تاریخچه شرکت فیات

تاریخچه شرکت فیات

فیات، یکی از قدیمی ترین و بزرگترین خودروسازی های ایتالیا در تاریخ است؛ که توانسته تا به امروز عناوین بسیاری را برای تولیدات باکیفیت و بی نظیر خود کسب نماید. نمایندگی های آن، در بیشتر کشورهای اروپایی، تحت لیسانس کمپانی فیات این صنعت را پیش می برند.

پس از جنرال موتورز و فورد، کمپانی فیات، به مدت20 سال، سومین خودروساز بزرگ دنیا بود. تاریخچه پر رمز و راز این شرکت، حقایق بسیاری را راجع به آن بیان می کند.

اگر می خواهید همه چیز را درباره فیات، غول خودروسازهای ایتالیا بدانید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم. چنانچه قصد خرید یکی از اتومبیل های این برند نامی را دارید، می توانید پیش از آن، با روش اجاره خودرو، رانندگی با آن را تجربه کنید.

معرفی خودروسازی فیات

فیات، یکی از شرکت های خودروسازی است که در سال 1889، فعالیت خود را در کشور ایتالیا آغاز نمود. دفتر اصلی این کمپانی، در شهر تورین ایتالیا قرار دارد؛ زمینه فعالیت آن، تولید انواع خودروهای سواری و تجاری، قطعات و موتور خودرو است.

خط تولید اتومبیل های فیات، در کشورهای مختلفی مانند آرژانتین، لهستان، مصر، چین، آفریقای جنوبی و ترکیه قرار دارد؛ بزرگترین کارخانه بیرون مرزی این شرکت ایتالیایی در برزیل مستقر است.

تولیدات این کمپانی، در بین تمامی شرکت های خودروسازی، جوایز بسیاری را با عنوان «بهترین خودرو سال اروپا» دریافت کرده اند.

از موفق ترین موتورهای تولیدی فیات که برترین موتور سال نیز انتخاب شد، پیشرانه دیزلی 1.3 لیتری Multijet V16 است. این شرکت بزرگ، در سال 2012 با داشتن 214 هزار کارمند در کشورهای مختلف، درآمدی بالغ بر 83 میلیارد یورو را از آن خود کرد.

خودرو فیات قدیمی

فیات تاکنون، در بیش از یک قرن فعالیت خود، با خرید سهام بیش از 5 شرکت خودروسازی، درآمد خود را به بیشترین حدممکن رسانده است. در سال 1968، اقدام به خریداری شرکت خودروسازی لانچیا کرد؛ پس از مدتی در سال 1969 برند فراری و در سال 1986، آلفارومئو را از دولت ایتالیا خریداری کرد.

در سال 1993، خودروسازی مازراتی و همچنین شرکت های وسپا و پیاجو نیز به شرکت پیشرفته فیات تعلق گرفت. کمی بعد در سال 2011، به ترتیب کرایسلر، دوج و جیپ را از آن خود کرد.

تاریخچه پر فراز و نشیب خودروسازی فیات

تاریخچه خودروسازی فیات

فیات، به زبان ایتالیایی مخفف "FABBRICA ITALIANA AUTOMOBILI TORINO" است. این کمپانی، در سال 1899 توسط "جیووانی آنیلی" به همراه دیگر سرمایه گذاران در شهر تورین ایتالیا روی کار آمد.

اولین کارخانه این برند، در سال 1900 راه اندازی شد؛ پس از آن، اولین اتومبیل تولیدی خود را با نام Fiat 4 HP، دارای موتور 2 سیلندر و 5.3 اسب بخار، به بازار عرضه کرد. بعد از مدتی فیات، نخستین کامیون خود را در سال 1903 طراحی و تولید نمود.

سرآغاز موفقیت و پیشرفت شرکت فیات را می توان در سال 1904 دید. یکی از طراحان این شرکت، به نام انریکو، موفق به طراحی و ساخت خودرویی 4 سیلندر با حجم 4.5 لیتر شد؛ این موضوع، در زمان خود، اقدامی بی نظیر بود. اولین خودروهای 4 نفره فیات، در سال 1906، روی خط تولید رفت و نسل جدیدی از طراحی و ساخت خودرو را در معرض نمایش قرار داد.

ماشین قدیمی فیات

این کمپانی، به منظور گسترش فعالیت های خود، در سال 1908، نخستین خودرو با برند فیات را به ایالات متحده آمریکا صادر کرد. این امر موجب شد تا محصولات خود را به دیگر کشورها نظیر اتریش، روسیه، بریتانیا، استرالیا و فرانسه صادر کند. کمی بعد در سال 1910، اقدام به تاسیس دومین کارخانه خود در آمریکای شمالی نمود.

با آغاز جنگ جهانی دوم، شرایط این شرکت نابسامان شد و با رکود شدید مواجه گشت؛ در همان زمان، اقدام به تولید خودروهای نظامی برای کشور ایتالیا کرد. هواپیمای نظامی سی آر.42 را نیز در سال 1945 تولید نمود.

اولین مدل شاسی بلند فیات با نام Compagnola، در سال 1951 طراحی و عرضه شد. این کمپانی، در سال 1956، نیز اولین مدل مینی ون خود به نام 600 مالتی پلا را ساخت.
مینی ون به نام 600 مالتی پلا

در طی یک دهه موفق بین 1959 تا 1969، فیات موفق شد تا تولیدات خود را به 1.751.400 دستگاه خودرو ارتقا دهد؛ این امر، باعث شهرت بسیار آن شد و توانست جایگاه بالاتری در صنعت خودروسازی کسب کند. در سال 2009، فیات، به عنوان بزرگترین خودروساز ایتالیا و ششمین خودروساز بزرگ جهان برگزیده شد.

زیر مجموعه های شرکت فیات

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، کمپانی فیات، در طول یک قرن فعالیت خود در این صنعت، اقدام به خرید سهام شرکت های دیگر کرد. از جمله برخی از این برندهای خودروسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• فراری (Ferrari)
• مازراتی (Maserati)
• آلفا رومئو (Alfa Romeo)
• لانچیا (Lancia)
• آبارت (Abarth) و ...

پر فروش ترین محصولات خودروسازی فیات

برند فیات، در طول سال های طولانی فعالیت خود، در طراحی و ساخت اتومبیل موفق بوده و مدل های بسیاری را به بازار خودرو عرضه کرده است. این کمپانی، از سال 1900، تولیدات خود را روانه بازار کرد؛ در لیست محصولات شرکت فیات، تولید لوکوموتیو، تانک، هواپیما، بالگرد، تراکتور و آمبولانس نیز دیده می شود.

فیات، رسم جالبی برای نام گذاری ون های تجاری خود دارد. نام این خودروها، از سکه های معروف ایتالیایی گرفته شده است؛ مانند دوبلو و فیورینو و دوکاتو. ون دوبلو فیرینو، در سال 2011، عنوان ون برتر سال را کسب کرد.

در ادامه، با پر فروش ترین محصولات کمپانی فیات آشنا می شویم:


• فیات استرادا / Fiat Strada

فیات استرادا Fiat Strada

این محصول از سال 1966 تا کنون، روی خط تولید خودروسازی فیات قرار دارد. طراح فیات استرادا جورجتو جوجارو است که خودروهای روزمره یا سوپر اسپورت را طراحی می کند. در سال 2021، مردم کشور برزیل، 109 هزار دستگاه از این خودرو را خریداری کرده اند. فیات استرادا، در برزیل، اندونزی و آفریقای جنوبی تولید می شود.

• فیات 500 / Fiat 500

 فیات 500 / Fiat 500

جدیدترین نمونه از این فیات، از سال 2007 تاکنون تولید می شود. این خودرو هاچ بک، به دلیل ظاهری به روز و در عین حال، نوستالژیک خود، از محبوبیت خاصی در بازار جهانی برخوردار است.

اولین نمونه از فیات 500، متعلق به دهه 50 میلادی بوده که پیشرانه ای حدودا 500 cc داشته است. علت نام گذاری این مدل از فیات نیز به این دلیل بوده است. این خودرو، در طی سال های اخیر، همیشه در رده پرفروش ترین مدل ها در ایتالیا بوده است.

• فیات پاندا / Fiat Panda

فیات پاندا  / Fiat Panda

این مدل در رده خودروهای شهری قرار دارد؛ از سال 1980 تاکنون، در ایتالیا و لهستان، تولید شده است. فیات پاندا، که در کلاس کراس اورهای کوچک قرار می گیرد؛ در سال2021، رتبه اول فروش را در ایتالیا از آن خود کرد.

• فیات دوکاتو / Fiat Ducato

 فیات دوکاتو / Fiat Ducato

این فیات، در رده خودروهای تجاری دسته بندی می شود. این ون، از سال 2006 تاکنون در خط تولید قرار دارد. فیات دوکاتو، پر فروش ترین خودرو تجاری سبک شناخته شده و در سال 2022، لقب پایدارترین ون را از آن خود کرد.

کلام آخر

در این مقاله، با تاریخچه پر فراز و نشیب شرکت فیات و جزئیات مربوط به آن آشنا شدیم. همان طور که گفتیم، فیات، یکی از غول های خودروسازی ایتالیا با بیش از 10 زیرمجموعه فعال است. این کمپانی، خودروهای بسیاری را از سال 1899 تولید و روانه بازار کرده است که بیشتر آن ها، عنوان بهترین خودرو سال اروپا را دریافت کرده اند.

تولیدات فیات، طراحی خاص و منحصربه فرد خود را داشته و در جهان از محبوبیت خاصی برخوردارند. مجموعه بزرگ کافه رنت، با ارائه بهترین ماشین های داخلی و خارجی، تجربه رانندگی با یک اتومبیل لوکس را به شما هدیه می دهد.

دیدگاه شما

فرمول: 37 + 23
02149934