریکایی، در سن کارلوس کالیفرنیا، ایده اولیه شرکت تسلا را راه اندازی کردند. این دو مهندس در سال 2003 با شرکتی با عنوان AC Propulsion که ایده هایی در زمینه خودروهای برقی داشتند، شروع به همکاری کردند. پیش از این، یکی از اولین تولیدات این دو مهندس جوان، کتابخانه ای الکترونیکی بود.

ایده ی ساخت خودروی برقی

خودروی برقی

ابرهارد و تارپنینگ از همان ابتدا شیفته ی خودروهای الکتریکی و صنایع مرتبط با انرژی پاک بودند و در این زمینه تحقیقات و پیگیری های زیادی کرده بودند.

در نهایت در سال 2003 با تاسیس شرکت ای سی، به طور رسمی وارد این زمینه شدند. یک سال بعد، با جذب سرمایه شرکت بازآرایی شد. ایلان ماسک، چیزی در حدود 7.5 میلیون دلار بر روی این پروژه سرمایه گذاری کرد و سرانجام شرکت تسلا موتور تاسیس شد.

رودستر اولین خودروی تسلا

در سال 2004، تیم تسلا موتور، با اعضای اصلی یعنی ایلان ماسک، یان رایت، مارتین ابرهارد، مارک تارپنینگ و جی بی استرابل تشکیل شد.

پس از آن اولین خودروی آن ها با نام رودستر تولید شد. بعدها به دلیل داشتن سهام بیشتر، مالکیت این شرکت به دست ایلان ماسک افتاد. این شرکت تا 2017 با نام تسلا موتورز شناخته می شد و پس از آن به تسلا تغییر نام داد. اکنون ایلان ماسک، بیشترین سهام این شرکت را دارد و همچنین مدیر عامل و رئیس هیات مدیره آن است.

قدرت شرکت

در حال حاضر دفتر مرکزی شرکت تسلا، در شهر آستین در ایالت تگزاس آمریکا قرار دارد. حوزه فعالیت شرکت تسلا در شمال آمریکا، اروپا، اقیانوسیه، شرق آسیا و غرب آسیا است.

در سال 2021، این شرکت به رکورد تولید 930.422 عدد خودرو رسید. در همین سال 2021 درآمد کلی شرکت تسلا معادل 53.8 میلیارد دلار و سود خالص این شرکت معادل 5.52 میلیارد دلار بوده است. در آوریل 2022، تعداد کارکنان این مجموعه در حدود 110 هزار نفر بوده است.

از جمله شرکت های تابعه شرکت تسلا می توان از شرکت های DeepScale، Tesla energy وTesla Grohamann Automation نام برد. ایلان ماسک مالک این شرکت، در حال حاضر ثروتمند ترین مرد کره ی زمین است.

تاج گذاری ایلان ماسک

تسلا

ایلان ماسک در اکتبر 2008، به عنوان مدیر عامل شرکت تسلا، مشغول به کار شد. پس از آن، 25 درصد از کارکنان این شرکت را اخراج کرد. در همان سال تارپنینگ و ابرهارد این شرکت را ترک کردند.

پس از تاج گذاری ایلان ماسک، او در طول سال های بعدی با چالش های فراوان روبه رو شد و همچنان با چالش های جدیدی دست و پنجه نرم می کند؛ اما موفقیت روزافزون تسلا، حاکی از موفقیت ایلان ماسک در اداره این شرکت بزرگ است.

قدرت رسانه ای ایلان ماسک و آینده روشن تسلا

ایلان ماسک دارنده 17 درصد سهام تسلا، مثل هر سرمایه گذار دیگری، قصد افزایش سرمایه خود را دارد. او جدیداً مشغول به سرمایه گذاری در بازار کیریپتو کارنسی یا همان ارز دیجیتال شده است.

نکته قابل توجه در مورد شرکت تسلا و سیاست های ایلان ماسک این است که یکی از اولین شرکت هایی است که امکان نحوه ی پرداخت با ارزهای دیجیتال در آن وجود دارد.

ایلان ماسک با ثروت و قدرتی که دارد، می تواند آینده هر شرکتی را دگرگون کند؛ حال تصور کنید که شرکت تسلا با این همه موفقیت و پشتیبانی شخصی چون ایلان ماسک، در آینده به چه دست آوردهایی خواهد رسید.

دید و هدف شرکت تسلا

هدف شرکت تسلا

درواقع شرکت تسلا، به ایده "بی نیازی از سوخت های فسیلی"، جامه عمل پوشاند. هدف اصلی این شرکت، تجاری سازی خودروی برقی و دوست دار طبیعت است.

خودروهای ساخته شده این شرکت، آینده خودروسازی جهان را عوض خواهد کرد. اکنون خودروهای این شرکت در دو کارخانه در ایالت کالیفرنیا، آمریکا و ایالت گیگافکتوری شانگهای تولید می شوند.

انواع محصولات شرکت تسلا در طول سال های مختلف

در لیست زیر به برخی از خودروهای مهم این شرکت اشاره می کنیم.

• Tesla Model S: این خودرو در سال 2012 آغاز خودروهای تیپ خانوادگی شرکت تسلا بود.

• Tesla Model 3: ورژنی جدید برای خودروهای تیپ خانوادگی در سال 2017 بود.

• Tesla Model Y: ادامه راه مدل های قبلی را با تیپ ظاهری متفاوت در سال 2020 از سر گرفت.

• Tesla Cybertruck: جدیدترین نسخه ماشین تسلا که از مشخصات فوق العاده ای برخوردار است. طراحی این خودرو، بیشتر شبیه خودروهای مورد استفاده در تحقیقات علمی در سیارات دیگر است.

شاید طراحی این خودرو، بازی رسانه ای ایلان ماسک برای هرچه بیشتر محبوب کردن ذهنیت خودش یعنی زندگی بر روی مریخ باشد.

• Tesla Roadster: مدل جدید این خودرو به گفته خود سایت تسلا، رکورد شتاب گیری جهان را شکسته و شتاب 1.9 ثانیه ای دارد. Tesla Roadster ماشینی اسپورت و فوق العاده است.

همچنین شرکت تسلا، تولید کننده پکیج های باتری لیتیم-یون برای دیگر شرکت های خودروسازی همچون تویوتا (Toyota) و دایملر آگ (Daimler AG) است.

باتری های شرکت تسلا، تحت عنوان های Powerwall، Powerpack و Megapack در بازار به فروش می رسند. پنل های خورشیدی و قطعات موردنیاز برای ساخت سقف های خورشیدی نیز از محصولات جدید شرکت تسلا است.

محصولات شرکت تسلا

بهترین خودروی شرکت تسلا از دید مجله Motor Trend

تسلا مدل S ساخت سال 2013، برنده "جایزه فو ق العاده ترین خودروی سال" (Ultimate Car of the Year) از مجله Motor Trend شد. این مجله در هنگام انتشار این مطلب، اشاره کرد که این خودرو بهترین خودروی تاریخ 70 ساله ی این مجله است. در بخش بعدی به بررسی اجمالی خودروی Tesla Model S می پردازیم.

مشخصات Tesla Model S

مدل S که مدل های جدید آن نیز به بازار عرضه شدند، تمام ویژگی های خوب یک سدان خانوادگی را دارند.

این خودرو با هر بار شارژ، می تواند مسافت 480 کیلومتر را طی کند. از جمله نقاط قوت این خودرو می توان به شتاب گیری فوق العاده و طراحی ظاهری عالی آن اشاره کرد. تسلا در عرضه این محصول، تمام سعی خود را کرد که قیمت عرضه خودرو را بسیار پایین بیاورد.

شاید محبوب شدن این مدل، بیشتر بخاطر تحقق هدف اصلی خودروهای برقی یعنی حفظ محیط زیست باشد. البته استفاده از خودروهای برقی به منظور حفظ محیط زیست، تنها زمانی مفید است که عموم جامعه از آن استفاده کنند؛ این خودرو، در تیپ خودروهای خانوادگی و با قیمت هرچه کم تر عرضه شد تا به دست عموم جامعه برسد.

روند عرضه خودروهای تسلا با قیمت پایین، پس از این مدل نیز ادامه دار شد.

کافه رنت

اسپانسر این مقاله، شرکت کافه رنت است. کافه رنت ضمن ارائه خدمات اجاره خودرو، در توسعه اطلاعات درباره انواع خودروها و جاذبه های گردشگری کوشاست. قصد این مجموعه ترویج فرهنگ سفر کردن است.

این مجموعه با ارائه خودرو در داخل و خارج کشور و همچنین خدمات کم نظیر، یکی از شرکت های معتبر در این زمینه است. برای اطلاعات بیشتر، به بخش های مختلف سایت این مجموعه مراجعه کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 45 + 28
02149934