تاریخچه تویوتا، غول خودروسازی جهان

تاریخچه تویوتا

کمپانی تویوتا که در حال حاضر بزرگترین کمپانی خودروسازی در جهان است، در سال 2014 با تولید بیش از 10 میلیون خودرو در سال توانست یک رکورد در تولید خودرو را ثبت کند و با ارزشی بالغ بر 53 میلیارد دلار، بالاتر خودروسازهای مشهور دنیا از جمله مرسدس بنز، بی ام و، هوندا، فورد و هیوندای قرار دارد. در این مقاله قصد داریم تا با بیان تاریخچه ی تویوتا، سیر پیشرفت آن را توضیح داده و به معرفی پرفروش ترین و مشهور ترین مدل های تویوتا بپردازیم.

بزرگترین خودرو سازی جهان از کدام نقطه شروع کرد؟

کیشیرو تویودا

تاریخ تاسیس تویوتا به سال 1926 باز می گردد اما نه به عنوان یک شرکت خودروسازی، بلکه با عنوان یک کارخانه ی اتوماتیک ریسندگی. ساکیشی تویودا، متولد سال 1867 می باشد، توانست در سال 1894 یک سال پیش از تولد پسرش، یک ماشین بافندگی صنعتی اختراع کرد. ساکیشی تویوتا که همچون پدرش از همان دوران نوجوانی به فروش فرش علاقه داشت، سر انجام در سال 1924 نوع تمام اتوماتیک آن را ساخت و پس از دوسال، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویودا را تاسیس نمود. ساکیشی تویودا علاوه بر کارهای مهندسی، بسیاری از دستگاه های پتارچه بافی و نساجی آن دوران ژاپن را اختراع نمود و به همین دلیل است که اون را پدر انقلاب صنعتی ژاپن می شناسند.

کیشیرو تویوتا و جرقه ی خودروسازی تویوتا

خودروسازی تویوتا

کیشیرو تویودا متولد 1895 فرزند نابغه ی ساکیشی تویوتا در سال 1929 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار شد. در همان سال وافقتنامه ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید و بر اساس توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال 100 هزار پوند داده می شد، که در پی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، وی مجذوب اتومبیل ها در غرب شد. در این سفر بود که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت. اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل بودو به دنبال همین در سال 1930 کیشیرو تحقیق بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد.

اولین خودروی رسمی تویوتا

اولین خودروی تویوتا

کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت کرد. ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج کمپانی بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می کرد و عقیده داشت این تجارت برای کمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهم تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال 1933 در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه اندازی کرد و در گوشه ای از کارخانه پدر خود، خط تولید موتور گازوئیلی راه انداخت. هدف او از احداث این کارخانه تولید اتومبیل های مناسب با شرایط ژاپن بعلاوه ی داشتن نکات مثبت اتومبیل های خارجی بود.

لوگوی تویوتا

سرانجام در سال 1935 کیشیرو به آرزوی دیرینه اش دست یافت و توانست اولین خودروی رسمی خود، مدل تویوتا ای وان را به مرحله بهره برداری برساند. در آن زمان تویوتا ای وان طرحی کپی شده از روی خودروهای آمریکایی بود و تویوتا دارای جایگاهی نه چندان جالب نزد مردم جهان و صنعتگران بود. اما کیشیرو یک قلب پر اراده و یک ذهن پر از ایده داشت و با راس کار قرار دادن شعارهایی مانند "مشتری حرف اول را می زند، سپس نوبت فروشنده است و در آخر سازنده قرار دارد"، "راه کسب تجربه مواجهه با چالش هاست"، "خودت، با تلاش خود از حرمت خود دفاع کن"، "ما دستاوردهای بزرگ را با زحمات خود به دست آورده ایم و کیفیت در حین فرآیند ساخته می شود" توانستند صفت کپی کار و تولید کننده خودروهای ضعیف و بی کیفیت کنار بزنند و به یکی از باکیفیت ترین سازندگان خودرو جهان و رتبه اول خودروسازی جهان تبدیل شوند.

تاسیس شرکت خودروسازی تویوتا

تویوتا

کیشیرو تویودا آنقدر پر تلاش و نابغه بود که توانست کارخانه ای مستقل از کارخانه ی پدرش تاسیس نماید و بدین ترتیب در سال 1935 اولین کارخانه خودروسازی تویوتا آغاز به کار کرد. این شرکت ابتدا با لوگوی کارخانه ریسندگی یعنی تویودا کار می کرد.اما پس از گذشت مدتی، کیشیرو لوگوی اختصاصی تویوتا را به عنوان برند تویوتا اصلی خود انتخاب کرد و ظرف مدت دوسال پس از آن جریانات، کمپانی تویوتا موتورز را به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه های تولید خودرو در ژاپن تاسیس نمود. کیشیرو که از این اتفاقات بسیار خوشحال بود، در اولین اقدامات، اصول مدیریتی نوین و سبک خاص خود را در اداره ی کارخانه و مدیریت آن پیش گرفت و از آنجایی که فردی محقق و علاقه مند به انجام پژوهش هایی در زمینه خودرو بود، موسسه تحقیقاتی تویوتا را افتتحاح نمود.

تویوتا موتورز و جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دومبا توجه به

درگیری ژاپن در جنگ جهانی دوم، تویوتا موتورز نیز به صورت کامل در اختیار و خدمت جنگ بود و اولین محصول تجاری آن یعنی کامیون جی وان 1.5 تنی به تنها تولیدش در آن سال ها و تامین کامیون های ارتش تبدیل شده بود. پس از پایان جنگ جهانی نیز، تویوتا موتور تا چندین سال اجازه ی فعالیت و تولید خودرو نداشت. تویوتا طی سال های جنگ ضرر زیادی متحمل شده و بود و چندین سال از پیشرفت و تکنولوژی عقب افتاده بود، در سال 1951 سیستم پیشنهاد ایده های خلاق را بنیانگذاری کرد. کیشیرو 20 سال بعد از این اتفاق، در اواخر 70 سالگی و در سال 1973 مرکز طراحی و مرکز آموزش تویوتا را تاسیس نمود.

ایجی تویوتا و تحول در این کارخانه

ایجی تویوتا

کیشیرو پس از ثبت اختراع ها و ابداعات فراوان در زندگی خود، ادیسون ژاپن نام گرفت، در آخرین سال های عمرش، پس از آنکه تویوتا ضررهای زیادی را متحمل می شد، از موفقیت این کمپانی ناامید شد و از پست خود یعنی مدیرعاملی استعفا داد. از فوت کیشیرو 5 سال بیشتر نمی گذشت که برادرزاده ی او ایجی تویودا، متولد سال 1913 به سمت مدیر عالی رتبه ی شرکت دست پیدا کرد. از مهمترین کارهای ایجی، نجات تویوتا از بحران و گذاشتن پایه های مستحکم پیشرفت تویوتا بود. پایه هایی که تا به امروز استوار مانده اند. ایجی در اوایل دهه ی 50 دائما به آمریکا سفر می کرد. در آن دوره، کمپانی فورد، تمام جهان را در دستان خود گرفته بود و بزرگترین کمپانی خودرو سازی محسوب می شد. ایجی در تمام سفرهایش، به بازدید از کارخانه فورد می رفت و با الگو برداری از خط تولید این کارخانه و سبک مدیریتی هنری فورد ، به ژاپن برمی گشت و آن ایده ها و الگو بردای هارا در تویوتا اجرایی می کرد. رویای ایجی در آن دوران این بود که آنقدر کمپانی تویوتا پیشرفت کند که روزی بتواند محصولات خودش را در آمریکا در کنار رقیب قدرتمندش فورد به فروش برساند.

تویوتا مشکی

اولین خروجی تویوتا پس از اجرای تفکرات ایجی، تویوتا کرون بود. اما این خودرو با توجه به قیمت و مصرف سوخت و استهلاک بالایش ، طرفدار چندانی در بازارهای اروپایی نداشت و بیشترین طرفداران آن شهروندان ژاپنی بودند. ایجی سرانجام پس از تلاش های فراوان و نشان دادن شایستگی هایش به مقام مدیرعاملی شرکت تویوتا دست پیدا کرد و اولین اقدام او در این پست، تولید تویوتا کرولا نسل 1 بود. این خودرو که بسیار خوش درخشیده بود، ایجی را به آرزویش رساند و به بازارهای آمریکا ورود پیدا کرد. سه سال بعد، تویوتا کرولا با تغییرات مثبت بسیاری راهی بازار های جهانی شد و نام تویوتا بیشتر از قبل بر سر زبان ها افتاد. پس از تمام این اتفاقات و احیای دوباره ی شرکت تویوتا، او به فکر تاسیس شرکتی زیر مجموعه ی تویوتا با هدف تولید خودروهایی لوکس تر و شکل و فرمی تازه تر افتاد. به دنبال همین ایده بود که در سال 1989 کمپانی ای به نام "لکسوس" به دست ایجی تاسیس شد و یکی از بزرگترین دلایل موفقیت کنونی کمپانی تویوتا رقم خورد و نام ایجی در تویوتا و صنعت خودروسازی دنیا، جاودان شد. برای کسب اطلاعات درباره ی قیمت و شرایط اجاره لکسوس RX350 می توانید روی لینک کلیک کنید.

پرفروش ترین ماشین های تویوتا

پرفروش ترین ماشین های تویوتا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا که تنها در نیمه ی اول سال 2021 توانسته است 330 هزار عدد در سراسر جهان فروش داشته باشد، همواره پرفروش ترین خودروی دنیا می باشد. این خودرو که از اولین روزهای تولیدش تا به امروز همیشه از محبوب ترین محصولات تویوتا محسوب می شده است. تویوتا کرولا که موتوری با حجم 2000 سی سی دارد، با قدرت 143 اسب بخار می توانید سرعت 0 تا 100 کیلومتر را در 10.5 ثانیه پر کند و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها 7.7 لیتر می باشد.

تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز

بسیاری از طرفداران کمپانی تویوتا، تویوتا لندکروز را گل سر سبد خودروهای تویوتا می دانند. این ماشین که دارای استحکام بدنه ی فوق العاده ای می باشد، با مجهز بودن به دو دیفرانسل، قابلیت مناسبی برای آفرود دارد. تویوتا لندکروز V6 با حجم موتور 3956 سی سی و قدرت 240 اسب بخار، پیشرانه ی قدرتمندی دارد و می تواند سرعت 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 9.2 ثانیه پر می کند. تویوتا لندکروز در باک خود 93 لیتر بنزین جای می دهد و مصرف سوخت ترکیبی آن 13.1 لیتر می باشد. طراحی داخلی بسیار زیبا، فضای داخلی بزرگ و امکانات ایمنی بالا تنها بخشی از ویژگی های فوق العاده ی این شاسی بلند محبوب می باشد. اگر به سوار شدن و تجربه ی رانندگی با تویوتا لندکروز علاقه دارید، می توانید از سایت کافه رنت نسبت به اجاره ی خودروهای تویوتا اقدام کنید و لذت رانندگی با یکی از لاکچری ترین شاسی بلندهای دنیا را تجربه کنید.

تویوتا پرادو

تویوتا لندکروز

تویوتا پرادو پس از لندکروز، پرفروش ترین شاسی بلند تویوتا می باشد. این شاسی بلند پرطرفدار که ظاهری اسپرت دارد، دارای مشخصات فنی ای شبیه به تویوتا لندکروز می باشد. پرادو چهار در دارای موتور قدرتمندی با حجم 3956 سی سی می باشد. این موتور با قدرت 271 اسب بخار، می تواند سرعت 0 تا 100 را در 8.5 ثانیه پر کند. باک خودرو گنجایش 87 لیتر بنزین را دارد و مصرف سوخت درون شهری آن 14.7 و مصرف سوخت برون شهری آن تنها 8.6 لیتر می باشد. این خودرو با مجهز بودن به ترمزهای ABS و EBD ، داشتن 7 کیسه هوا، چهار دوربین و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت قابلیت های ایمنی بالایی دارد. سایت cafeerent دارای چند دستگاه خودرو پرادوی چهار در می باشد، اگر علاقه به سوار شدن در این ماشین و طی کردن مسیری را دارید، کافیست وارد بخش اجاره ی خودرو در سایت کافه رنت شده و درخواست خود جهت اجاره ی پرادو را ثبت کنید.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

تویوتا کمری در نیمه ی سال 2021 توانسته است به عدد 153 هزار عدد فروش دست پیدا کند و پیش بینی می شود که از پرفروش ترین های سال باشد. تویوتا کمری دارای موتوری با حجم 2362 سی سی می باشد. این موتور با قدرت 157 اسب بخار، می تواند سرعت 0 تا 100 را در 9 ثانیه پر کند. این خودروی لوکس از بروزترین سیستم های خودرو بهره مند است و حس راحتی را به سرنشینان و راننده ی خود القا می کند. این خودرو با باک 70 لیتری، مصرف ترکیبی 8.2 دارد و از خودروهای کم مصرف تویوتا محسوب می شود.

اگر به تاریخچه شرکت های خودروسازی دنیا علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم تاریخچه BMW را نیز مطالعه کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 38 + 12
02149934